Virkemidler - i reklame.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bildekomposisjon.
Advertisements

REKLAME.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Poetiske virkemidler Mål for arbeidet:
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Farger - Virkelighet eller innbilning Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Reklame Målgrupper.
Dyreslagene.
REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Eksempler på hvordan forslagene fra OfTP-utvalget slår ut
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Virkemidler tegneserier.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Etter denne timen skal du kunne:
1 Egenomsorg og helse.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Kunst og håndverk 10.trinn
REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.
Farger som virkemiddel i reklame
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Velkommen – presentasjon av deg selv
Gruppeoppgaver.
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Brukermanual for Livportalen
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Fargelære.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
Blid å le
Modernismens poetiske provokasjon
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Fysisk og psykisk helse
Jesu budskap og eksempel
Kapittel 5 Argumentasjon
Hvordan SKRIVE en god CV?
Månedsbrev Oktober Småtroll Husk Månedens mål Isak 26. Oktober
Utskrift av presentasjonen:

Virkemidler - i reklame

Språklige virkemidler Språklige virkemidler er gode hjelpere. Noen eksempler: Humor kan ha stor gjennomslagskraft. Vi får ofte positive følelser for det som er morsomt. Gjentakelse er viktig for at mottakeren for eksempel skal huske navnet på varen eller tjenesten det reklameres for. Selvskryt er svært vanlig. Dette bruker avsender til å overtale oss. Ordklassen adjektiv blir flittig brukt. Utsagnsverb kan brukes til å overbevise oss. Å fastslå er et sterkere uttrykk enn å si. I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges.

Språklige virkemidler Argumentasjon Reklame bruker flere typer skjult argumentasjon. Mange liker å være en del av flertallet, og ikke rent få vil være som personer de liker og beundrer. Noen er opptatt av å kjøpe det siste nye, og forfengelighet kan gjøre oss svake for reklame som spiller på det eksklusive. Flere har stor tillit til eksperter og lar seg lett overtale av dem Slagord Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Eks.: Løp og kjøp!

Bilder Bildevinkel I normalperspektiv ser vi en person rett forfra. Dette gir ofte et rolig og harmonisk inntrykk. Et bilde kan være tatt i fugleperspektiv (ovenfra). Personer på slike bilder kan virke små og hjelpeløse. Bilder tatt i fugleperspektiv kan også brukes til å gi oversikt. Et bilde med froskeperspektiv er det tatt med kameraet lavt nede. Slike bilder kan gi oss inntrykk av makt og styrke. En diagonal linje i et bilde kan gi inntrykk av uro, bevegelse eller hastighet.

Bilder Utsnitt Et ultranært bilde gir mange detaljer. Slike bilder brukes ofte for å skape ubehag. Et nærbilde av en person viser personen fra hode til skulder og kan avsløre følelser og reaksjoner. Et halvt nært bilde viser personen fra hodet til og med hoftepartiet. Et totalbilde viser hele personen, og vi kan få med oss handlingen personen er en del av.

Lyd Støy Ordet reklame betyr å rope ut. I noen land har man utnyttet dette til å ha høyere volum på fjernsynsreklamer enn vanlige programmer.

Bevegelser Bevegelser tiltrekker seg oppmerksomhet. Det er svært vanlig med reklame- animasjoner i nettaviser.

Farger Rødt Sterk og klar rødfarge benyttes ofte for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Flere dagligvarekjeder og sportsforretninger bruker denne fargen. Rødt betyr i mange sammenhenger "tilbud" og avslag i pris.  Gult og oransje Disse fargene brukes også for å få oppmerksomhet. Sterk, gul farge tiltrekker seg like stor oppmerksomhet som foto av barn, dyr og lettkledde eller nakne mennesker. Gult kan signalisere tilbud og lave priser, men gir også assosiasjoner til sommer og sol. Reiselivsbransjen benytter ofte gult i kombinasjon med turkis/lys blått for å formidle sol og hav. 

Farger Blått Blått er beroligende, men kan også sammen med rødt eller gult skape oppmerksomhet. De gamle politibilene var røde og blå. I reklame kan sterk, klar blåfarge assosieres med tilbud, mens blått som går mot turkis og lysere blå, gir en mer harmonisk effekt. Store firmaer som ønsker å fremstå som trygge og tillitvekkende, benytter ofte mellomblå. Grønt Grønt som går mot gult eller eplegrønt, kan benyttes på samme måte som sterk rød og sterk gul. Eplegrønn ligger som nr. 3 på oppmerksomhetsskalaen. Kiwi bruker denne fargen. Alle varianter av mosegrønn og mellomgrønn benyttes ofte om miljøvennlighet. Dersom man vil at produktet skal framstå slik, bruker man gjerne mosegrønt i kombinasjon med beige eller militærgrønn

Farger Hvitt Det som ikke er farget, er som regel hvitt og kan oppfattes som klinisk og rent. Grått Lys grått kan benyttes på samme måte som hvitt. Den skaper hvile, ro, renhet og oppmerksomhet. Lys grått i kombinasjon med hvitt gir harmoni uten å bruke "utestemme" – som rødt og gult gjør. Svart Svart brukes ofte fordi den blir forbundet med det som er eksklusivt og dyrt.  Brunt Brunt kan forbindes med håndverk og lær. Det er en farge som brukes mye der natur og ekthet spiller en rolle.

Følelser Svært ofte henvender reklamen seg til følelsene våre. Det er ikke så rart, for målet med reklamen er å overtale oss. Frykt Ansvar og omsorg Forelskelse og kjærlighet Kropp

Helter og antihelter Idoler og kjendiser Kjendiser og idoler blir ofte brukt i reklame. Hvis man er flink på ett område, kan man gjerne brukes til å overbevise oss gjennom reklame. Antihelter En antihelt er er person som mangler én eller flere egenskaper helter har. Kanskje er det noen ganger lettere å identifisere seg med antihelten enn helten?