Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Reklame Målgrupper.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Reklame Målgrupper."— Utskrift av presentasjonen:

1 Reklame Målgrupper

2 Barn og ungdom De som lager reklame, tenker nøye gjennom hvem man skal henvende seg til Barn og ungdom kan være viktige målgrupper – både fordi disse i Norge er kjøpesterke grupper – men kanskje også fordi gruppene er mindre kritiske til påvirkningen de utsettes for enn voksne Alder, fritidsinteresser, kjønn og miljø er noe av det reklamebyråene ser på når de skal utforme reklamen Barn og ungdom kan oppleve markedsføring som et press både til å kjøpe mer enn det de egentlig ønsker – og til å endre identitet. Stadig skiftende moter kan være eksempel på dette

3 Reklame i skolen Opplæringsloven pålegger skoleeier å skjerme elever mot uønsket påvirkning. Skolen skal så langt det er mulig, være reklamefri, og den skal også være med på å skape bevisste holdninger til forbruk og motepress «Skoleeigaren skal sørgje for at elevane ikkje blir utsette for reklame som er eigna til å skape kommersielt press, eller som i stor grad kan påverke haldningar, åtferd og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker og andre læremiddel som blir nytta i opplæringa (opplæringslova § 9-6).»

4 Medier og kommunikasjon
Her skal vi se på hvor du møter reklame, hvilke elementer den kan bestå av, hvilke sanser den henvender seg til og kommunikasjonsprosessen Du møter reklame i blant annet TV, radio, aviser, blader, på Internett, på klær, i filmer og på plakater Det er mulig å reservere seg mot å ta imot reklame i posten og via telefon. Mottar du mye uønsket e-post, kan det være nyttig å bruke et spamfilter

5 Sansene Reklamen henvender seg til sansene våre. Det kan være syn, hørsel og følelser. Men det er ikke umulig å utfordre luktesansen heller. Her skal du få et eksempel: En baker ville selge ferske bakverk til forbipasserende i gata der bakeriet lå. Dette løste han ved å pumpe luft fra nystekte bakverk rett ut i gata. Og resultatet lot ikke vente på seg!

6 Elementer i reklame En reklame kan bruke ett eller flere av disse elementene: tekst, bilde(r), grafikk, animasjoner, logo(er), musikk, tale, film, video og lydeffekter I en vellykket reklame er det godt samspill mellom de forskjellige elementene som blir brukt. Med det mener vi at avsender når fram til mottaker med budskapet sitt

7 Fra sender til mottaker
Nedenfor ser du en skisse av en reklameprosess: 1. En sender har et budskap som skal formidles. Det kan for eksempel være en vare som skal selges, og målet er å få solgt mest mulig av denne 2. Budskapet blir utformet 3. Deretter blir det presentert i et medium. Avsender må vurdere hvilke medier det er som henvender seg til målgruppen han/hun vil nå 4. Mottakeren mottar budskapet 5. Senderen har nådd sitt mål hvis mottakeren følger oppfordringen i reklamen (effekt)

8 Oppgave Hvor vellykket mener du denne reklamen er:

9 Virkemidler Reklamen bruker svært mange virkemidler for å overbevise oss. Her skal du få en oversikt over noen av dem Hva kan reklame ha til felles med fisking? De fleste som lager reklame, vet at det finnes muligheter til å nå fram med budskapet sitt, men kan de være sikre på å få napp? Hva på tegningen til venstre symboliserer reklamen?

10 Språklige virkemidler
Språklige virkemidler er gode hjelpere. Noen eksempler: Humor kan ha stor gjennomslagskraft. Vi får ofte positive følelser for det som er morsomt Gjentakelse er viktig for at mottakeren for eksempel skal huske navnet på varen eller tjenesten det reklameres for Selvskryt er svært vanlig. Dette bruker avsender til å overtale oss. Ordklassen adjektiv blir flittig brukt Utsagnsverb kan brukes til å overbevise oss. Å fastslå er et sterkere uttrykk enn å si I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges

11 Argumentasjon Reklame bruker flere typer skjult argumentasjon
Mange liker å være en del av flertallet, og ikke rent få vil være som personer de liker og beundrer Noen er opptatt av å kjøpe det siste nye, og forfengelighet kan gjøre oss svake for reklame som spiller på det eksklusive. Flere har stor tillit til eksperter og lar seg lett overtale av dem Hvordan argumenterer denne reklamen?

12 Norsk eller utenlandsk?
Det hender at vi blir mer imponerte over utenlandske ord enn norske. Språkrådet deler ut diplom for godt navnevett til bedrifter og foretak som har valgt gode norske navn på virksomheten Her er noen eksempler: GikkMegOverSjøOgLand, Horten (sportsforretning) Sola til Ola, Fredrikstad (solstudio) Flis & Fjøl, Gjerdrum (elevbedrift, snekkerier) Hei sveis, Trondheim (frisørsalong) Søm du vil, Haugesund (systue)

13 Slagord Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Her kommer det noen eksempler: – Løp og kjøp! – Der du er. (Globalskolen sitt slagord)

14 Bilder Et bilde kan si mer enn tusen ord
Gode bilder kan tiltrekke seg oppmerksomhet og sette mottakeren i rett stemning De kan i noen tilfeller vekke oppsikt eller forargelse

15 Bildevinkel I normalperspektiv ser vi en person rett forfra. Dette gir ofte et rolig og harmonisk inntrykk Et bilde kan være tatt i fugleperspektiv (ovenfra). Personer på slike bilder kan virke små og hjelpeløse. Bilder tatt i fugleperspektiv kan også brukes til å gi oversikt Et bilde med froskeperspektiv er det tatt med kameraet lavt nede. Slike bilder kan gi oss inntrykk av makt og styrke En diagonal linje i et bilde kan gi inntrykk av uro, bevegelse eller hastighet

16 Utsnitt Et ultranært bilde gir mange detaljer. Slike bilder brukes ofte for å skape ubehag Et nærbilde av en person viser personen fra hode til skulder og kan avsløre følelser og reaksjoner Et halvt nært bilde viser personen fra hodet til og med hoftepartiet Et totalbilde viser hele personen, og vi kan få med oss handlingen personen er en del av.

17 Å tolke et bilde Et bilde kan både ha et motiv, et tema og et budskap. I så fall gir det rom for tolkninger Bildet til venstre tok fotografen på en lengre dagstur på ski. Hunden som var med, ble etter hvert både sårbeint og sliten. En gutt hadde god plass i sekken sin, og hunden fikk sitte der i de lange utforkjøringene som ventet på siste del av turen

18 Å tolke et bilde Motiv Det alle kan se, er en gutt som går på ski. I ryggsekken har han en hund. Motivet er det vi kan se uten å tolke Tema Fotografen har valgt å kalle dette bildet for turkamerater. Både gutten og hunden hadde det bra på hele turen. Hunden kan være menneskets beste venn, og her viser gutten at han tar vare på denne vennen. Temaet i bildet er det bildet egentlig handler om. Det er sikker rom for andre tolkinger enn den fotografen har lagt inn i bildet

19 Å tolke et bilde Budskap Her er det rom for flere tolkninger. Én av dem kan være at det er viktig å ta vare på hunder når man er ute på tur. Denne hunderasen har korte bein og går langt flere skritt enn det de tobeinte gjør når de er ute på ski En annen tolkning kan være at det å gi hjelp også kan gi glede og styrke fellesskap Hvilket budskap mener du bildet kan formidle?

20 Oppgave: Til venstre ser du en reklameplakat som Statens vegvesen står bak 1. Hvem henvender plakaten seg til? 2. Hva har skjedd med armen til jenta? 3. Hva ønsker avsenderen å oppnå? 4. Hvilke virkemidler har annonsøren brukt? 5. Hvor effektiv mener du reklamen er?

21 Lyd Reklameprodusenter kan bruke lyd i mange medietyper og sammenhenger. I hverdagen vår er det vel ikke mange steder det er helt stille Lydene kan være for eksempel tale, lydeffekter, sang og musikk

22 Støy Ordet reklame betyr å rope ut. I noen land har man utnyttet dette til å ha høyere volum på fjernsynsreklamer enn vanlige programmer. Canadas kringkastingstilsyn har nå satt en stopper for dette I 2011 ga Norsk forening mot støy Snegleprisen  til TV2. Juryen skrev i sin begrunnelse at høylytt reklame som bryter lydnivået for andre programmer, er uttrykk for den samme hensynsløshet som skaper mange andre støyproblemer i dagens samfunn En mye brukt stemme: BzY Hvilke grunner kan det være til at Jan Dalchow, som du hører ovenfor, er mye brukt i TV- og radioreklamer?

23 Bevegelser Bevegelser tiltrekker seg oppmerksomhet. Det er svært vanlig med reklame-animasjoner i nettaviser Hva så du først på denne siden – tekst eller animasjoner? Hva tenker du om å bruke animasjoner på denne måten:

24 Farger Rødt: Sterk og klar rødfarge benyttes ofte for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Flere dagligvarekjeder og sportsforretninger bruker denne fargen Rødt betyr i mange sammenhenger "tilbud" og avslag i pris. Se hvordan H&M og Ica bruker rødfargen

25 Farger Gult og oransje: Disse fargene brukes også for å få oppmerksomhet. Sterk, gul farge tiltrekker seg like stor oppmerksomhet som foto av barn, dyr og lettkledde eller nakne mennesker Gult kan signalisere tilbud og lave priser, men gir også assosiasjoner til sommer og sol. Reiselivsbransjen benytter ofte gult i kombinasjon med turkis/lys blått for å formidle sol og hav. Har du noen gang sett en solkrem som ikke har gult i seg? Eksempler: Expert og Clarins 

26 Farger Blått: Blått er beroligende, men kan også sammen med rødt eller gult skape oppmerksomhet. De gamle politibilene var røde og blå I reklame kan sterk, klar blåfarge assosieres med tilbud, mens blått som går mot turkis og lysere blå, gir en mer harmonisk effekt Store firmaer som ønsker å fremstå som trygge og tillitvekkende, benytter ofte mellomblå. Eksempler er Nordea, Gjensidige og If

27 Farger Grønt: Grønt som går mot gult eller eplegrønt, kan benyttes på samme måte som sterk rød og sterk gul. Eplegrønn ligger som nr. 3 på oppmerksomhetsskalaen. Kiwi bruker denne fargen Alle varianter av mosegrønn og mellomgrønn benyttes ofte om miljøvennlighet. Dersom man vil at produktet skal framstå slik, bruker man gjerne mosegrønt i kombinasjon med beige eller militærgrønn Firmaer som er gode på mørkere grønntoner, finner vi gjerne innen hudpleie, kroppspleie, papirindustrien etc. Eksempler er Body Shop og Starbucks

28 Farger Hvitt: Det som ikke er farget, er som regel hvitt og kan oppfattes som klinisk og rent I de siste årene har firmaer som har kombinert store flatere med hvitt og kun små grafiske elementer med f. eks. sort, blitt assosiert med høy grad av designbevissthet. Apple er et eksempel på dette. De benytter nesten kun hvitt med sort eller grå tekst Hvitt brukes også innen skjønnhets- og apotekindustrien for å definere designbevissthet Se hvordan Acne og interiørkjeden Hay bruker hvitt

29 Farger Lys grått kan benyttes på samme måte som hvitt. Den skaper hvile, ro, renhet og oppmerksomhet. Lys grått i kombinasjon med hvitt gir harmoni uten å bruke "utestemme" – som rødt og gult gjør Muligheten for at forbrukeren oppfatter budskapet med duse farger som grått, er mye lavere enn om det hadde vært i sterkere farger. Grått er sjelden en hovedfarge, men brukes som en nøytraliserende nyanse sammen med andre, sterkere farger

30 Farger Svart: Svart brukes ofte fordi den blir forbundet med det som er eksklusivt og dyrt. En dagligvarekjede som konkurrerer på pris, vil ikke bruke mye svart. Men om den ønsker å markere seg som eksklusiv, ha høyere priser og kanskje bedre vareutvalg, er det mer aktuelt å bruke denne fargen Se hvordan Chanel, Dolce & Gabanna og Zara bruker fargen svart

31 Farger Brunt: Brunt kan forbindes med håndverk og lær. Det er en farge som brukes mye der natur og ekthet spiller en rolle Brunt med mellomtoner i grønt kan være fine for å gjenspeile miljøsiden ved en vare. Fargen er varm og benyttes ofte i kaffe- og sjokoladeindustrien for å forsterke produktfølelsen på f.eks. forpakninger og i reklame Coca Cola bruker mørk brunt sammen med klar rødfarge og har hatt suksess med dette

32 Følelser Svært ofte henvender reklamen seg til følelsene våre. Det er ikke så rart, for målet med reklamen er å overtale oss Følelsene kan for eksempel være behovet for å lykkes i kjærlighetslivet, frykt for noe, ønsket om å ha en flott kropp eller behovet for å være populær

33 Frykt Nedenfor ser du et eksempel på hva Solidox mener tannkrem kan beskytte deg mot:

34 Ansvar og omsorg Den neste filmen handler både om å vise omsorg og å ta ansvar i trafikken:

35 Forelskelse og kjærlighet
Har du tenkt på hvor ofte reklame spiller på dette?

36 Kropp Flere reklamer spiller på behovet for å ha en sunn og frisk kropp:

37 Forbruk og ansvar Reklame kan også brukes til å sette søkelyset på holdninger og vaner. Hvilke følelser utløser denne reklamen hos deg? ydr-D2mvmI

38 Helter og antihelter Målet med reklame er å overbevise oss. Her skal vi se litt på hvem som kan få denne oppgaven Kjendiser og idoler blir ofte brukt i reklame. Hvis man er flink på ett område, kan man gjerne brukes til å overbevise oss gjennom reklame. Overføring av kompetanse kaller vi dette virkemiddelet. Kjendiser kan også være populære ersoner fra for eksempel TV-programmer Er det slik at de som er flinke til å gå på ski, også er gode på å gi oss råd om hvilken bank vi bør velge?

39 Helter og antihelter Hvem blir fremstilt som helter i denne reklamen?

40 Helter og antihelter Det er mulig å lage en parodi på dette også. Se eksemplet nedenfor:

41 Helter og antihelter En antihelt er en person som mangler én eller flere egenskaper helter har. Kanskje er det noen ganger lettere å identifisere seg med antihelten enn helten?

42 Helter og antihelter Best i test "Vitenskapelige tester" kan brukes for å overbevise mottakeren. Har et produkt vunnet en test, kan det naturligvis utnyttes i reklame. "Best i test" blir dermed et viktig slagord Representasjon Det er mulig å bruke sin stilling i samfunnet som argument når en vil påvirke. Eksempel: "Marta Berg er professor i teologi og mener at leting etter olje utenfor Lofoten ..."

43 Kropp og idealer I reklamen møter du ofte tynne og pene mennesker, og ikke rent sjelden hender det at de har lite klær på seg Denne jenta er forvandlet til en fotomodell ved hjelp av datamanipulasjon Oppgaver: 1. Ser du hvilke endringer datamaskinen har gjort med bildet ovenfor? 2. Hvilke følger tror du slike handlinger kan få for jenters selvbilde? 3. Hvilke kroppsidealer møter gutter i reklame? 4. Hva er budskapet i denne filmen?

44 Mer eller mindre skjult påvirkning
Reklame kan være mer eller mindre skjult. De færreste tenker gjennom hvor ofte de blir utsatt for betalt påvirkning

45 Mer eller mindre skjult påvirkning
Produktplassering vil si at en vare, en tjeneste eller et varemerke mot betaling blir vist fram i f.eks. en film eller et TV-program I Norge er det ikke tillatt med produktplassering i programmer som er spesielt rettet mot barn Rosabloggere er ofte opptatt av klær, sminke og mote. Flere av dem samarbeider med produsenter som ønsker å plassere produkter i bloggene. Forbrukerombudet har laget en egen veiledning for å få slutt på skjult reklame i slike blogger

46 Mer eller mindre skjult påvirkning
Sponsing er indirekte reklame for å skaffe penger til blant annet idrett og kultur. Bedrifter eller virksomheter som betaler for dette, kan oppleve at deres navn blir mer kjent. Det er positivt å bli identifisert med idrettshelter, men ikke like heldig å bli koblet til juksemakerne som blir tatt i doping Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir framhevet eller positivt omtalt på redaksjonell plass i medier ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk Til du blir avhengig? Når du kjøper en datamaskin, følger det gjerne med programmer som er gratis å bruke en viss tid. Etter for eksempel tre måneder får du beskjed om at du må betale hvis du fortsatt ønsker å bruke programmet En annen måte å skaffe seg inntekter på er å gjøre en mindre del av en tjeneste gratis. Vil du ha fullversjonen, må du betale

47 Mer eller mindre skjult påvirkning
Hva søker du etter? Når du bruker søkemotoren Google på Internett, bør du vite at denne er finansiert av reklame, og flere av forslagene til oppslag kan være nettopp reklame. Kritisk sans, kildekritikk og årvåkenhet er derfor på sin plass Ren svindel: Ikke rent sjelden blir du utsatt for påvirkning som er ren svindel. Kanskje er det noen som ønsker å få deg til å gi opplysninger du absolutt ikke må gi fra deg, og de kan være ute etter å loppe deg for penger uten at du får noe som helst igjen?

48 Noen oppgaver: Her er noen oppgaver du kan hygge deg med:
 1.Facebook-gruppa «Bilder i kampen mot særskrivingsfeil» ble i løpet av svært kort tid en hit. Her kan du se flere av bildene. Hvorfor tror du denne gruppa ble så populær?

49 Noen oppgaver: Klippet nedenfor er fra NRK skole. Kjøp en pose og bli rik! Vinn en flyreise når du handler frossenpizza! Stadig nye virkemidler blir tatt i bruk innen markedsføring, og bransjen tjener bra på det. Hva tenker du om kundenes interesser? Hva tenker du om virkemidlene som er brukt i denne reklamen?

50 Da gjenstår det kun én ting å si:


Laste ned ppt "Reklame Målgrupper."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google