Finsk lærer i svensk skole Hvordan klarer Liisa seg
Autoritet Varme og kontroll «En utfordring ved autoritet er ar den er noe vi tildeles, eller får av omgivelsene vi til en hver tid befinner oss i» Varme og kontroll Fagorientering og elevsentrering i undervisning og ledelse Personlig-, faglig-, og institusjonsautoritet
Praktisk klassledelse Oppstart Overganger Avslutning Kollektive instruksjoner kontroll og håndheving av regler Kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler Håndtering av konflikter
Tilbakemelding Tilbakemeldings spørsmål (oppover-, tilbake- og fremovermeldinger) Tilbakemeldingsnivåer (oppgave, prosess, selvregulering og personlig) Tilbakemeldingsformer (bekreftelse og avkreftelse)
En god klasseledelse Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventninger Læringskultur
I lys av definisjonen på klasseledelse lærerens evne til å skape et positivt klima eller læringsmiljø. lærerens evne til å etablere og bevare arbeidsro. lærerens evne til å motivere elevene til arbeidsinnsats.
Kilder «Dette vet vi om klasseledelse» -Thomas Nordahl «Synlig læring - for lærere» - Hattie