Finsk lærer i svensk skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
læringsarbeid i klassen
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Professor Thomas Nordahl
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Differensiering fordi…
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Læringsmiljø og klasseledelse
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Ungdomstrinn i utvikling
DANSK LÆRER PÅ BORTEBANE LAGET AV IDA, LAURIS OG THERESE.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule. Klasseleiing - læringsleiing Mykje meir enn reglar og rutinar! Klasseleiingsbordet: Ein integrert kompetanse.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Observasjonsoppgave praksis
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Velkommen til foreldremøte!
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Utdanningssektoren Styringsdokument; Økonomiplan Fylkesplan
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Autoritet i klasserommet
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Finsk lærer i svensk skole Hvordan klarer Liisa seg

Autoritet Varme og kontroll «En utfordring ved autoritet er ar den er noe vi tildeles, eller får av omgivelsene vi til en hver tid befinner oss i» Varme og kontroll Fagorientering og elevsentrering i undervisning og ledelse Personlig-, faglig-, og institusjonsautoritet

Praktisk klassledelse Oppstart Overganger Avslutning Kollektive instruksjoner kontroll og håndheving av regler Kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler Håndtering av konflikter

Tilbakemelding Tilbakemeldings spørsmål (oppover-, tilbake- og fremovermeldinger) Tilbakemeldingsnivåer (oppgave, prosess, selvregulering og personlig) Tilbakemeldingsformer (bekreftelse og avkreftelse)

En god klasseledelse Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventninger Læringskultur

I lys av definisjonen på klasseledelse lærerens evne til å skape et positivt klima eller læringsmiljø. lærerens evne til å etablere og bevare arbeidsro. lærerens evne til å motivere elevene til arbeidsinnsats.

Kilder «Dette vet vi om klasseledelse» -Thomas Nordahl «Synlig læring - for lærere» - Hattie