Erfaringer med bruk av NS 8435

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Advertisements

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Dialogkonferanse Helsevikarer. Dialogkonferanse Konkurransen som kommer Rammer for dagen og dialogen Presentere våre behov, diskutere utfordringer og.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Samvirke innen offentlige tjenester
Innsyn og adgangsbegresning
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
INFORMASJON OM BARNEVERN
Rapport: Å ville utvikle skolen
Implementering av nytt ITSM-system
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Styring av IKT - eksempelet personvern
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Samvirke innen offentlige tjenester
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
PC-ordningen og Skolestart.mrfylke.no
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
BPA- brukerstyrt personlig assistanse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Anbudsprosessen - Klage
Enkel brukerveiledning
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med bruk av NS 8435 Fritt valg? Erfaringer med bruk av NS 8435 Toril Heglum, for Aage Gjesdal Fagansvarlig kunder og kontrakter Aage.gjesdal@uloba.no 32 88 23 10

Uloba – Independent Living Norge SA Ideell organisasjon Ulobas verdier er stolt, sterk og synlig Vår visjon er en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse og deltar på alle samfunnets arenaer Uloba – Independent Living Norge SA er en gründerbedrift som ble en større suksess enn noen turte å håpe på. Stiftet i 1991 som BA, videreført som samvirke etter samvirkeloven. Eid, ledet og drevet av funksjonshemmede selv, med et flertall av funksjonshemmede både i styre og administrasjon. (Jf. bl.a. første delrapport fra Rokkansenteret, evaluering av rettighetsfestingen:) I en av tre kommuner får en ikke BPA, selv om det er blitt en lovfestet rettighet for mange funksjonshemmede. Blant kommunene hvor en kan få BPA, finnes det både kommuner som holder tilbake informasjon om BPA, kommuner som omdefinerer BPA til en hjemmetjeneste, og kommuner som begrenser vår frihet med regler for BPA som ikke er slik som sentrale myndigheter har bestemt. Uloba har vært og er pådriver for fritt brukervalg. Vi tar konsekvensen av at frihet også innebærer frihet til å velge oss bort. Vi har tidligere erfart at det i noen kommuner har vært praksis at BPA=Uloba. Det fungerer best når folk selv velger samarbeidspartner, ikke blir påtvunget en.

BPA er av og for funksjonshemmede Det er funksjonshemmede selv som har utviklet BPA Det er et verktøy for likestilling og samfunnsdeltagelse BPA skal ikke være lik andre kommunale tjenester - den enkelte bestemmer selv hvem, hva, hvor og når Standardkontrakten – uten endringer eller tillegg – bidrar til å realisere BPA slik ordningen er tenkt – med å oppstille krav til rammebetingelsene for ordningen: opplæring og ledelsesverktøy til arbeidslederen, samt ivaretakelse av arbeidsgiveransvaret for assistentene. Med det på plass kan arbeidslederen selv designe sin BPA-ordning ut fra egne/vedtakseierens behov og preferanser – innenfor rammene av enkeltvedtaket og rammevilkårene i kontrakten.

Betingelser for fritt valg Alminnelige kontraktsbestemmelser for BPA, NS 8435 Kontrakten må være tro mot regelverk og intensjon vedtatt av Stortinget Det må benyttes en anskaffelsesform som gir et mangfold av tilbydere Anskaffelsene må være lovregulert Det må finnes en kontraktsmal som er balansert og som partene er enige om. BPA bør ha like rammebetingelser overalt, hvilket betyr at det som er i kontrakten ikke skal endres på. Det er for mange som prøver å legge til/trekke fra innhold i kontrakten, noen ganger er dette i strid med eksisterende regelverk. Da er det fort gjort at det skjer endringer som forrykker balansen i kontrakten, eller at det kommer inn motstridende vilkår. Tjenestekonsesjon og muligens parallelle rammeavtaler er velegnet anskaffelsesform sammen med NS 8435, og gjør det mulig med fritt brukervalg. Ny LOA og konsesjonskontraktforskriften: disse vil være uvurderlig bidrag til seriøse og gode anskaffelser. Bl.a. konsesjonskontraktforskriftens krav til et konkurranse-/konsesjonsgrunnlag som beskriver hva som skal anskaffes, kontraktsvilkår og hvordan oppdragsgiver skal gjennomføre konkurransen.

Hvordan har det gått? Nær 200 kommuner har tatt i bruk NS 8435 Omtrent 100 kommuner har fritt brukervalg Det er blitt flere kommuner som setter begrensninger på hvor mange som kan bli tildelt konsesjon NS 8435 har vært en stor suksess. Bransjen, kommunene og den enkelte person med BPA har tatt godt imot den, Bare hos Uloba har 1000 arbeidsledere BPA med NS 8435 i bunn. 100 kommuner bruker den for å kunne innføre fritt brukervalg med tjenestekonsesjon – gir konkurranse om kvalitet og innhold, ikke pris (med få unntak) Vi ser også en gledelig utvikling med at det nå er sjelden å se enkeltpersoner på anbud – utlysninger som beskriver personen mer enn tjenesten som skal anskaffes. Det var mer vanlig for noen år siden. NS 8435 sammen med et konsesjonsgrunnlag som beskriver prosess og kvalifikasjonskrav gjør det enkelt også for små kommuner med kanskje bare 1 eller 2 innbyggere med BPA å både gjennomføre en ryddig anskaffelsesprosess og å tilby valgfrihet på leverandør – samtidig som den ene eller de to skjermes mot utlevering av privatliv og assistansebehov.

Hva nå? BPA har trange vilkår i HOL, og burde bli lovregulert på annen måte NS 8435, uten endringer og tillegg, må fortsatt være kontrakten som benyttes for å anskaffe BPA fra private Arbeidslederens posisjon må styrkes, og det er viktig å hegne om at det blir gitt tilstrekkelig opplæring, veiledning og ledelsesverktøy