Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Partner i ABO Plan & Arkitektur AS Styremedlem i AiN Leder i Avtaleutvalget AiN Lars Christensen, siv.ing. bygg

2 Tilbud – Kontrakt - Resultatoppfølging
Hvorfor jobber arkitekter?

3 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Hvorfor driver folk arkitektkontor?

4 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Hvem er kunden? Hva er oppdraget? AiN har laget an AY (Arkitektfaglig ytelsesbeskrivelse):

5 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Kontrahering basert på tilbud Blir det gjort endringer i forhold til ytelser, honorar, fremdrift? Kontrakt / oppdragsbekreftelse (NS 8401, NS 8402…..) AiN har kontraktshjelpemidler på sine hjemmesider:

6 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Fremdrift Husk alltid utgangspunktet for avtalen. Følg nøye med på at fremdrift i prosjektet overholdes i forhold til avtalte faser Den største «tidstyven» er forsinkelser som følge av at hver fase forlenges ut over den periode som var avtalt, og møtefrekvens/timeforbruket opprettholdes Endringer må varsles!!!!!

7 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Kontraktsoppfølging, fakturering, rapportering og varsling Sjekk timer produsert pr måned opp mot avtalt fakturert Er fremdriften i arbeidet tilfredsstillende? Er det forhold som oppdragsgiver eller andre impliserte parter har brakt inn i prosjektet som har medført omprosjektering eller ekstraarbeid? Er det grunnlag for å varsle oppdragsgiver om at det vil kreve større ressurser (høyere honorar) enn det som var avtalt da kontrakt ble inngått? Er det grunnlag for å be om lengre tid til å ferdigstille fasen/arbeidet og samtidig be om høyere honorar? Er det leveranser fra oppdragsgiver eller andre impliserte parter som er forsinket, og derfor skaper problemer for vårt prosjekteringsarbeid? Varsling skal skje formelt, men det kan være fornuftig å vurdere «timing» ut fra hver enkelt oppdragsgiver Endringer må varsles!!!!!

8 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Kontraktshåndtering - uenigheter Hva er verdt å kjempe for, hva er ufravikelig? Hvor skal vi være konstruktive og imøtekommende? Hvordan vil du bli husket…………….

9 Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging
Ble denne kontrakten gjennomført med positivt bidrag til driftsresultatet?


Laste ned ppt "Tilbud – Kontrakt – Resultatoppfølging"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google