Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Normer, verdier og holdninger
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Veiledning av elever / lærlinger
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Samhandling leder/verneombud
Handlingsplan mot mobbing
Hvordan omsette kunnskap til handling – erfaringer fra Steinkjer
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Nye føringer – nye muligheter
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Mobbeombudet i Rogaland
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Mobbeombudet i Stavanger
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til opplæring for elevmentorer
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
1 Kommunikasjon.
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Trygt og godt skolemiljø
Vennskap for 1. og 2. klasse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Mobbeombudet i Nordland
Velkommen til foreldremøte
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Psykososialt skolemiljø
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet Bli kjent! Presentere oss som ombud og EO Ulike prosessverktøy og øvelser til å ta med videre i elevrådet og ut i klassene Mål: Inspirere og motivere dere til å bli det beste elevrådet noensinne

Vi er politisk ansatt av. Sitter under rådmannen og rapporterer til fylkestinget.

Loven som vårt arbeidsområde. Vi skal ivareta elevenes og lærlingenes rettigheter og plikter ut fra hva lovverket sier.

Elev- og lærlingombudet Ivareta og informere elever og lærlinger om deres rettigheter og ansvar Veilederrollen Informasjon Systemrelatert Dette er den viktigste rollen, og det som skal gjøres mest. Tar ikke saken videre uten samtykke. Taushetsplikt Det vi gjør i dag. Informere om rollen samt rettigheter og plikter. Vg2 prosjektet. Elevrådskolering osv. Ansatt av politikere for å jobbe systemrelatert. Melde ifra. Få innsyn. Brobygger. Kommunisere mellom de ulike seksjonene.

Jeg er mobbeombud for elever og lærlinger – lett å ta kontakt – nok at du tenker at du ikke har det bra. Veileder og informerer skolene/bedriftene, Samarbeider med aktuelle instanser, Samfunnspåvirkning

NULLTOLERANSE Nulltoleranse betyr at selv om det er lave mobbetall på en skole, så er ikke lave nok til at ikke skolen skal jobbe mot mobbing. Eller at holdningen er «det går sikkert over» Alle trives så godt her.

Hva er mobbing?

På riktig side av femtallet 1 5 10 krangel/erting/plaging/kalling/utestenging etc   Vennskapelig Krenkelser/mobbing Greit for de involverte Blir raskt venner igjen Kan ordne opp selv Oppleves ugreit for minst én Blir ikke så lett venner igjen Relasjonen er utrygg for minst én Må få hjelp til å ordne opp Viktig å tenke på den subjektive opplevelsen her også. Vennskapelig erting er noe annet enn gjentakende erting. Hvordan skal vi se forskjellen? Fortell om «Hanna»

Ny definisjon: «Mobbing av barn og unge er handlinger fra voksne og/eller barn og unge som hindrer opplevelsen av å høre til. Å være en betydningsfull person i fellesskapet og muligheten til medvirkning» Lund, Helgeland & Kovac, 2017

En ensom ulv Har du sett en «ensom ulv» på skolen? https://www.facebook.com/NRKUnderholdning/videos/1577097215676355/ Har du sett en «ensom ulv» på skolen? Hva kan du gjøre for å få «ensom ulv» inn i fellesskapet?

§ 9A: Elevenes arbeidsmiljølov Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring. Refleksjon: Hva er et trygt og godt skolemiljø? Hva gjør du? Hva gjør skolen? Skolen har plikter for å sikre at alle elever har et trygt og godt skolemiljø. 9A-2 – videreføring av gamle 9A-1. Noen språklige endringer. Skolemiljø favner både det fysiske og psykososiale miljøet. Det er fortsatt elevens subjektive opplevelse som er bestemmende. Den subjektive opplevelsen er også bestemmende for hvordan skolen undersøker/avdekker mobbing og hvilke tiltak som settes i verk.

Læreren virker, men ikke alene…

§ 9A: Elevenes arbeidsmiljølov Elevane skal få ta del i planlegginga og gjennomføringa av arbeidet for eit trygt og godt skolemiljø. Tenke både på det som angår alle – skolemiljøtiltak som Halloweendag, quiz i kantina etc og det å ha et ekstra ansvar for at alle skal høre til. Bli kjent og skape gode fellesskap.

Case Det har vært flere henvendelser om dårlig miljø i en klasse. Blant annet har det vært baksnakking og elever som føler seg utestengt. Hva kan elevrådet gjøre?

Lærere som krenker Uthenging. Å bli synliggjort i andres påhør. Forskjellsbehandling Språkbruk, ironi og sarkasmer, stemmeleie Kommentarer Blikk og kroppsspråk Å bli pratet over hodet på

Hvem er det? Hva forventes? Tillitsvalgt Hvem er det? Hva forventes?