J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? 26.10.2017 Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Pedagogisk analyse.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Innovative offentlige anskaffelser
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Sosiologi i barnehagen
eksempler på HMS-faktorer:
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategisk ledelse, STR 9634
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
”Litt bedre i dag enn i går”
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Norsk Bridgeforbund. Hvorfor er klubbutvikling viktig? Hva kan NBF tilby?
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategi & bemanningsplaner
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
Overordnet arbeidsmodell
Årets norske Leanvirksomhet
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Hvordan utvikle og implementere anskaffelsesstrategier som også inneholder innovasjon. Rita Endresen, Værnesregionen Innkjøp.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
3. Organisasjonsstruktur
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? 26.10.2017 Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial Economics and Technology Management (IØT) Faculty of Economics and Management holmen@iot.ntnu.no, deboer@iot.ntnu.no

Agenda Hvor mange av oss har vedtatt en innkjøpsstrategi? Innkjøpsstrategi – ulike nivåer Hva er egentlig strategi? Hvorfor lager vi strategier? Hvordan står det til med vår strategi?

Litt strategi-statistikk om norske kommuner (De Boer & Michelsen, 2010) % av utvalgte kommuner som har publisert dokumenter som betrakter innkjøp, strategi og miljø   78% (N=50) % av utvalgte kommuner som har utarbeidet og publisert egne dokumenter om innkjøpsstrategi 24% (N=50) (Torsetnes, 2011)

Innkjøpsstrategi – flere nivåer Overordnet nivå – innkjøp som organisatorisk funksjon Strategien for innkjøpsenheten Strategier for kategorier av produkter og tjenester Porteføljemodeller Strategi for en konkret anskaffelse

Plan Pattern Posisjon Perspektiv Ploy Hva er strategi? (Mintzberg, 1987) Hva vil vi gjøre? Rekker av handlinger og valg for å nå fremtidige mål Plan Hva har vi gjort inntil nå? Rekker av handlinger og valg, som vi har gjort Pattern Hva vil vi tilby? Hvordan andre oppfatter oss og vårt bidrag Posisjon Hva er viktig for oss, hva driver oss? Prinsipper, idéer og overordnete tanker Perspektiv Grep vi gjør for å gi andre et inntrykk av oss som forvirrer eller for å utløse en reaksjon Ploy

Hvorfor lager vi planer? For å styre våre handlinger og valg og for å involvere organisasjonen Hva skal vi gjøre og når skal vi gjøre det? Hvem skal gjøre hva, hvem har ansvar for hva? Hvordan skal vi fordele ressurser? Implikasjoner for innkjøpsstrategi Hva er viktige (nye) innkjøpsbehov, prosjekter, satsinger, milepæler, målsetninger i organisasjonen? Hva betyr de for innkjøpsfunksjonen og –enheten? Handlingsplaner for enheten, bemanningsplan, planlegging anskaffelsesprosjekter

Hvorfor må vi forstå mønster? For å reflektere over hva som «egentlig har hendt» og hvor mye vi kan planlegge i forkant Hva gjør vi per automatikk Hva må til for å få til ønsket endring Forstå nåværende handlingsmønster Hvilke forbehold må vi ta når vi legger en plan Eksempel Hvis strategien gikk ut på å legge mer vekt på miljøkriterier, har vi faktisk oppnådd det? Hvor viktig var planen, hvor viktig har andre faktorer eller hendelser vært? Hvorfor flater økning av lojalitet på rammeavtaler ut, til tross for økt oppfølging og vedtatte planer?

Hvorfor «velger» vi posisjoner? For å signalere hva vi jobber for å få til, eller forbli For å ta høyde for at organisasjonen påvirkes av og (delvis) kan påvirke omgivelsene Eksempler Hvordan skal kommunen være posisjonert i et innkjøpssamarbeid med andre kommuner? Hvordan ser kommunen for seg rollen som pådriver av innovative anskaffelser? Hvilken posisjon ønsker man å ha i forhold til leverandørmarkedet, lokalt, nasjonalt, internasjonalt?

Hvorfor trenger vi perspektiver? En felles forståelse av oss selv og verden rundt oss setter rammer for strategiske valg Kommune som demokratisk institusjon eller leverandør av tjenester? Legitimere, motivere og inspirere Internt og eksternt Mobilisere og rekruttere ansatte Motoren som driver oss fremover Hva er vårt «oppdrag»? Eksempler Henger innkjøpsstrategien om for eksempel outsourcing sammen med kommunenes overordnete perspektiv Reflekterer målsetningene for innkjøpsenheten dette perspektivet?

Hvordan står det til med vår strategi? Kan vi forklare hvorfor? (perspektiv) Innkjøpsstrategi Legger vi til rette for læring? (ser vi et mønster) Er det planer? Sier vi noe om posisjon?