Profesjonelle læringsfellesskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Ulikheter og variasjoner
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
Lokal arbeidstidsavtale
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Kraft og bevegelse Kap 9.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplanen og rolleavklaringer
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Observasjonsoppgave praksis
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Arbeid, energi og effekt
Newtons lover.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Fra kunnskap til handling
Finsk lærer i svensk skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonelle læringsfellesskap Thomas Nordahl 21.09.17

Koherens Senter for praksisrettet utdanningsforskning Ledelse på alle nivå Overordnede målsettinger og felles retning Kapasitetsbygging og utvikling av kollektive kulturer Bruk av resultater for å forbedre praksis Tydelige mål og kunnskapsbasert praksis Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Senter for praksisrettet utdanningsforskning Skolen som system kan sammenlignes med et fotballkamp der du selv kan velge hvilke lag du vil spille på, hvor målene skal stå, hvilke mål du vil skåre i. (Weick, 1996). Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Sanfan Chaoyang Public School Skolen er en 1 – 9 skole med 1600 elever. 70 % av lærerne har mastergrad fra høyt anerkjente universiteter i Kina. Lærerne møter på skolen klokken 07.45 og de er der fram til 17.00. Elevene har undervisning fra 08.15 til fra 16.00 eller 17.00 avbrutt av en lunsj på 1t og 30 min.

Profesjonelle læringsfellesskaper (Marzano & DuFour, 2015)

Organisasjon Struktur Kultur

Eit utviklingshjul for ein skole bevegelse (Irgens 2010:136)  

Etabler profesjonelle læringsfelleskap Skoler kan i liten grad bli bedre enn de menneskene som arbeider i og med skolen. Om skoler skal forbedre seg, er det nødvendig med en systematisk og kollektiv innsats i stedet for individuelle tilnærminger basert på de profesjonelles egne behov. Hvis elevene skal realisere sitt potensial for læring, må lærerne arbeide systematisk og aktiv sammen for selv å lære. Dette krever analyse, refleksjon og en undersøkende tilnærming Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Effekter av profesjonelle læringsfellesskap Fordeler for elever Flere undersøkelser viser at det er en klar sammen mellom lærernes profesjonelle samarbeid og elevenes læringsutbytte. Fordeler for lærere Profesjonelle læringsfelleskap har større sannsynlighet for økt kompetanse hos lærere enn tradisjonell videreutdanning Profesjonelle læringsfelleskap gjør lærere mer villige til å dele erfaringer, bruke data og prøve ut nye strategier Fordeler for skoleledere Profesjonelle læringsfellesskap bidrar til at ledere skifter fokus fra å hjelpe enkeltlærere til å etablere en samarbeidende kultur basert på en felles ansvarlighet.

Kollektiv kompetanseutvikling - korrelasjoner Samarbeid om undervisning Samarbeid om elever Motivasjon og arbeidsinnsats Læreres kompetanse ,55 ,53 ,36

Individuell oppfølging eller profesjonelle læringsfellesskap Rektor Ansatt Lansatt Ass. rektor

Individuell oppfølging eller profesjonelle læringsfellesskap Rektor Ansatt Ass. rektor Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Senter for praksisrettet utdanningsforskning Seks sentrale spørsmål og områder for arbeid i profesjonelle læringsfellesskap (Marzano, 2016) Spørsmål Område Hva er det vi ønsker at våre elever skal lære? Overordnede mål og konkretisering av disse Hvordan skal vi vite at våre elever lærer? Analyse av kartleggingsresultater og vurdering for læring Hvordan skal vi respondere når elever ikke lærer eller har andre problemer Undervisning og annen pedagogisk praksis Hvordan skal vi ytterligere løfte elever som er dyktige Hvordan skal vi øke skolens pedagogiske kompetanse Utvikling og kompetanseheving av lærere Hvordan skal vi koordinere våre anstrengelser i skolen Lederskap Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Kjennetegn ved effektive profesjonelle læringsfelleskap Gjensidig støtte og tillitt mellom lærere og skoleledere Felles og delte visjoner og verdier - en retning En strukturert og organisert samarbeidsmodell med regler for kommunikasjon og der det er avsatt tid Fokus på å forbedre elevers læring og utvikling, det holder ikke bare å gi tid til å snakke Fokus på lærernes vekst og profesjonelle utvikling En undersøkende tilnærming og bruk av forskningsbasert kunnskap Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Ledelse – balanse mellom støtte og krav Støtte og oppmuntring Krav og instruksjoner Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Newtons første lov – treghetsloven En gjenstand blir i ro eller beveger seg med konstant fart hvis ingen kraft virker på gjenstanden eller hvis summen av kreftene er null. En organisasjon som beveger seg etter treghetsloven, vil motsette enhver endring av enten bevegelse eller fornyelse. Lederes oppgaver: Er det i ro må det settes i bevegelse. Er retningen lite hensiktsmessig så må retningen endres. Er hastigheten for lav så må hastigheten økes. Endringskreftene må alltid være sterkere enn de kreftene som motsetter seg endring. Senter for praksisrettet utdanningsforskning