Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skikkethetsvurdering
Advertisements

Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Studieplanseminaret 2016, Utplassering i psykiatri i 5. studieår, MED-3503 Herman Tvete, Koordinator for utplasseringen i psykiatri fra høsten 2016.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Kvalifikasjonsrammeverket
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Evaluering av nettverk for administrative Studieledere, 2017
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Berit Lien seniorrådgiver
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Erfaringer med regionalisering Skatteetaten
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Evaluering av UiOs studiekatalog
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
E-handel.
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
- digitalisering av pensum
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Samlokalisering etter fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
IT-ledernettverket 18. april 2018
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Rutiner for bruk av URKUND ved UiO
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Avdeling for fagstøtte
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
Digitalt læringsmiljø
Studieledernettverket 2/ Digitalt læringsmiljø
Nå er vi spente!.
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO Kristin Heggen

Skikkethet – forsøk på en definisjon En kvalitetskontroll vi er pålagt å gjøre før sertifisering Dreier seg ofte om hvor store avvik fra idealet vi kan akseptere Kontroll som stort gjøres i klinisk praksis En samlet vurdering av faglige og personlige forutsetninger (inkluderer den holdningsmessige utvikling)

Løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet Særskilt skikkethetsvurdering som starter med en tvilsmelding

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fra 2016 (hjemlet i loven om universitet og høyskoler)

3 nivåer i vurderingen Institusjonsansvarlig – utreder saken og vurderer om forsterket veiledning er forsøkt. Hvis ikke sendes saken tilbake til fakultet. Skikkethetsnemnd (vitenskapelig ansatte, representant for praksisfeltet, student, ekstern jurist – 8 medlemmer) Klagenemnd

Skikkethetsnemnd Fatter IKKE beslutninger Kan sende saken tilbake til institusjonsansvarlig med krav om bedre utredning Kan sende saken til klagenemnda som fatter beslutningen

Vurderingskriteriene Vilje og evne Selvinnsikt Ikke misbruke rusmidler Ta veiledning Skape gode relasjoner i forhold til omgivelsene Opptre forsvarlig Kommunikasjon og samarbeid Omsorg Forståelse og respekt Denne sirkelen stod i UniPed 1/2015 i en artikkel av Anne Grethe Nausdal og Egil Gabrielsen «Den viktige og vanskelige skikkethetsvurderingen»

Alternativ 1: Sentral organisering UiO oppnevner felles institusjonsansvarlig(e). Det bygges opp en egen enhet sentralt som får i oppdrag å håndtere alle skikkethetssaker ved UiO.

Alternativ 2: Lokal organisering UiO oppnevner institusjonsansvarlige som plasseres på fakultetene. Fakultetene selv definerer hvilken rolle, faglig eller administrativt ansatt, de vil tillegge institusjonsansvar og hvordan de vil bistå institusjonsansvarlig med administrative ressurser. AF skal ha ansvar for å holde oversikt over samtlige skikkethetssaker på UiO og å sikre faglig bistand og støtte til fakultetene fra tvilsmelding er levert.

Hvorfor lokal organisering? Det faglige ansvaret for studieprogrammene omfatter også ansvar for skikkethetsvurdering. Institusjonsansvar/skikkethetsansvar bør derfor finnes så nært studieprogrammet som mulig. AF oppretter ressursgruppe som støtter og bistår institusjonsansvarlige i alle stadier av saksbehandlingen.

Avdeling for fagstøtte Skikkethetsnettverk Avdeling for fagstøtte UV TF MN SV OD MED

Skikkethetsnettverk Det opprettes et skikkethetsnettverk bestående av samtlige institusjonsansvarlige og deres administrative støttepersonale ved fakultetet. Skikkethetsnettverket får ansvar for utforming av maler og rutiner, samt erfaringsdeling. AF er sekretær for nettverket