Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mal for strategisk plan
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Mestring og forebygging av depresjon
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
IKT Orkide Ledelse og Skole
GROW modellen.
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Muntlige presentasjoner
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Å bygge sterke hjemme- grupper Å bygge sterke hjemme- grupper.
Opplæring Lære å jobbe effektivt og nøyaktig. Introduksjon Definer emnet Opplys om hva deltakerne vil lære Finn frem til alle typer bakgrunnsmateriale.
Oppfølgingsmøte Veilederutdanning Hensikt Oppfølging av startmøtet. Presentere resultater og erfaringer med gjennomført plan, samt vurdere om det.
Opplæringspresentasjoner Arbeide effektivt og nøyaktig.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kreativitet Opplæring
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Lære å jobbe effektivt og nøyaktig
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
* 07/16/96 Personalopplæring Skriv inn emnet her. *
Presentere en teknisk rapport
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Ideer for i dag og i morgen
Ideer for i dag og morgendagen
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Tittel på kurspresentasjon
Generell presentasjon
Samarbeid og medbestemmelse
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Norges Musikkhøgskole
Klubbutvikling oppfølging
Presentasjon av forretningsplan
Ideer for i dag og i morgen
Presentasjon av forretningsplan
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Opplæringspresentasjoner
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Copyright 1996-99 © Dale Carnegie & Associates, Inc. Tilrettelegge et møte Kunnskap om hvordan du organiserer og holder møtevirksomhet gir umiddelbare, praktiske fordeler i en hvilken som helst gruppesituasjon. Som styrer er det din rolle å sette dagsorden, oppmuntre til deltakelse og justere tempoet under møtet. Bruk strategiene fra Dale Carnegie Training® til å holde et vellykket møte. Du kan dele ut manus for å samle diskusjonen og gi deltakerne et sted å skrive ned egne ideer. Hvis du skriver ut manus med tre lysbilder per side, legges det automatisk til tomme linjer hvor møtedeltakerne kan ta notater. Copyright 1996-99 © Dale Carnegie & Associates, Inc.

Innledning Gjør innledningen interessant ved å vise til: En betydningsfull hendelse En personlig opplevelse En referanse Et sitat Start med en sterk åpning som er relevant for emnet og for deltakerne. Appeller til deltakernes interesser. Energien og holdningen din angir tonen og sørger for fremdrift under møtet. Møtevirksomhet er en prosess som hjelper mennesker å kommunisere og arbeide sammen. Skap en åpen atmosfære som bidrar til problemløsing og forandringer.

Hovedtema Definer temaet/problemet/muligheten. Grunngi hvorfor dette er viktig. Oppfordre deltakerne til å komme med kommentarer. Oppmuntre til deltakelse. Skriv ned og vis viktige kommentarer om viktige ideer. Gå over til hovedtemaet. Grunngi meningen og verdien med møtet. Som styrer er du med på å åpne for forandringer. Still spørsmål. Led deltakerne. Oppmuntre til deltakelse. Skriv ned kommentarer. Takk deltakerne for deres individuelle medvirkning, ideer og innsikt. Du kan bruke møteassistenten i PowerPoint til å skrive ned kommentarer under møtet.

Mål og problemer Definer målene. Definer problemene. Oppfordre deltakerne til å konsentrere seg om problemene og angi prioritet. Definer klare mål med møtet. Gjør rede for problemet som skal løses. Få samtykkelse fra gruppen når det gjelder dagsordenen, problemet og prosessen. Som styrer bør du lede, inspirere og støtte all deltakelse. Spør etter personlige erfaringer. Be om dokumentasjon som støtter innleggene. Få hver deltaker til å føle at han eller hun kan bidra med noe viktig.

Løsninger og muligheter Oppfordre deltakerne til å komme med kommentarer og ideer. Registrer og vis kommentarene deres om eventuelle tiltak og løsninger. Oppfordre deltakerne til å prioritere alternativer. Når du har definert et problem, går du over til å finne løsninger. Oppfordre deltakerne til å være fordomsfrie, tenke kreativt og foreslå løsninger. Respekter ulike meninger. Mangfoldighet styrker problemløsing og gir nye vinklinger til diskusjoner. Skriv ned ideer og vurder alle forslag. Ha en positiv holdning gjennom hele prosessen, og få alle deltakerne med i prosessen. Lag en liste over og prioriter alternativene. Bruk gruppen til å finne løsninger.

Handlingsplan Beskriv følgende (hvis det er nødvendig med flere opplysninger, kan ansvaret overlates til rette vedkommende): Tiltak Nødvendig utstyr Behov for opplæring Tidsplaner Utgifter Nå som dere har kommet frem til en løsning, kan du skissere handlingsplanen. Bli enig med gruppen om en regulær fremgangsmåte for å nå målsettingene. Lag en liste over tiltakene. Du kan bruke møteassistenten til å registrere gjøremålene for møtedeltakerne. Definer nødvendige ressurser. Tilordne ansvar. Opprett metoder for redegjørelse. Definer en tidsplan. Identifiser utgiftene. Definer eksisterende ressurser. Tenk også etter hva som trengs for å lykkes. Opplæring? Faglig ekspertise? Annen informasjon? Spesielt materiale? Andre ressurser? Rekruttering innen ledelsen? God planlegging før handling fører til at målene nås.

Avslutning Kontroller at deltakerne har forstått hva som ble sagt. Beskriv de første trinnene. Oppnå forpliktelse. Avslutt møtet med et kort sammendrag. Takk deltakerne for deres bidrag. Se gjennom handlingsplanene, tilordninger og metodene for redegjørelse på nytt. Takk deltakerne for at de følger prosessen, jobber som arbeidsgruppe og at de engasjerer seg i å løse problemer og i nå mål. Hvis du brukte møteassistenten til å holde oversikt over gjøremålene, legges det automatisk til et lysbilde med gjøremålene på slutten av presentasjonen. Bruk dette lysbildet til å se gjennom gjøremålene og få tilbakemelding fra deltakerne. Møtevirksomhet er en viktig del av det å lede. Avslutt presentasjonen med en viktig kommentar for å forsterke arbeidsgruppens suksess. Sett gruppen i stand til å arbeide mot og nå målene. Ta i bruk effektiv kunnskap om hvordan du organiserer og holder møtevirksomhet, og du får produktive og lønnsomme møter.