Kapittel 7 Demokrati.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
JURIDISK FAKULTET, UNIVERSITET I OSLO Et helhetlig diskrimineringsvern Presentasjon av forslag til grunnlovsvern for diskrimineringsforbudet og samlet.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Barn og unges rett til deltakelse
Venstres sosialliberalisme
Demokrati Boris Jeltsin, en forkjemper for demokratiet i Russland. Jeltsin var landets første demokratisk valgte president. Foto:
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Demokrati Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Foto: Astrid Brennhagen
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
POLITIKK.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Demokratier som overlevde
Rett, samfunn, tekst og legitimitet
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Demand Dignity Fattigdom handler ikke om penger. Sørafrika: Treatment Action Campaign.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Politikk og demokrati. Folkestyret i Norge Politikk dreier seg om å fordele goder og byrder i samfunnet Vi har et folkestyre i Norge Indirekte demokrati.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Demokrati som styreform
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Den politiske styringskjeden
Formålet med opplæringen er å vise at vårt demokrati bygger på humanistiske verdier som frihet, likhet og respekt for individet. Individets rettigheter.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Den norske arbeidslivskulturen
Norges største gruppearbeid
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Rett, samfunn, tekst og legitimitet
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Menneskerettigheter og
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Konstitusjonelt eiendoms- og investeringsvern i Norge
Personvern og menneskerettigheter
JUS 2111 Vår 2019 Inger-Johanne Sand, IOR/UiO
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Tverrfaglige tema.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Grunnloven.
VALG.
Kap. 7 Demokrati som styreform
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7 Demokrati

Relevante bildelenker http://www.altavista.com/image/ Søk på demokrati, Stortinget, korrupsjon og diktatur osv.

Hva er et demokrati? Folkestyre: Flertallet har avgjørende innflytelse. Ulike former for demokrati Indirekte/representativt demokrati: Folket har stemmerett og velger personer som representerer dem. Direkte demokrati: Folket deltar direkte i folkeavstemninger.

Kjennetegn ved demokratier Frie, hemmelige valg med allmenn stemmerett. Flertallet bestemmer, men mindretallet (opposisjonen) får uttrykke sitt syn. Respekt for menneskerettigheter som organisasjons- og ytringsfrihet. Allmenn rettssikkerhet.

Menneskerettighetene «Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.» (Artikkel 1, Verdenserklæringen om menneskerettighetene, vedtatt av FN i 1948.)

Menneskerettighetene Sivile og politiske rettigheter: rett til liv rett til sikkerhet rett til integritet rett til frihet rett til rettssikkerhet rett til privat- og familieliv rett til menings-, ytrings- og tankefrihet rett til religionsfrihet rett til forsamlings- og foreningsfrihet rett til bevegelsesfrihet rett til å delta i styret av landet sitt (stemmerett og frie valg) frihet fra tortur og slaveri

Menneskerettighetene Sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter: rett til arbeid rett til å danne og delta i fagforening rett til å streike rett til en tilstrekkelig levestandard rett til trygd ved arbeidsledighet og sykdom rett til bolig rett til utdanning rett til å delta i kulturelle aktiviteter rett til å drive vitenskap rett til vern av eget arbeid (opphavsrett)

Rettsstaten En stat som sikrer innbyggernes juridiske rettigheter og beskytter dem mot overgrep fra myndighetene: lover regulerer rettigheter og sier hva som er straffbart lovene vedtas av folkevalgte organer lover kan ikke ha tilbakevirkende kraft ingen kan dømmes uten rettssak domstolene er uavhengige

Udemokratiske demokratier? Lav valgdeltakelse. Ufrie valg: én kandidat fusk og voldsbruk Analfabetisme Begrenset ytringsfrihet og organisasjonsfrihet. Sosial nød, konflikter og ustabilitet. Korrupsjon.

Diktatur Fåtallsstyre: flertallet uten innflytelse på de politiske beslutningene eller på hvem som skal ta disse beslutningene undertrykking av politisk opposisjon Kan ha demokratiske trekk: økonomiske rettigheter sivile rettigheter

Hvordan kan vi sikre og utvikle demokratiet? Det tar tid å bygge velfungerende demokratier. Myndighetene må sikre borgernes menneskerettigheter og rettssikkerhet. Borgerne må delta i diskusjoner og beslutningsprosesser. Sivil ulydighet?