v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
PRAKTISKE OPPGAVER.
Skulestart 2011.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Vurdering for læring.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
- sammen for en bedre skole!
Jomfrusjekk.
Å arbeide i studiegruppe:
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Du kan legge.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
«Hva ungdom lurer på om sex»
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Prosjekt «Digitale læringsmidleR»
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
«Å være sin egen bestevenn»
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA Eleven i sentrum v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA

Bestillingen Hanne-Lisbet Løite viser oss korleis dagens elevar bidreg til å gjere digitale læringsressursar betre. Kva fortel elevar at dei ønskjer? Korleis kan vi lage gode undervisningsressursar og skape betre læring? Erfaringar, utfordringar og moglegheiter hausta inn gjennom pilotklasseprosjektet til NDLA i perioden 2015-2017.

Hva er pilotklasseprosjektet? 2015/2016: 34 pilotklasser, 1700 elever 2017/2017: 14 pilotklasser, 350 elever Hensiktøke kvalitet: La elever og lærere teste nye og eksisterende ressurser, nytt brukergrensesnitt og ulike digitale verktøy Komme med tips og ønsker om nytt fagstoff Gi innblikk i bruken av digitale læremidler generelt og bruken av NDLA spesielt Ulike oppdrag, ulike metoder Honorar Er vi fornøyd med kvaliteten? Nei, sier Leonhard. Kommunisere direkte med eleven, samarbeid -

Prøv dere selv! http://samskrive.ndla.no/p/elevenisentrum

Prøv dere selv - matematikkoppgave Gå inn på denne oppgaven: http://ndla.no/nb/node/174135/oembed?fag=60431 Svar deretter på spørsmålene i spørreskjemaet: http://bit.ly/2maMQCC Hva dere svarte: http://bit.ly/2lyDxhe Hva elevene svarte: http://bit.ly/2lQSTZK

Prøv dere selv - læringssti Gå inn på denne læringsstien: http://bit.ly/2lsWBNJ Svar deretter på dette spørreskjemaet: http://bit.ly/2lyAIg2 Hva dere svarte: http://bit.ly/2lyFA4X Hva tror dere elevene mener?

Læringssti - brønnfag Multilaterale brønner: http://sti.ndla.no/package/494?page=3 Hva tror dere elevene mener om denne læringsstien? Sjekk spesielt innfyllingsoppgaven side 3

Eksempel på pilotoppdrag Historie Vg3: Oppgave i teksten eller som lenke? Norsk selvstyre: http://ndla.no/nb/node/138519?fag=52253 Hva tror dere elevene mener?

Kahoot eller interaktiv oppsummering? Interaktiv oppsummeringsoppgave: http://ndla.no/nb/node/173999?fag=156500 Hva tror dere resultatet ble? Elevene: De fleste foretrekker Kahoot fordi det er gøy, har et mer appellerende design og kortere spørsmål (pga designet) og på grunn av konkurranseelementet. Lærerne: Selv om vi mener at Kahoot har sine klare fordeler, mener vi at interaktive oppsummeringsoppgaver egner seg best dersom elevene skal få testet faktisk kunnskap på en god måte.

Flere eksempler på pilotoppdrag Lag oppgaver til filmer, som f.eks “Still Alice”: https://ndla.no/nb/node/170375?fag=130693 Bilderevisjon Vurdere faglig innhold Bruke NDLA som hovedlæremiddel Bruke og vurdere læringsstier Rene brukertester

Eleven i sentrum Hvordan gir brukerinvolvering bedre digitale ressurser og bedre læring? “Det er spennende å få lov å bestemme hvordan ting skal være på NDLA” “Artig å gjøre ting på en annen måte, blir lei av læreboka av og til” “Ny måte å lære på, gir variasjon i undervisningen”

Erfaringer, utfordringer og muligheter Pilotprosjektet - unik i læremiddelsammenheng “Norgens største brukerpanel” Konkrete og nyttige tilbakemeldinger Ambassadører Utfordringer Neste års pilotklasseprosjekt Fag, antall, skoler, hensikt