v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA Eleven i sentrum v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Bestillingen Hanne-Lisbet Løite viser oss korleis dagens elevar bidreg til å gjere digitale læringsressursar betre. Kva fortel elevar at dei ønskjer? Korleis kan vi lage gode undervisningsressursar og skape betre læring? Erfaringar, utfordringar og moglegheiter hausta inn gjennom pilotklasseprosjektet til NDLA i perioden 2015-2017.
Hva er pilotklasseprosjektet? 2015/2016: 34 pilotklasser, 1700 elever 2017/2017: 14 pilotklasser, 350 elever Hensiktøke kvalitet: La elever og lærere teste nye og eksisterende ressurser, nytt brukergrensesnitt og ulike digitale verktøy Komme med tips og ønsker om nytt fagstoff Gi innblikk i bruken av digitale læremidler generelt og bruken av NDLA spesielt Ulike oppdrag, ulike metoder Honorar Er vi fornøyd med kvaliteten? Nei, sier Leonhard. Kommunisere direkte med eleven, samarbeid -
Prøv dere selv! http://samskrive.ndla.no/p/elevenisentrum
Prøv dere selv - matematikkoppgave Gå inn på denne oppgaven: http://ndla.no/nb/node/174135/oembed?fag=60431 Svar deretter på spørsmålene i spørreskjemaet: http://bit.ly/2maMQCC Hva dere svarte: http://bit.ly/2lyDxhe Hva elevene svarte: http://bit.ly/2lQSTZK
Prøv dere selv - læringssti Gå inn på denne læringsstien: http://bit.ly/2lsWBNJ Svar deretter på dette spørreskjemaet: http://bit.ly/2lyAIg2 Hva dere svarte: http://bit.ly/2lyFA4X Hva tror dere elevene mener?
Læringssti - brønnfag Multilaterale brønner: http://sti.ndla.no/package/494?page=3 Hva tror dere elevene mener om denne læringsstien? Sjekk spesielt innfyllingsoppgaven side 3
Eksempel på pilotoppdrag Historie Vg3: Oppgave i teksten eller som lenke? Norsk selvstyre: http://ndla.no/nb/node/138519?fag=52253 Hva tror dere elevene mener?
Kahoot eller interaktiv oppsummering? Interaktiv oppsummeringsoppgave: http://ndla.no/nb/node/173999?fag=156500 Hva tror dere resultatet ble? Elevene: De fleste foretrekker Kahoot fordi det er gøy, har et mer appellerende design og kortere spørsmål (pga designet) og på grunn av konkurranseelementet. Lærerne: Selv om vi mener at Kahoot har sine klare fordeler, mener vi at interaktive oppsummeringsoppgaver egner seg best dersom elevene skal få testet faktisk kunnskap på en god måte.
Flere eksempler på pilotoppdrag Lag oppgaver til filmer, som f.eks “Still Alice”: https://ndla.no/nb/node/170375?fag=130693 Bilderevisjon Vurdere faglig innhold Bruke NDLA som hovedlæremiddel Bruke og vurdere læringsstier Rene brukertester
Eleven i sentrum Hvordan gir brukerinvolvering bedre digitale ressurser og bedre læring? “Det er spennende å få lov å bestemme hvordan ting skal være på NDLA” “Artig å gjøre ting på en annen måte, blir lei av læreboka av og til” “Ny måte å lære på, gir variasjon i undervisningen”
Erfaringer, utfordringer og muligheter Pilotprosjektet - unik i læremiddelsammenheng “Norgens største brukerpanel” Konkrete og nyttige tilbakemeldinger Ambassadører Utfordringer Neste års pilotklasseprosjekt Fag, antall, skoler, hensikt