E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

AREALIS : Samarbeid for enklere tilgang til areal-, plan- og miljøinformasjon Arvid Lillethun Statens kartverk.
Inndeling av vegnettet
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Dialogtorg i Kristiansand
KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2013 – 2025 Åsnes kommune
Dette er reguleringsendringen: Denne illustrasjonen er byttet ut med denne: Plankartet er ikke endret – ingenting er endret ellers i bestemmelser eller.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Maria Wirkola Plansjef
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Støysonekartleggingen i Trondheim
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
Langsiktig arealstrategi
Sykehustomt Frei.
Energiflistilskudd 2009 Prosess Del av tiltakspakken februar 2009 Driftstilskudd, inntil 40 mill Høring av forskriftsendring, få på plass rammer for ordningen.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Detaljreguleringsplan for Opstad Vest
Reguleringsplan for skiarena med utfartsparkeringer på Solli Orientering for komité for teknikk, kultur og fritid
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Tema: Plan- og bygningsloven Veiledninger.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg Samarbeid om Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg kommune.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Landbruk i utvikling – en utfordring for kommuneplanleggeren.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
NYE TOMTER VALLANDSHAUGANE / VALLANDSÅSEN PRESENTASJON TIL FORMANNSKAPET 26. FEBRUAR 08. Nils Valland – Mikjelsgarden Eigedom AS Solveig Valland – Geoplan.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Velkommen til folkemøte
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Verdensarven Buffersoner og oppsluttende verdier
Områderegulering av Øvre Sem Presentasjon for Bygningsrådet
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Buffersoner i Alta.
Områderegulering for Øvre Sem
Områderegulering for Øvre Sem
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Tilknytningsplikt til offentlig avløp
Kommuneplanens arealdel
Oppsummering 02.september 2016
OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU
Fv Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Seksjon byggesak.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23 E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune Planprogram 23. januar 2013, Vinje kommune

Veglinja er tatt inn i kommuneplanens arealdel for Vinje kommune (uten rettsvirkning for innlagt veglinje). Planen ble vedtatt 01.09.2011

Vegprofil Åmot-Vinjesvingen ny og gammel trase (eksisterende) Kilde: Haukelivegen AS

Vurderte vegtraseer, Alt. 1 og Alt 2.

Alternativ 2 med buffersone

Alternativ 1 Utbedring på østsiden av dagens E134 Nåværende E134 vil ikke kunne tilfredsstille dagens krav til vegnormalstandard Utbedring/omlegging av trase må kunne tilfredsstille kravene til en moderne veg-standard Vil medføre store utfordringer i forhold til eks. bebyggelse, barriere-effekt, trafikksikkerhet, støy og forurensinger Vil gi store utfordringer mht. trafikkavvikling i anleggsfasen da det ikke er omkjøringsmuligheter Lokale effekter i anleggsfasen

Alternativ 1 Utbedring på østsiden av dagens E134 Endringer i kulturlandskapet, Vinje, Bøgrend, Særensgrend, Tveito og Åmot. Redusere antall avkjørsler med parallellveger bla. over Vinjeflatene Økt trafikk og bedre vegstandard vil forsterke behovet for g/s-veg Erverv av bygninger og arealer Vegen vil ligge på solsiden Fredede kulturminner langs traseen Nærings- og samfunns interesser

Alternativ 2 Ny E134 på sørvestsiden av Vinjevatn Uten forstyrrelser av dagens trafikk på E134 Vil kunne bygges ut til en moderne stamveg med relativt få konflikter for bebyggelse, landbruk, trafikksikkerhet, støy og forurensinger Vil redusere dagens trafikk langs eksisterende trasè, inklusive tungtrafikk, med de positive ringvirkninger det har for nærmiljøet og grendene Nærings- og samfunns interesser

Alternativ 2 Ny E134 på sørvestsiden av Vinjevatn Viktig med landskapsbehandling og avbøtende tiltak som integrerer veien i landskapet på en god måte Anleggsteknisk enklere Beregnede kostnader for alt. 2 vil med foreløpige anslag ligge ca. 10 % lavere enn for alt.1

Estimerte kostnader Alternativ 1 Samlet kjørelengde: 13,8 km Anleggskostnad +/- 25%: 688 millioner Alternativ 2 Samlet lengde: 12,8 km Anleggskostnad +/- 25%: 622 millioner

Spørsmål?