Statssekretær Oluf Ulseth Nærings- og handelsdepartementet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Advertisements

1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Sørlandet i Regionenes Europa, Høgskolen i Agder Europeisk integrasjon og norsk regionalpolitikk.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
EU Den europeiske union.
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Drivkreftene bak nærings og samfunnsutviklingen i Nordland Nordlandskonferansen
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Micron Associates: Headlines Micron Associates la slip Spania har ikke råd til høye priser for lenge.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
FoU i Havbruksnæringen. Om VRI og Blue Planet AS Eid av bedrifter med felles interesse for å utvikle sjømatindustrien Program for økt kobling mellom næringsliv.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Scenarier Bryting, Judo og Kampsport
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
HMS-kort i Byggenæringen
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Rapport: Å ville utvikle skolen
35 MILLIONER TIL GRØNN VERDISKAPING Status per 30. august 2017.
Store forskjeller i arbeidsledighet
Hvorfor fikk vi EØS-avtalen…. ….og hvem sto bak?
Evaluering av ”Fritt Fram”
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Den industrielle revolusjonen
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Margrethe Helgebostad
SkatteFUNN Eirik Normann,
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Finans Norge, 22. november
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Norden som foregangsregion
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Kompetanseutvalget (2017- )
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
1.
Nå er vi spente!.
«Eiermøte 25 august» Agder Energi Tom Nysted ae.no.
Troms-regionens potensial
Innvandringstrender Minja Tea Dzamarija
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Samfunnsviterne Strategi – i 2020.
Utskrift av presentasjonen:

Utvidelsen av EU. Hvordan ivareta norsk næringslivs interesser ved utvidelsen av EU Statssekretær Oluf Ulseth Nærings- og handelsdepartementet EU utvides – følger norsk næringsliv med? NHO, 22. oktober 2002

Utvidelsen av EU og EØS Folketallet i EU øker fra 380 til 450 millioner EUs samlede BNP øker med mindre enn 5% EFTA-EØS-landenes folketall er knapt 5 millioner Økt skjevhet EU v. EFTA-EØS men utvidet marked Kommisjonen har sagt at opp til 10 søkerland er aktuelle for medlemskap i 2004, dvs. Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Slovenia, Litauen, Latvia, Estland, Malta og Kypros. Dersom alle disse 10 landene blir medlemmer øker folketallet i EU fra 380 til 450 millioner. EUs samlede BNP øker imidlertid bare med i underkant av 5%. Dette skyldes at søkerlandene er mindre velstående enn EUs nåværende medlemmer. Dette er en utfordring for EU. Det blir også en utfordring for EUs beslutningsmekanismer at unionen blir bestående av så mange land etter utvidelsen. EFTA-EØS-landenes folketall er på knapt 5 millioner. Utvidelsen bidrar dermed til å øke den maktpolitiske skjevheten mellom EU og EFTA-EØS-pillaren i EØS. Dermed forsterkes det bildet som ble skapt allerede etter forrige utvidelse av en svak EFTA-EØS-pillar og en sterk EU-pillar. Så lenge EØS-reglene respekteres er det imidlertid ingenting som på kort sikt tyder på at norsk verdiskaping svekkes som følge av utvidelsen. Tvert imot – EØS-markedet utvides med økonomier som opplever sterkere vekst enn de nåværende medlemmene.

Hvordan ivareta norsk næringslivs interesser Parallell utvidelse EU og EØS Sikre fire friheter (inkl. fisk) Handlingsplan for søkerlandene Virkemiddelapparatet representert i regionen Myndighetene ivaretar norsk næringslivs interesser på flere måter: For det første arbeides det for å sikre en parallell utvidelse av EU og EØS. Dernest er det viktig å ivareta norske interesser spesielt i forhold til fri bevegelse av varer, herunder fisk, og personer. En handlingsplan for søkerlandene har blitt etablert, og virkemiddelapparatet er representert i regionen.

Hvorfor er søkerlandene viktige? Blant Norges raskest voksende eksportmarkeder Stabile demokratier Dynamiske markedsøkonomier Geografisk og kulturell nærhet Høyt utdannet og rimelig arbeidskraft Samhandelen med de 10 søkerlandene i Sentral- og Øst-Europa* steg fra drøye 4 mrd NOK i 1993 til drøye 14 mrd NOK i 2000, dvs. over en tredobling på 8 år. Handelen med disse landene er riktignok fortsatt beskjeden, og utgjør bare om lag 3 prosent av vår totale utenrikshandel. Potensialet for fortsatt vekst er imidlertid stort. I følge en studie utført for det danske Erhvervsministeriet i 2000 er det for eksempel et urealisert vekstpotensial i samhandelen mellom Norge og Østersjøregionen (dvs. Polen og Baltikum) på 8,5 mrd NOK. Søkerlandenes attraktive posisjon ligger blant i deres stabile demokratier, vellykkede overgang til markedsøkonomi, geografisk og kulturell nærhet og høyt utdannet og rimelig arbeidskraft. * Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Slovenia, Estland, Latvia, Litauen, Romania og Bulgaria

Fri bevegelse av varer (fisk) Dagens EFTA frihandelsavtaler sikrer frihandel på fisk EØS innebærer i utgangspunktet toll på fisk Synd om EUs utvidelse reduserer frihandelen i Europa Søkerlandene og Norge felles interesse av god markedsadgang Utfordringen når det gjelder fri bevegelse av varer etter utvidelsen dreier seg i første rekke om fisk. Dagens EFTA frihandelsavtaler sikrer frihandel på fisk, dvs. bedre markedsadgang enn det vi har til EU i EØS. Når søkerlandene blir medlemmer av EU og EØS, vil EØS-avtalen regulere handelen mellom Norge og søkerlandene. Dette innebærer i utgangspunktet toll på handel med fisk. Eksportverdien av fisk til søkerlandene er i dag på drøye 1,8 milliarder NOK. Dersom dagens tollregime i EØS og dagens eksportverdi av fisk legges til grunn, vil utvidelsen bety en økt tollbelastning på om lag 145 millioner NOK Vi har som mål å unngå økt toll på fisk til søkerlandene. Vårt budskap til EU er at det ville være synd om utvidelsen førte til redusert frihandel i Europa. Fiskeforedlingsindustrien og konsumentene i søkerlandene har felles interesser med norske fiskeeksportører i å opprettholde dagens markedsadgang for norsk fisk.

Fri bevegelse av personer 9x 24´ 2,6´ Gjennomsnittlig månedslønn (NOK) Norge Søkerland Knapphet på arbeidskraft Norge ønsker ingen overgangsperiode Økt tilgang på arbeidskraft i Norge Lettere å studere og arbeide i søkerlandene Vi har som kjent knapphet på arbeidskraft i Norge. Regjeringen har derfor som mål å øke arbeidsinnvandringen, og liberaliserte reglene for arbeidsinnvandring med effekt fra 1. januar i år. Norsk økonomi nyter allerede godt av arbeidsinnvandring fra Sentral- og Øst-Europa. Når søkerlandene blir medlemmer av EØS vil den frie bevegelse av arbeidskraft og studenter også gjelde for disse landene. Dette vil kunne øke arbeidsinnvandringen og dermed tilgangen på arbeidskraft i Norge. Norge vil særlig fremstå som et aktuelt land å arbeide i med tanke på vårt høye lønnsnivå sammenlignet med søkerlandene. Gjennomsnittlig månedslønn i de 10 søkerlandene var i 2000 knapt 2600 NOK, mens tallet i Norge var om lag 24000 NOK. Hvis man skal dømme etter erfaringene ved tidligere utvidelser, er det imidlertid ingen grunn til å anta en overdreven strøm av mennesker som ønsker å arbeide i Norge. Dette skyldes at arbeidskraften er mindre mobil enn andre innsatsfaktorer, blant annet med bakgrunn i sosiale, språklige og kulturelle barrierer mellom land og regioner. Det vil også bli lettere for nordmenn å studere og arbeide i søkerlandene. Vi ønsker derfor, til forskjell fra en del EU-land, ingen overgangsperiode når det gjelder fri bevegelse av personer.

Fri bevegelse av kapital Lite norske investeringer i søkerlandene Unntak Polen og Baltikum EØS-avtalen sikrer likebehandling av utenlandske eiere Norske investeringer vil trolig øke etter utvidelsen Nivået på norske investeringer i søkerlandene er per i dag relativt lavt. Norske investorer har riktignok investert mer i Polen og Baltikum enn i de øvrige søkerlandene, men også her er nivået lavt sammenlignet med for eksempel Sverige, Finland og Danmark. EØS-avtalen sikrer likebehandling av utenlandske og innenlandske eiere. Samtidig vil EU-medlemskap trolig bidra til å øke søkerlandenes attraktivitet for utenlandske investeringer. Det er derfor grunn til å anta at norske investeringer i søkerlandene vil øke etter utvidelsen.

Handlingsplanen for søkerlandene Etablert i mars 2001 Lette søkerlandenes inngang i EU/EØS For perioden 2001 – 2006 165 millioner kroner Forskning og utdanning, fiskeri, miljø, helse, justis Målet er å støtte prosjekter og ulike former for samarbeid som letter søkerlandenes inngang i EU og EØS. Det er også et mål å styrke disse landenes kontakt med Norge og ivareta norske interesser i utvidelsen. Myndigheter og frivillige organisasjoner i Norge og i søkerlandene er aktivt involvert. 165 millioner NOK har så langt blitt satt av for 2001 og 2002. Polen har som Norges viktigste handelspartner blant søkerlandene fått en spesiell plass. En rekke samarbeidsprosjekter er igangsatt på områdene forskning og utdanning, fiskeri, miljø, helse og justis.

Et bredt spekter av virkemidler Mange aktører i internasjonaliseringsarbeidet ”Team Norway”: UD/Ambassadene NHD FID Eksportrådet SND EFF Forskningsrådet Det er mange aktører i internasjonaliseringsarbeidet, og mange av dem er representert i søkerlandene. Eksportrådet bistår i første rekke SMB med internasjonalisering og eksportfremstøt i søkerlandene gjennom sine kontorer i Warszawa, Praha, Budapest, Zagreb, Vilnius, Riga, Tallinn, St. Petersburg og Moskva. SIVA Internasjonal medvirker også til å lette internasjonaliseringen av norsk næringsliv og senke terskelen for etablering av SMB - bedrifter i utlandet. SIVA bistår i å skape forutsigbarhet, langsiktighet og risikoavlastning, og har etablert næringsparker i Murmansk i Russland og Panevezys i Litauen. En viktig målsetting er å legge til rette for at norske distriktsbedrifter skal kunne etablere virksomhet i nye markeder. SND bidrar også til internasjonalisering blant annet gjennom samarbeidet med Norges Eksportråd (NE). SND bidrar til økt verdiskaping og lønnsomhet gjennom tilførsel av kapital og andre konkurranseforbedrende tiltak som er viktige forutsetninger for internasjonalisering og eksport. Nærings- og handelsdepartementet foretar for tiden en gjennomgang av virkemiddelapparatet med sikte på å øke virkemidlenes effektivitet og brukervennlighet.

Parallell utvidelse EU og EØS Dagens EFTA frihandelsavtaler opphører Nye EU-medlemmer skal søke medlemskap i EØS Unngå overgangsperiode mellom EFTA og EØS Europakommisjonen samme mål Dagens EFTA frihandelsavtaler vil opphøre når søkerlandene blir medlemmer av EU. EØS-avtalen sier at nye EU-medlemmer skal søke om medlemskap i EØS. Det er viktig at vi ikke blir stående uten EFTA- eller EØS-tilknytning til søkerlandene. Europakommisjonen skal forhandle frem en utvidelse av EØS med Norge på vegne av medlemslandene og har samme mål som oss om en parallell utvidelse av EU og EØS. Vi håper derfor en parallell utvidelse vil la seg gjøre.

Konklusjon: Utvidelsen viktig for Norge Viktig for norsk næringsliv Viktig å ta vare på EØS-avtalen og markedsadgang under nye forhold Øker skjevheten EU/Norge i EØS, men øker potensialet for norsk næringsliv Høyt på regjeringens handelspolitiske dagsorden