Ny vri Kany, Lene og Mona.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Skrivestien.
Forside/oversikt Fag / tema
Den Norske Skolen i London
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
SPINN nettsted.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Nettassistert undervisning på Tranberg vid. Skole Gjøvik Et forsøk i engelsk VK2, finansiert av fylkeskommunen.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
VURDERING FOR LÆRING I ULSTEIN KOMMUNE Sjøborg
NY VRI Nina og Ingvild.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Digitalt læringsmiddel i KRLE: Kahoot
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
OBSERVASJON av tolærertimer
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Vurdering og undervisning
Ny vri – Gruppepresentasjon
«Bare bok gjør ingen klok»
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Ny vri Kany, Lene og Mona

Involvere elevene Hva er viktig for de å lære Hvorfor er dette viktig for de å lære? Hva kreves av den enkelte og hvordan skal de arbeide for at å lære dette? Hvilke krav og forventninger til hjelp kan de ha til læreren sin? Hvordan skal vi finne ut hva de har lært?

Elevenes læringskompetanse Kompetansemål K-06 Elevenes læringskompetanse Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere Kurs/emneplan.

Undervisningsopplegget Omvendt undervisning Digitale hjelpemidler i undervisningen Case Lenes undervisningsopplegg Monas undervisningsopplegg Kanys undervisningsopplegg

samarbeidslæring Læringspartner Gruppearbeid Plenum Felles oppsummering

Evaluering Fordeler Digitale hjelpemidler gjør det enklere å tilpasse undervisningen. Digitale hjelpemidler gjør det enklere å involvere alle elevene. Får bruke mer tid på å veilede de svake elevene Tilgjengelige videoer gjør det enklere for den enkelte fordi de kan se den flere ganger, pause underveis og gå tilbake. Vi har blitt mer bevisst på å gi de rom for å samarbeide. Dette gjør at elevene må bruke språket mer aktivt. Elevene tilegner seg læringen selv. Økt digital kompetanse Ga variasjon.

Evaluering ulemper Tar tid: produsere videoer/finne egnede videoer, muntlig tilbakemelding til hver enkelt. Ny undervisningsform må læres. Krever digitalt utstyr som fungerer godt og er tilgjengelig, og at elevene har tilgang på dette hjemme. Enkelte elever takler dårlig å jobbe tett sammen med andre.