Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Trebåt for alle.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Etableringer og nedleggelser Spilling kapittel 5.
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
Transport og transportutfordringer
10Velstand og velferd.
Fremtidens matproduksjon
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Fremtidens matproduksjon
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Sannheter og myter om tømmervogntog
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 Martin Wold Utslipp i norske farvann og mulighetene.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
1 Budsjett 2009 Samferdsel, Jon Tørset
Recoverykompetanse RECOVERY Uten akademiske krumspring.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
Kommersialisering av forskningsresultater
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Den moderne steinalder! Digital jakt på mineraler
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Kamp eller samarbeid?.
Er kompetanse og holdninger i tråd med miljøvennlig hurtigbåtdrift?
Gang.
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
HÅP I NORD-KOREA.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel

Så til spørsmålet: Miljøsvin: Nei (eller litt ja) Mulighetens transportmiddel: JA

Mlijøsvin: Nei I forhold til hvem?

Nei, fordi En forholdsvis ny flåte (spesielt på de «største» rutene)har gitt store utslippskutt de siste 10 årene. 20 -50% Benytter seg av moderne motorer, og moderne fremdriftsteknologi. «Diesel er dyrt», for høyt forbruk går rett på bunnlinjen, derfor er rederiene fokusert på å spare på dette. Verftene konkurrerer på pris og lavt forbruk, altså på lave utslipp. Vi er blitt flinkere til å tilpasse rett båt til ruten.(Men der må gå en båt…) Skrog har lang levetid, og noen har til og med grønt sertifikat. Hurtigbåter krever liten infrastruktur, veien ligger der allerede. Ingen inngrep i natur, ingen piggstøv, ingen kø, ingen brøytebil. Mye av hurtigbåt-trafikk tilhører distriktene. De «reisende» har et lavt utslipp. Totalt sett få båter.

Miljøsvin…(ja) Men hvis vi sammenligner med: Buss Tog Og til dels også fly Ja, Da har vi en utfordring.

Bitteliten ja Problemet ligger i at hurtigbåten alt for ofte sammenlignes med buss eller tog. Men Hurtigbåten er primært distriktene sitt reisemiddel, og der finnes ikke disse mulighetene! Denne samfunnsfunksjonen glemmes dessverre alt for ofte. Det vil aldri komme buss til Akkfjorden på sørøya, eller Måren i sogn, så hva er da alternativet? Hurtigbåten, en av de viktigste resurser for bygdenorge. Den som frakter alt..

Utslipp, hva slipper vi ut (eller hva vi ikke vet)

Hva vi ikke vet Beregningene i dette studiet viser at 55% av drivstofforbruket i norske farvann stammer fra innenrikstrafikk. Gruppen passasjerskip (ferger, cruise og hurtigbåter) står for det høyeste totale forbruket, mens fiskebåter og offshore supply gruppene følger tett etter. https://www.regjeringen.no/contentassets/cffd547b30564dd9a2ae61 6042c22f26/grunnlagsdata_for_skipstrafikk_og_drivstofforbruk.pdf Havbase.no

Mulighetens transportmiddel Månefeber, både positivt og negativt. Når man lykkes, ligger veien (sjøen) der. Ingen piggstøv, ingen støy, ingen kø. Dette vil være en samferdsels revolusjon. Vi kan ta i bruk hurtigbåt der vi ikke har brukt det før. Norsk hurtigbåtindustri får et enda større forsprang. Vi har miljøene. Vi har Grundere, forskningsinstitusjoner, fantastiske verft og utstyrprodusenter. Alt burde ligge til rette for å lykkes. Norske martime myndigheter (sjøfartsdir) må bli med næringen i dette. De må være en tilrettelegger, og kanskje se på enkelte regler med nye øyne. Mulighetens transportmiddel

Mulighetens transportmiddel De små steg først. Er vi på god vei? Men hvem skal ta regningen? Skyver vi dette over på rederiene, vil de selvsagt skyve dette over på oppdragsgiver, som allerede sliter med å finansiere det som produseres i dag av ruter. Problematisk? Kan i det hele tatt de eksisterende innkjøpsorganer håndtere dette? (er ikke ferger foran oss) Hvilke virkemidler skal brukes? Spesifisert utslipp i et anbud? Går vi for fort frem, så kan vi få oppleve de negative sidene av månefeber. En voldsom oppgave for maritime myndigheter. Mulighetens transportmiddel

Nei, Hurtigbåten er ikke et miljøsvin, den er utmerkethet fremkomstmiddel (og ofte det eneste) som har holdt tritt med utviklingen på sitt nivå. Ja den har DEFINITIVT et potensiale til å bli mer utslippsvennlig, både gjennom ny teknologi, og driftsforbedringer. Her ligger det e voldsomt markedspotensial for den norske hurtigbåtnæringen. Hurtigbåt er virkelig mulighetens transportmiddel. Konklusjoner