Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan."— Utskrift av presentasjonen:

1 BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan

2 Innspill fra operatør Teknologivalg – målsetting om fossilfrie løsninger Regulering godtgjørelse Varighet på kontrakt Bonus, incitamenter og malus ordninger Krav til reservefartøy – hvordan kan dette løses? Brutto – nettoavtale Annet

3 Teknologivalg – målsetting om fossilfrie løsninger
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle kommende fergeanbud har krav til nullutslippsteknologi og lavutslippsteknologi når teknologien tilsier dette.

4 Teknologivalg – målsetting om fossilfrie løsninger
Synes ikke vi har noe valg. Miljø bør være sentralt i anbudet. Andre oppdragsgivere har vært kreative i tilnærmingen for best mulig uttelling av støtteordninger. Oppdragsgiver bør ta ansvar for infrastruktur --> støtte fra Enova Oppdragsgiver bør sette seg ett mål om reduksjon av CO2 Ved bruk av tildelingskriterier – sanksjon (Skyss modellen) Ved å sette en «terskel / Mål» - bonus (AtB modellen)

5 Regulering godtgjørelse
Årlig regulering bør følge en «kjent» indeks som samsvarer med underliggende kostnad på drift av aktuell fartøysgruppe Nærsjøindeks, delindeks mindre hurtigbåter / ferjer Basisåret bør være kjent (ikke fremover i tid) Årlig regulering pr år (a-konto ---> og så avregning i Q1 påfølgende år) Vurdere å ta inn en ekstra energi del ved valg av andre energibærere Foreks strøm Regulering ifht produksjon og ruteendringer Bør ta hensyn til antall skift og direkte variable kostnader Regulering for endringer i offentlige regler og avgifter Definere vesentlighet, gjerne ved en forutbestemt fornuftig terskel Regulering fra 1. kr hvis satt terskel passeres. NOx kostnader (hvis aktuelt)

6 Varighet på kontrakt Pga mulige investeringer i nye fartøy, bør dette være på ~ 10 år Opsjoner bør være tosidige, dvs begge parter må være enige Kontrakten kan godt avsluttes litt utpå året . Enklere å starte opp vår/ sommer enn 1.januar. Positivt at det er tilstrekkelig med tid fra kontraktstildeling til oppstart Gir oppdragsgiver bedre konkurranse og sannsynligvis et bedre tilbud

7 Bonus, incitamenter og malus ordninger
For at operatør skal ta inn bonus i tilbudet bør det være «forståelig» og forutsigbart Det bør være forhold innenfor operatørs kontroll. Gjerne bonus på miljø. Vinn – vinn for begge parter Operatør lavere kostnader Oppdragsgiver får ett bedre miljø Malus Malus bør stå ifht oppdragsgivers eventuelle tap Malus på samme forhold og nivå som bonusen.

8 Krav til reservefartøy – hvordan kan dette løses?
Det er opp til oppdragsgiver å definere hvilken robusthet en ønsker i driften Dersom en definerer lang responstid for å «spare» kostnader må en også ta inn over seg den risikoen at responstiden kan benyttes. Opplever ofte at operatør blir den som må «fronte» evnt innstillinger pga responstid på reservemateriell. Hvis det forventes at ruten skal være i drift tilnærmet 100 % bør det stilles krav om stedlig reserve. Ved bruk av hovedfartøyene i andre ruter / oppdrag, øker risikoen for innstilte turer.

9 Brutto – nettoavtale Så lenge dette er ruter hvor operatør kan gjøre lite for å påvirke passasjer inntektene så bør det legges opp til bruttokontrakt Lettere for Kolumbus å markedstilpasse takster og tilbud Gods bør gå direkte til operatør Oppdragsgiver bør stille med billetteringsutstyr.


Laste ned ppt "BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google