Kultur, kjønnsroller og samliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 Kultur.
Advertisements

Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Formelmagi 29-1 Begrep/fysisk størrelse
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
8 Det politiske systemet i Norge
Læreplanen i eldre historie
Forside/oversikt Fag / tema
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
Undervisning - forkynnelse
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Kunnskapsløftet i Kunst og handverk
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
SAMENES NASJONALDAG 6. FEBRUAR.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Tverrfaglige prosjekt
Informasjonsmøte 17. januar 2014
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Definisjoner.
Individuell fagtekst fra praksis.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
STUDIESPESIALISERING ● PROGRAMOMRÅDE FORMGIVNINGSFAG ● SSP FO.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Workshop Engelsk eksamen
Tysk, fransk, spansk, fordypning i engelsk
Samfunnsfag.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Prosesskartlegging - Tegne flytskjema
Samfunnsfag s
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Personalmøte på GFU onsdag Vibeke bjarnø
Kristendommen Hvem, hva, hvor?.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Døden.
KULTURSTRATEGI FOR TRØNDELAG
«Å være sin egen bestevenn»
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Kultur, kjønnsroller og samliv

Målet for timen Definere begrepet kultur Beskrive trekk ved samisk kultur Diskutere muligheter og utfordringer ved kulturell variasjon

Kultur Vid og snever Definisjon: Vid: Norsk kultur, typisk norsk Snever: Kulturlivet, kunst, musikk Definisjon: Tanke-, kommunikasjons- og atferdsmønstre hos mennesker. - Jon Schackt

Samene Urfolk Særegen kultur, hva? Fornorskingspolitikk Sametinget

Typisk norsk Oppgave 1 Diskuter to og to hva som er typisk norsk Skriv ned minst 5 forslag hver på hva som er typisk norsk Etter dere er ferdige skal vi diskutere dette spørsmålet i fellesskap

film

Norge: Et homogent eller heterogent samfunn? Oppgave 2: Klasseromsdiskusjon Hva vil det si å være et homogent samfunn? Er Norge et homogent samfunn? Hvilke utfordringer har vi i dag knyttet til kulturell variasjon?