Helseforetak – bedrift eller forvaltning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Videreutvikling og ny organisering
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandling på dagsorden
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Prosessuell Materiell Personell
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Barn som pårørende.
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Kommunal styring og privatisering.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.

Hva er prinsippene i modellen
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Journalføring.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
hvordan kan det gjennomføres?
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Helseforetak – bedrift eller forvaltning? Reformens begrunnelse: Overordnet politisk styring Endringene har til hensikt å utgjøre en helhetlig organisasjons- og ansvarsreform med vekt på å skape klarere ansvars- og rollefordeling, og at det på denne måten skal legges bedre til rette både for politisk styring og for virksomhetenes produksjon av helsetjenester.

Klart ansvar og bedre styring Klarere ansvars- og rollefordeling Bedre økonomistyring Er disse målene oppnådd?

Politisk styring? Spesialisthelsetjenesten er regulert gjennom en rekke lover som setter krav til tilgjengelighet, helhet, likeverdighet, ansvarlighet, kvalitet og sikkerhet. Spesialisthelsetjenesteloven § 1-1 Pasientrettighetsloven § 11 Helsepersonelloven § 1 Psykisk helsevernloven § 1-1

Organisatoriske rammer skal tilrettelegge for kvalitet Kvalitet skapes i møtet mellom den enkelte pasient og behandlings- og pleiepersonellet Foretaket plikter å legge til rette for at dette møtet blir kvalitetsfremmende Helsepersonelloven § 16

Hpl. § 16 § 16. Organisering av virksomhet som yter helsehjelp og internkontroll        Virksomhet som yter helsehjelp, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.

Rettigheter og plikter ved ytelse av helsehjelp Helsepersonelloven inneholder en rekke pliktbestemmelse som har som må å ivareta forsvarlighet Pasientrettighetsloven innholder en rekke rettighetsbestemmelser som skal ivareta pasientens sikkerhet

Politisk styring forts. Helseforetakene er forpliktet til å styre etter disse bestemmelsene Helsefortakloven § 1-1 Gjør de det? Eksempel fra sykehuset innlandet Manglende helhet Manglende tilgjengelighet Oppsplitting og fragmentering Forslag til Strategisk plan fra Helse Øst

Klarere ansvar? Hva innebærer ansvar? Plikter Pliktetterlevelse Reaksjon ved pliktbrudd Hvem er ansvarlig når helseforetakene setter seg utover lovbestemte krav? Ingen!

Bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi ”I motsetning til industrien influerer uheldige disposisjoner i helsesektoren på økonomien for hele samfunnet. Innsparinger i helsetjenesten med reduksjon av kvalitet og sikkerhet vil kunne resultere i ekstra store utlegg for samfunnet for øvrig.” Sitat: Bjørg Marit Andersen i Dagsavisen

Offentlig tjenesteyting og produksjon av industriprodukter Offentlig velferdsforvaltning er basert på verdier som fremmer solidaritet, likeverd og trygghet. Helseforetakene forvalter samfunnets fellesverdier. Forvaltningsloven stiller krav til saksbehandling (for eksempel utredning, begrunnelse). Offentlighetsloven stiller krav til åpenhet for å sikre demokratisk kontroll

Offentlig og privat virksomhet Det stilles vesentlig andre krav til den som forvalter offentlige midler enn til den som disponerer private midler Derfor slår helseforetakloven fast at forvaltningsloven og offentlighetsloven gjelder

Oppsummering Produksjon av industrivarer er noe annet enn ytelse av helsehjelp Den industrielle logikk passer ikke i helsetjenesten Pasienten kan aldri betraktes som en vare Helsepersonell er ikke produsenter, men fagpersoner som yter velferdstjenester Helseforetakene forvalter offentlige midler og ikke privat bedriftskapital