Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Erfaringer fra internrevisjon
Elsie Brenne, prosjektleder, kst. folkehelsesjef
Fra prøving og feiling til
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Reinvesteringsstrategier i nettselskap
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
«Ungdomstrinn i utvikling»
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Differensiering fordi…
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Arbeidsevnekartlegging
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Naturvernforbundetskolen:
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Didaktiske analysekategorier
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Borre ungdomsskole
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
John og Odilla. Burundi/Gjøvik
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Organisasjons-struktur
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
TRYGG, TYDELIG,TILGJENGELIG
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
#Lillehammer2016 Tomas Holmestad.
Lokale Aktivitetsmidler Sak til årsmøte i Sola Idrettsråd 17.februar 2011 Revidert etter vedtak i årsmøte SOLA IDRETTSRÅD
Fagsamling Aktivt sinn – aktiv kropp.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Informasjonsmøte 19. mars 2014 Pressemelding. 2© Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité NIF 19. mars 2014 En søknad om Olympiske- og.
Klubbesøk. Agenda: Bli kjent – presentasjonsrunde Klubbsatsningsprogrammet - bakgrunn og målsetting Hvilke klubber deltar i programmet Gjennomgang «Hva.
Virksomhetsplan Voksenåsen Badeballklubb Arbeidsrapport for planen. Virksomhetsplanen vedtas på årsmøtet før den er et formelt gjeldene dokument.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Etiske krav i offentlige anskaffelser - en veileder for innkjøpere i offentlig sektor Magne Paulsrud, rådgiver IEH.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
SPILLEMIDLER 2017 I forbindelse med mottatte spillemiddelsøknader for søknadsperiode 2017 viser det seg nødvendig å gjennomføre en rullering av handlingsprogrammet.
Brukerutvalget 5. mai // Nina Berg, NAV Oppland.
Den gode skoleeier I Nes.
Nye føringer – nye muligheter
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Kontaktmøte – Beredskap og info
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Kontaktmøte 15. mars 2017.
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Kontaktmøte – Beredskap
Aktivt sinn – aktiv kropp
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Bidra til at personer som står langt fra arbeidslivet kommer i arbeid
Mal for prosjektrapportering
Evaluering av Graveinstruks
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland

Overordnet søknader og midler Tre søknadsrunder så langt 39 skoler har søkt (av 42) 34 skoler er med på tiltak finansiert av ASAK Vi har delt ut ca. 11 millioner så langt til skolene I tillegg midler til akselerometre og webportal Ca. 2 millioner igjen til tiltak i skolene

Søknadsprosessene Elektronisk søknadsskjema Styrebehandles Enklere for søkerne Sikrere og raskere søknadsbehandling Arkivering, offentlige dokumenter Styrebehandles Innstilling fra prosjektleder med hjelp fra prosjektgruppa Styremøte, styre vedtar tilsagn og avslag Ekstrarunder: Søknaden innvilges forutsatt innsendt aktivitetsplan godkjent

Orden i sysakene Mye penger, mange skoler og kommuner, mange med ulike interesser Innkjøp og anskaffelser Rapporterer til Sparebankstiftelsen DNB Riksrevisjonen Kontroll fra vår side forutsetter rapporter og kontroll fra dere  Dette skal ikke dere merke så mye til, men greit å vite og forholde seg til

Dokumentasjon og evaluering Omfattende prosjekt: Delprosjekter, tiltak og prosjektet som helhet må evalueres systematisk Vurdere effekter: Strukturert informasjon før og etter Alle prosjektskoler må innhente et minimum av samme type informasjon  mulig med sammenligning Dokumentasjon relatert til prosjektets målsettinger Omfang av fysisk aktivitet Indre motivasjon for fysisk aktivitet, lyst og glede Informasjon på gruppenivå

Erfaringsdeling Dokumentere og vurdere egen praksis Spre resultater – sammenligne: Hva fungerer? Hvorfor? Praktisk gjennomførbart og så enkelt som mulig for skolene – samtidig som vi får den informasjonen og de dataene som vi trenger, og legger til rette for eventuell ekstern forskning/studier

Informasjonsinnhenting Søknadene Rapportskjema  skolene/rektor Spørreskjema  elever Akselerometri - aktivitetsmåling Skolebesøk Individuell oppfølging Fagsamlinger, regionvise delingskonferanser Skoleporten Læringsmiljø (elevundersøkelsene) Læringsresultater Andre ressurser gjennom Utdanningsdirektoratet Andre studier og prosjekter? Til sammenligning og inspirasjon

Tiltak i skolene - status Utfordringer Jevnlig og systematisk. Organisering Alle med! Motivasjon og bevegelsesglede Forankring. Lærerkollegiet. Elevene. Skole-hjem Fremdrift (Kommunen som skoleeier og utbygger) Biri (Hva gjør skolen når byggeperioden er over? Aktivitetsplan) X Brandbu   Dokka Etnedal Gausdal X (varierte øvelser) Gran Jevnaker Kopperud X (elever) Lesja Lesjaskog Lunner X (mangler midler) Nord Aurdal Otta Raufoss Reinsvoll Ringebu Skjåk Skreia Smestad Søndre Land Sør Aurdal Torpa Vang Vardal Vågå Øyer Øystre Slidre Åretta

Tiltak i skolene – status generelt Mye forskjellig Det meste av pengene går til anlegg og utstyr Ulik progresjon – noen kommet langt, andre ikke kommet ordentlig i gang Mange likhetstrekk Alle med Jevnlig og systematisk. Organisering. Tid

Tiltak i skolene – eksempler Øyer: Åpning av frisbeegolf-bane

Tiltak i skolene – eksempler Gran ungdomsskole: Åpning av Tuftepark

Tiltak i skolene – eksempler Aktiv for andre, Lillehammer og Gausdal GD: 22.oktober : http://www.gd.no/nyheter/vil-sprite-opp-i-skolegarden/s/1-934610-7653912 Gausdal ungdomsskole

Tiltak i skolene – eksempler Søndre Land ungdomsskole

Tiltak i skolene – eksempler Vardal ungdomsskole

Veien hit – hva har vi gjort? Etablere og sette en prosjektorganisasjon Gjøre prosjektet kjent - få inn søknader Behandle søknader på en skikkelig måte – dele ut midler Rigge et system for dokumentasjon og evaluering, erfaringsdeling Begynt arbeidet med å følge opp tiltak i skolene Samarbeid med en rekke eksterne aktører – spille en rolle på dette området Bindeledd mellom skolene og Ungdoms-OL 2016

Ungdoms-OL 2016

Invitasjon til en «Drømmedag» under Ungdoms-OL 2016, 12. - 21 Invitasjon til en «Drømmedag» under Ungdoms-OL 2016, 12. - 21. februar 2016 Oppvarming og forberedelse SkoleOL Pierre de Coubertin Skoleprisen Skapmorgendagen.no Drømmedagen Egen transportplan Gjennom Drømmedagen får elevene ta del i et av de mest omfattende arrangementene siden sist vi hadde OL i regionen De vil få se verdens beste unge utøvere i sine grener Få muligheten til selv å prøve ut de ulike idrettene, og andre aktiviteter Oppleve en olympisk medaljeseremoni Ta del i en showkonsert i regi av Den kulturelle skolesekken og Rikskonsertene.