RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Advertisements

Karriererettleiing – fokusområder og veien videre
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
-Ein tydeleg medspelar RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN Veien videre.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Veien videre Muligheter og tanker etter Vgs. Planer for skoleåret  Hver elev skal lage en karriereplan:  Lage en karriereprofil  Utføre.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Strategiplan
KONGSVINGER KOMMUNE.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn!
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Bærekraftig samfunnsutvikling
Velkommen til informasjonsmøte
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rusarbeid ved Romsdal videregående skole
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Nettverksledersamling
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Hjemmelekse til neste samling: og
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Velkommen til August 2017.
- sammen for en bedre skole!
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Presentasjon på KS-nettverk
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Kandidatundersøkelsen 2018
Kulturkortet for ungdom
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
INVITASJON TIL NÆRMILJØMØTE
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Evaluering Regionrådet
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN Veien videre

Viktigste funn fra undersøkelsen Rådgivingstjenesten i vårt fylke gjør ut fra tilgjengelige ressurser et godt arbeid! Elevene i vgs Møre og Romsdal var mest fornøyd Størst variasjon – mellom skoler Studiespesialiserende – her fungerer YoU svakest Faget Utdanningsvalg har ikke godt feste i alle skoler Rådgivere etterlyser mer kompetanse/ kursing Den samlede ressursen er for liten Ledelsen/ eier er lite involvert i arbeidet

Viktigste funn forts. Forbindelsen mellom u-skoler og vgs er ikke god Forbindelse mellom vgs og næringsliv er ikke god Eleven gjør ekstremt kjønnsspesifikke valg og rådgivingstjenesten klarer ikke å gjøre noe med dette (alene)

De mest framtredende anbefalingene fra forskerteamet. Kompetanseutvikling-skolering Øke ressurs Delt rådgivingstjeneste Øke mulighet for hospitering – praktiske erfaringer for elevene Finn rollemodeller – bruk disse aktivt PTF også på studieforberedende Jobbe med kjønnsdelt utdanningsvalg – jentedager/guttedager

De mest framtredende anbefalingene fra forskerteamet forts. Samordne elevtjenestene Innpass i lærerutdanningene – samarbeide med høyskolene om kompetanseutvikling Flere faste møteplasser – for flere aktører Skoleledere og skoleeier involveres bedre i nettverksarbeidet. Skoleeier må på banen Partnerskapsavtaler Koblinger mellom vgs og u-skoler – forpliktende samarbeid

Etter 1. behandling i nettverk (Geiranger/ Molde) Frekvensanalyse av referater viser at disse områdene pekt ut som de mest sentrale å fokusere på i det videre arbeidet: Kompetanseheving kontaktlærere, rådgivere og stille kompetansekrav Nettverk – samarbeid (skole-skole-næringsliv) Øke ressurs til rådgivingsarbeidet Overordnet plan for karriererettleiing - forankret i ledelse og hos skoleeier. Rådgivingsarbeidet må på dagsorden Faget Utdanningsvalg og tettere samarbeid mellom u-skole og vgs Karriererettleiing på ST må bli betre. PTF også her Klar oppgavefordeling – faste møter med adm.

Etter 1. behandling i nettverk (Geiranger/ Molde) fortsatt. Også nevnt, men av få: 8) Bruke rollemodeller aktivt 9) Utvikle sikkerhetsnett (for at de elevene som trenger det får møte med en rådgiver) 10) Karriererettleiing inn i fag

Veien videre NO ! Dagens arbeidsoppgave (i gruppe): Lag/foreslå 2 konkrete tiltak på område nr…..…………………. Har vi fått med de viktigste punktene nå (lista på lysark 6 og 7 ) eller er det noe dere savner ? Noe dere mener er viktigere?