Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kulturkortet for ungdom

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kulturkortet for ungdom"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kulturkortet for ungdom

2 Formål Å få ungdom til å benytte seg oftere av kulturtilbudene og å rekruttere nye publikummere. Kulturkortet skal gi ungdom billigere billetter til et bredt spekter av kulturarrangementer.

3 Delmål for kulturkortet i Hedmark
Koble ungdom og kulturmiljøer for å bidra til økt ungdomsmedvirkning i produksjon. Øke synligheten av lokale og regionale kulturtilbud rettet mot ungdom. Forankre arbeidet og utviklingen av kulturkortet i kommunene. Kulturkortet skal oppfattes som noe positivt blant ungdom i Hedmark.

4 Historie Kulturkortordningen var i sin tid ett av 15 konkrete løfter i Kulturløftet i I løfte nr. 10 – «Utvidet kulturell skolesekk – kulturkort for ungdom», vedtok fylkesrådet å innføre en prøveordning med kulturkort for ungdom i Hedmark. Rapport IRIS – 2009/127 «Kartlegging og evaluering av prøveordningen med kulturkort for ungdom». Fylkesrådet vedtok i 2012 at ordningen kulturkort for ungdom skulle evalueres. Fylkesrådet valgte i 2013 en «videreføring av kulturkortordningen med fokus på bredt kulturtilbud». Vedtaket innehold også flere punkter til forbedring.

5 Hva er kulturkortet? Kulturkortet gjelder for alle ungdommer i Hedmark i alderen år (fra og med det året du fyller 13 og ut året du er 21). Kulturkortet for ungdom i Hedmark gir rabatt på forskjellige kulturtilbud i hele fylket. Med kortet får ungdom blant annet rabatt på kino, festivaler, teater, museum, fotball- og ishockeykamper, og mye mer. Rabatten varierer alt etter hva vi har inngått avtale om med arrangører.

6 Noen tall Ca utsendelser av kort i året 2016 ble det foretatt over 7 500 kjøp med kulturkortet. De fleste kjøp er til kinoforestillinger (ca. 4 700 kjøp), men også festivaler (ca kjøp) og teater (ca. 1 000 kjøp) er populære.

7 Bestilling av kulturkort etter alder
131 14 år 121 15 år 191 16 år 227 17 år 224 18 år 188 19 år 203 20 år 101 21 år 107 Sum 1493

8

9 Når er kulturkortet en suksess?

10 Når er kulturkortet en suksess?
Relevante og gode tilbud Positive og engasjert brukere av kortet Positive og engasjerte arrangører

11 Veien videre Det er ikke én enkeltstående faktor som utmerker seg som det sentrale punktet for å påvirke bruken av et kulturtilbud. Det er ikke slik at vi kan si at lokalisering eller pris er den dominerende faktoren som enten hemmer eller fremmer kulturell deltakelse (Hylland og Haugsevje 2016:143). Betydningen av ulike faktorer er også ulikt fordelt på ulike arenaer. I Drammen svarte ungdommene at tilbudet på Union Scene (konsert og teater), åpningstidene på biblioteket og pris på kinoen påvirket bruken. Disse funnene er nok overførbare til ungdom i Hedmark også. Utviklingen av et tilbud handler av og til også om de helt nære ting. Hvordan ser lokalene ut? Får man lyst til å stikke innom, til å sette seg ned, til å henge der? Det er en løpende utfordring for alle som skal utvikle et kulturtilbud til barn og unge, å vurdere betydningen og den innbyrdes vektingen av de ulike faktorene. (Hylland og Haugsevje 2016:145).

12


Laste ned ppt "Kulturkortet for ungdom"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google