Individuell plan og koordinator Hamar kommune Vår rolle i Hamar: Henvendelsessted for behov for IP og koordinator. Opplæring og veiledning av koordinatorer. Vi er selv koordinatorer. Systemansvar for IP/koordinator. Har et interkommunalt samarbeid med andre i tilsvarende stillinger i andre kommuner, men spesielt Stange og Løten. Individuell plan og koordinator Hamar kommune Gry Akre og Anette Christiansen, Koordinerende enhet Fylkesmannen i Hedmark 9.11.2016
Hva er individuell plan ? Et planleggingsverktøy som skal bidra til brukermedvirkning og god samhandling mellom tjenesteytende instanser Felles verktøy på tvers av fagområder, nivåer og sektorer i form av et plandokument For at bruker kan nå sine mål. IP er en paraplyplan, overordnet plan. Detaljene ligger i ulike tiltaksplaner og delplaner. Oversikt over tiltak og hvem som er ansvarlige. Brukers plan, ikke en fagplan. IP gir ingen større rett til tjenester, bare rett til å koordinere de tjenestene man har.
Hva er en koordinator ? En tjenesteyter som skal sikre nødvendig oppfølging og samordning av tjenestetilbudet samt framdrift i arbeidet med individuell plan I Hamar blir koordinator oppnevnt ut fra brukers ønsker og i samråd med nærmeste leder til koordinator. Vi i KE vurderer hvor det er hensiktsmessig at koordinator oppnevnes fra. Ulike fagpersoner som er koordinator, som en del av jobben som tjenesteyter. Vi kommer nærmere inn på koordinators rolle litt senere.
Henvendelse om behov http://www.hamar.kommune.no/category4379.html Henvendelsesskjema Samarbeidsparter Samtykke Ønske om koordinator http://www.hamar.kommune.no/getfile.php/Bilder/Hamar/Artikkelbilder/Organisasjonen/Levek%C3%A5r/koordinerende-%20henvendelsesskjema.pdf
ACOS IP Nettbasert program Økt brukermedvirkning Mer levende plan Klar ansvars- og arbeidsfordeling Alt rundt IP-arbeid er samlet i ett system. Innkallinger, møtereferater, mål, tiltak, ressurser. Bruker/verge styrer hvem som skal delta og ha tilgang til plan. Bruker/verge kan selv utforme mål og tiltak, får tilgang til det samme som tjenesteyterne. Det er enkelt å gjøre endringer i planen når det blir behov for det. Den følger bruker, ikke tjenesteytere. Ikke så sårbart når det er skifte av tjenesteytere. Enkelt å oppdatere seg. Det blir tydelig hvem som har ansvar for hva, og når. Mål, tiltak og referat tilgjengelig for alle til enhver tid. Alle kan bidra!
Oppstart Samarbeidet er etablert. Formalisering Informasjonsbrev med kopi til verge Etablere samarbeidet ved Igangsette koordinering: Koordinerende enhet starter koordinering Koordinator starter
Koordinators rolle Brukers hovedkontaktperson Legge til rette for brukermedvirkning Sørge for at bruker er aktiv i planarbeidet Hovedansvar for IP og koordinering av tjenester Sikre fremdrift i fht mål i IP Bidra til oversikt over aktuelle tjenestetilbud, ev. sørge for å henvise til instans som kan informere Tilrettelegge for tverrfaglige koordineringsmøter ved behov Sørge for referater og dokumentasjon av arbeidet Ajourføre plandokumentet
Hvordan bidra? Være brukers representant Bruke ACOS IP (nettbasert IP) I utarbeidelse av mål Tale brukers sak Representere alene eller sammen med bruker i møter I dialog med koordinator og samarbeidspartnere Bruke ACOS IP (nettbasert IP) Logge seg inn Målarbeid Innkalling, møtereferater Meldingsutveksling