Forbedringssamlingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Advertisements

=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Veiledning av elever / lærlinger
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Ledelse i endringens tid
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Veiledet lesing Mørkved skole
Den autentiske læringsdialogen
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Målinger – i forbedringsarbeid
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Forbedringskunnskap i PKO… er det viktig?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Veiledernes oppgave og rolle
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
SPC Hjerneslag Stjørdal Ulike situasjoner krever ulike verktøy Langley, Nolan, et.al. The Improvement Guide: A Practical Approach to Enhancing.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Program for samling 1 Tirsdag 2. februar 2016Onsdag 3. februar 2016Torsdag 4. februar Mulighet for individuell veiledning Forbedringsmodellen.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Benchmarking som kilde til forbedring
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
RIS-metoden for prosessforbedring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Om brøk, det delte og det hele.
Hvordan forstå og lære av data?
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Om veiledning av team i læringsnettverk
Hva er realfag? B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Venner & valg Velkommen.
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Forbedringssamlingen Gangen i et forbedringsprosjekt

Program Innledning - Marie Brudvik Fra kontroll til forbedring - Jacob Anhøj Oppgave og diskusjon Pause Måle med mening - Jacob Anhøj Oppsummering - Marie Brudvik

Forbedringsprosjektet – For pasientene og brukerne Vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser Bruk et halvt minutt til å tenke på en utfordring som dere har hjemme. Kanskje et prosjekt som dere skal jobbe med. Så, når dere sitter her de neste timene så kan dere prøve å relatere det til problemet og prøve å løse det.

Gangen i forbedringsprosjektet Fra erkjennelsen av behovet for forbedring .. via kartlegging og .. utprøving av forbedringstiltak .. til målbare forbedringer .. som vedvarer .. og som andre kan lære av.

Læringsmål Etter denne sesjonen vil du: Ha en grunnleggende forståelse for forbedringskunnskap Kjenne forbedringsmodellen og kunne ta den i bruk i praksis Ha en forståelse for bruk av målinger i forbedringsarbeid Ha senket terskelen for å komme i gang med målinger

William Edwards Deming (1900 – 1993) Veldig mye av det vi snakker om i forbedringsarbeid er enten hentet fra Deming eller fra noen som har videreutviklet Deming sine teorier. William Edwards Deming (1990 – 1993) Han var involvert i produktforbedring i amerikansk industri under andre verdenskrig, men er kanskje best kjent for rollen han hadde i oppbygningen av japansk industri i etterkrigstiden. Fra 1950 var han involvert i forbedring av design, produktkvalitet, testing og salgsteknikker i japansk industrivirksomhet, og er kjent for bruken av statistiske metoder til å nå produksjonsmålene. Walter Andrew Shewhart er et navn som ofte nevnes sammen med Deming. Han var fysiker ingeniør og statistiker, og er en av de som inspirerte Deming når det gjelder hvordan man måler prosesser og kvalitet.

Dimensjonene ved forbedringsarbeid «System of profound knowledge» Systemforståelse Kunnskap og læring Forståelse av variasjon Endrings- psykologi Veldig mye av det vi snakker om i forbedringsarbeid er enten hentet fra Deming eller fra noen som har videreutviklet Deming sine teorier. Han var involvert i produktforbedring i amerikansk industri under andre verdenskrig, men er kanskje best kjent for rollen han hadde i oppbygningen av japansk industri i etterkrigstiden. Fra 1950 var han involvert i forbedring av design, produktkvalitet, testing og salgsteknikker i japansk industrivirksomhet, og er kjent for bruken av statistiske metoder til å nå produksjonsmålene. Walter Andrew Shewhart er et navn som ofte nevnes sammen med Deming. Han var fysiker ingeniør og statistiker, og er en av de som inspirerte Deming når det gjelder hvordan man måler prosesser og kvalitet. Hvordan fungere systemet vårt – er det tilpasset det vi ønsker å få til? Hvordan innhenter vi kunnskap og Hvordan lærer vi av de tingene vi gjør, om det er bra eller dårlig? Mennesker er kanskje den viktigste ressursen vi har. Hvordan sørger vi for at alle er informert, involvert og engasjert? Hva er det som påvirker resultatene våre. Er de stabile, gode nok og hvordan vet vi det?

Systemforståelse Egenskaper ved systemet som forårsaker feil og nestenhendelser Og bare 6 % forårsaket ved egenskaper ved enkeltindivier

«Ethvert system er perfekt designet til å oppnå de resultatene som det får» Om du ikke er fornøyd med resultatet må du endre systemet

Endringspsykologi Forståelse av hvordan endringsprosesser påvirker oss. Hvordan skape felles mål og prosessforståelse? skape motivasjon? håndtere motstand? skape rom for diskusjon? skape energi? skal et forbedringsteam settes sammen?

Kunnskap og læring Forståelse av teori, testing og analyse som utgangspunkt for læring.

Variasjon Forståelse av at alt varierer Å kunne se forskjell på naturlig variasjon og spesiell variasjon Denne forståelsen vil bety mye for hvordan og når vi endrer prosessene