Internasjonalisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Deltaking, inkludering og velferd
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Karrieresenterets studietur til Belgia Hvem - Hva – Hvordan? Hvem: 10 rådgivere fra grunnskoler og videregående skoler i Nord- Trøndelag sammen.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Ved Lier videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Den gode skoleeier I Nes.
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Internasjopnalisering
NORDPLUS junior Programmet
Fagforbundet Vest-Agder
Helse- og oppvekstfag, yrkes- og studiekompetanse, 4-årig
Skole- hjem samarbeid.
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
REalfagskommune!.
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Informasjon om fagvalg til Vg2
Status internasjonalisering vår 2019
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonalisering Arbeidsutplassering for elever som tar dobbelkompetanse Lier vgs mars 2017

Skolen har fått midler til utplassering for elever Erasmus+ Skolen har fått midler til utplassering for elever Lier vgs mars 2017

Senter for internasjonalisering i utdanning - SIU SIU administrerer søknadene i Norge Mobilitet i fag- og yrkesopplæring Det er mulig å søke en gang i året, frist 1.februar Lang og omstendelig søknadsprosess Vi må ha samarbeidspartnere og avtaler i et annet land

Selve søknaden Standard søknadskjema- alle må svare på de samme spørsmåla: Om skolen, personalet, elevene Om forarbeidet, hvordan har dere tenkt at måla skal oppnås? Hvordan skal elevene jobbe for å nå måla? Hvordan har dere tenkt å bekjentgjøre hva dere holder på med osv Skolen må rapportere når prosjektet er over Mange møter og mye samarbeid internt på skolen for å få alt til å henge sammen

Litt om Erasmus+ Videregående opplæring Internasjonalisering av videregående opplæring inkluderer både økt mobilitet, styrket språkopplæring, nye arbeidsmetoder og at skoleeier skal ta ansvar for det internasjonale perspektivet i opplæringen (Stortingsmelding nr. 30, 2003-2004). Innen Eu har man sett på at det er høy arbeidsledighet blant ungdom, spes i det sørlige Europa Satser på samsvar mellom utdanning og etterspørsel av arbeidskraft Erasmus+ er tilknyttet denne nye strategien (Europa 2020

Overordnede mål Støtte elever i å oppnå læringsutbytte (kunnskap, ferdigheter og kompetanse) med sikte på: Bedre personlig utvikling Styrke engasjementet i sivilsamfunnet Øke attraktivitet på arbeidsmarkedet

Overordnede mål Støtte faglig utvikling for dem som jobber med utdanning, opplæring og ungdom, med sikte på å: Bedre kvaliteten på undervisning, opplæring og ungdomsarbeid Styrke innovasjon Forbedre deltakernes fremmedspråkkompetanse Øke bevissthet om og forståelse for andre kulturer og land, å delta aktivt i samfunnet og utvikle en følelse av europeisk medborgerskap og identitet

Hvorfor? Bidrar til å motivere elever Bidrar til ytterligere læring Bidrar til å øke mobilitet i Europa Yrkesfagelever får faglig trygghet De kommer ut og ser hvordan andre gjør det Yrkesfagelever får samme mulighet som andre elever De blir kjent med det som er annerledes Målene i læreplanen oppfylles (entreprenørskap) Stolthet går rett inn i frafallsproblematikken

Utplassering i et FYR-perspektiv FYR; fellesfag, yrkesfag og relevans Styrke den internasjonale sida av utdanninga og skape økt forståelse for eget yrke og liknende yrke i andre land Møte mennesker fra ulike kulturer og med ulik bakgrunn i alle yrker- Samfunnsfag Lære engelsk tilknyttet eget fagområde- Engelsk

Vi har 2 linjer med dobbelkompetanse: Helsefagarbeider m/studiekompetanse Service og samferdsel m/ studiekompetanse

Et internasjonalt arbeidsmarked Lier satser på London Et internasjonalt arbeidsmarked Lier vgs mars 2017

Formålet Elever som tidligere har hatt arbeidsutplassering i et annet land mener de har hatt et godt personlig utbytte av en slik utplassering. De uttaler at en lærer mye om faget sitt ved å studere faget "fra en annen vinkel", at en vokser personlig og får lærdom og opplevelser for livet.

Erasmus+ Inntil 15 elever fra Vg2 Helsefagarbeider m/studiekompetanse Inntil 15 elever fra Vg2 Service og samferdsel m/studiekompetanse Ledere og lærere fra de 2 avdelingene er kjent med ADC- College og hvordan de jobber

Kriterier som må oppfylles Hver gruppe skal utarbeide kriterier Viktig med tillit, at vi kan stole på at de møter opp f eks Gode samarbeidsegenskaper Må ha tenkt igjennom hva det betyr at de skal bo hos en familie og forholde seg til andre regler enn hjemme kanskje?

Hvorfor informasjon og spredning? Rapportering til SIU (80-20) Prosjektet er forankret i hele skolesamfunnet Krav til spredning både internt og eksternt Spredning om prosjektet hele tiden det pågår Informasjon til elever, foresatte og næringslivet - brosjyren Hjemmesida - sosiale medier Gjerne egne websider der det skrives om prosjektet underveis og etterpå

Samarbeid med ADC College