Spor og sportegn Finn spor etter dyr eller fugler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reinspor Spor etter rein kan forveksles med gaupe
Advertisements

Spor og sportegn Måling av skrittlengde
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Maurtuå MÅNEDSRAPPORT FOR FEBRUAR MÅNEDSRAPPORT FOR FEBRUAR HVA HAR VI GJORT I FEBRUAR? Telefon Maurtuå : Mobil tlf: Telefon.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
 Bygd opp på samme måte som planteceller, men med noen forskjeller  Har ikke cellevegg  Har ikke saftrom  Har ikke grønnkorn  Er det andre vesentlige.
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
Uke 39: Skoguke på Lekestua, høsten Det er tid for høstens skoguke. Vi gleder oss! Skogen innbyr til mye forskjellig lek. Den byr på utforsking,
Kurs i kart og kompass. Storgt. 3 (møterom 1 i 3
Sokrates.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Likner du på han her? Tema: Hominidene Plan for timen:
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Hundetrening skole Levert av:
Gang.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.
Kapittel 1: Lys, syn, farge
En reise jorda rundt Områder på vår planet der mennesker ikke kan bo
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Figur Standard normalfordeling z og tre t-fordelinger Figur 21.1 Standard normalfordeling z og tre t-fordelinger. Legg merke til at t-fordelingene.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Velkommen til Newtonrommet
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Sannsynlighetsregning 4
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den matematiske samtalen
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Luftens jegere
Elektronisk løgndetektor
Mensutfordringen.no MENSEN a.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Hvordan lese klassetimeplanen?
Sokrates.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Spor og sportegn Finn spor etter dyr eller fugler Illustrasjoner er stort sett hentet fra Aronson, Å. og Eriksson, P., Dyrespor og kunsten og spore. Cappelen forlag. Fortelle elevene om forskjellen på et spor og andre sportegn som kan finnes etter dyr eller fugler. Spor – sporavsetting Sportegn – spor av aktivitet som beiting, vinger, bæsj, byttedyr etc. Det er lagt opp til at elevene skal ut å se etter spor og sportegn etter presentasjonen. Illustrasjoner er stort sett hentet fra Aronson, Å. og Eriksson, P., Dyrespor og kunsten og spore. Cappelen forlag.

Hvordan måler vi spor? Måling av lengden på sporet Måling av bredden på sporet Sporene måles fra fremste synlige tå (uten klør) til bakerste synlige. Når vi måler sporet, vil det være avhengig av underlaget for hvor godt disse avgrensingene vises. Det er få spor som måles i bredden. Dette fordi potene og klauvene kan sprike (gli ut), avhengig av underlaget. Men hos bjørn kan vi måle bredden på den store tredeputa på framfoten. Av og til kan det være vanskelig å se nøyaktig hvor et spor begynner eller avslutter, da er det viktig å ”lese” resten av sporavtrykket for å finne sannsynlig avgrensing. Hvordan måler vi spor? Det er mange måter å måle spor på. Forkortelsene som blir brukt i presentasjonen er som følgende: HB: Høyre bakfot HF: Høyre framfot VB: Venstre bakfot VF: Venstre framfot Over ser dere hvordan vi måler bjørnespor. Klørne er ikke med når vi måler sporenes lengde. Det er fordi de kan variere med henblikk på klolengde. Tenk på lengden på naglene til oss mennesker. Er de like lange på alle fingre? Og til enhver tid? Framfoten til bjørnen er litt som hånda til oss mennesker. Likevel er det ikke alltid at vi ser den lille rundingen nederst. Derfor måler vi bredden på framfoten til bjørnen. Elevene kan prøve å måle bredden på egen håndavtrykk. Dersom den bakerste tredeputa vises (den lille runde), kan også lengden måles

Slik måler vi skrittlengde Fra der foten setter spor til neste gang den samme foten setter nytt spor. Dersom vi måler i fremkant på sporet må det også gjøres på samme punkt på det andre sporet. Det kan bli lange avstander. Hos ulv kan skrittlengden komme opp i 2 meter. Skrittlengden kan også brukes som et mål på hvor raskt dyret har beveget seg. Skrittlengde og steglengde er to viktige begreper her. Et skritt er fra der foten setter spor til neste gang den samme foten setter nytt spor. Dersom vi måler i fremkant på sporet må det også gjøres på samme punkt på det andre sporet. Steglengden er avstanden mellom hver fot; avstanden mellom hvert sporavtrykk, mellom ulike bein. Når vi sporer dyr, er det også viktig å se på sporløypa. Dette er hvordan et dyret har beveget seg. Av og til er det så vanskelig å skille dyr på sporstørrelse og utseende, at det er atferden til dyret som er viktigst. For å være sikker på hvilken art som har gått i et område, er det summen av opplysningene hentet inn fra sporstørrelse, skrittlengde og sporløype som sammen danner grunnlag for en konklusjon. Tenk bare på forskjellen på en stor hund og ulv. Det er kanskje ikke så vanskelig på vinteren der alle sporene vises. Men tenk deg ett sporavtrykk på sommeren… Det er ikke enkelt.

Klauvdyr Hjortevilt Elg Rådyr 12-16 cm. 4 – 5,5 cm. Klauvdyrene kjenner de fleste fra før. Spør elevene om de vet om noen andre dyr enn de som er trukket frem her som har klauver. Her bør dyr som sau, geit, ku, gris og hjort komme frem. Hva har hesten? Elevene bør selv resonnere eller komme med forslaget på hov. Størrelse på klauver: La elevene bruke linjal eller meterstokk til å se i cm hvor store de klauvene som er avbildet egentlig er. Elevene kan evt. tegne klauvene i riktig målestokk.

Hundedyr Ulv Rødrev Fjellrev 5 – 6 cm 9 – 10 cm Bakfot Bakfot Bakfot Hundedyr er en gruppe som alle elever kan forholde seg til. Størrelse på sporavtrykk: La elevene bruke linjal eller meterstokk til å se i cm hvor store sporavtrykkene som er avbildet, egentlig er. Viktig å la elevene telle antall tredeputer eller klør. Sporene er symmetriske. Det er også slik at framfoten er større enn bakfoten. Her er det viktig å la elevene prøve å se forskjell på rødrevens og fjellrevens spor. Elever som har hund hjemme kan med fordel undersøke og kanskje ta bilde av potene, gjerne med målestokk. 10 – 12 cm 5,5 – 7 cm Forfot

Hundedyr – hvem er hvor? 1) 2) 3) 4) 5) Hvilket spor tilhører hvilket dyr? Hvilket sporavtrykk er framfot og hvilket er bakfot? La elevene gjette. Svarene er som følger: Rødrev framfot Fjellrev framfot Ulv framfot Rødrev bakfot Men, hvorfor er det umulig å si noe om art? Det er til en viss grad mulig å skille mellom fram og bakfot ut fra den store tredeputas utseende. Men art? Jo, det er fordi vi mangler størrelsesforholdene. Det er svært avgjørende mellom arter i samme familie. Her; hundefamilien.

Kattedyr Katt Gaupe Gaupespor – med klørne ute 2,5-4 cm Skrittlendte 30-50 cm Kattedyr går sjelden med klørne ute. Det gjelder også for gaupa. Kattedyrene går med hasen (hælen) veldig skrått på bakbeina. Det gjør at sporene kan se ekstra store ut. I tillegg er gaupepoter svært hårete. Elever som har katt hjemme kan med fordel undersøke og kanskje ta bilde av potene, gjerne med målestokk. Bildene kan legges i mappa og brukes for å sammenlikne størrelsen med gaupa, og fjellrevens poter. Gaupespor – med klørne ute

Hvem er dette sine spor? Grevling Rev Katt Trykk en gang til på pilknappen, og svarene dukker opp. Her er det bakfotavtrykk på hardt underlag der klo merkene ikke vises. Grevlingsporet har heller ikke spor etter den femte tåa, noe som ikke er uvanlig på hardt underlag.

 Sålegjenger Jerv Bjørn Dyrene går på hele fotsålen – slik vi mennesker også gjør. Dette gjelder også dyrene bjørn og jerv – vi kaller dem sålegjengere. Få elevene til å legge merke til at dyrene har fem tær. Sporene viser: Bjørn til venstre: Vi måler framfotens bredde. Denne kan sammenliknes med hånden vår; vi kan måle bredden på hånden slik figuren viser. Hos bjørn er hannbjørnen størst i spor og kropp. Likevel er det ingen regel uten unntak. Det finnes store bjørner med små spor, selv om dette er sjeldent. Jerv til høyre: Vi måler oftest jervens framfot. Vi ser ofte håndrots puta, og denne er med i lengdemålingen av sporet. Jervens bakfot mangler den lille rundingen på sporet, er ganske lik framfoten, men er mindre. Ved spormåling er det viktig å vite om det er framfot eller bakfot som måles. Hos jerven er som regel tispenes framspor inntil 13 cm, hann jervens spor er fra 13 cm og oppover.

Ikke alle sålegjengere er store… Sporløypene til mår, røyskatt og snømus kan være svært like jervens, men noe mindre i sporavtrykk og skrittlengde. Dyr i samme familie kan ha svært like spor.

Mårdyr Snømus Mink Grevling

Gnagere Skogmus Lemen Ekorn Husk at enkelte dyr kan klatre. Da kan plutselig sporene forsvinne ved foten av et tre.

Flere gnagere Hare Bever 15-18 cm inkl. hæl 5-6 cm inkl. hæl 7 – 10 cm HF HB HB HF Beverhytte Beversporene: På bakfoten vises svømmehuden mellom tærne godt. Dette vises også på bløtt underlag. Framfoten har mer tydelige «fingre» Haresporene: De øverste sporene er der potene er samlet, på hardt underlag. Legg merke til det asymmetriske avtrykket. Sporene nederst til høyre er spor satt i snø. Der ser dere at tredeputene spriker, og danner en trugeform. Da er potene på bakfoten tydelig større enn den er på hardt underlag. Sovekammer Matkammer Inngangstunnel

Sporløyper Sporløyper fra gaupe Sporløype til bever Sporløype til fjellrev Sporløyper er rekker med spor av en art. Disse er ulike; ulik fart, gangart og underlag. En art kan endre måten å gå på, avhengig av farta på dyret. I tillegg er det ulik gangart ut fra underlaget. Er det mye løs snø, vil dyret bruke mer krefter på å gå. I tillegg vil ulike arter synke ulikt ned i snøen ut fra at de har ulik kroppsstørrelse. Både gaupa og fjellreven flyter godt oppå snøen.

Skogmus Ekorn Lemen Hare Mink Snømus Det er summen av sporavtrykk, atferd, plassering, skrittlengde og størrelse som avgjør hvilken art som har vært i området. Dette er ikke enkelt. På enkelte arter kan det være spor etter halen. Det ser vi hos skogmusa.

Sporløype til bjørn Sporløyper til jerv Fra venstre: tre-spor. Sporene danner et mønster som gjør at det ser ut som det er kun tre spor. Midten: Det klassiske tre-sporet. Her vises det at det midterste sporet egentlig er sportrykket til to labber. Til høyre: to-spor, parvis sporsetting. På alle figurene vises skrittlengden. Sporløypene til bjørn bærer ofte preg av at dyret er breibeint. Dette er et relativt begrep; dersom en ser på sporsettingen til mus, går sporene nesten side om side. På mer langbeinte dyr, kan sporrekka bli smalere, nesten på linje, slik det gjør hos fjellreven. Jervens sporløyper er bare en forstørrelse av sporene til mindre mårdyr. Det er lettere å se det enkelte sporavtrykket på grunn av størrelsen.

Se etter andre sportegn Sporene kan være mange: Beitespor Bæsj Hår Fjær Byttedyr Bruk sporboka og let frem det dere finner ute. Det er ikke meningen at verken dere som lærere eller elevene skal gå rundt å huske slike detaljer. Det er ment som en inspirasjon til å bli mer observant i forhold til de sportegnene som vi ofte omgir oss med ute i naturen. For å finne beitespor, er det viktig å ha etablert et bevisst forhold til begrepene kjøtteter og planteeter. Siden fjellreven ofte omtales som alteter, blir elevene også kjent med det begrepet. Men, det betyr ikke at fjellreven spiser alt de kommer over.

Beitespor etter smågnagere Beitespor etter ekorn Ekornets beitespor er noe mer «uryddig» enn etter smågnagerne (mus). Smågnagerne runder enden på konglene penere enn ekorn – som oftest.

Beiting av hjortevilt Beiting av hare Kvistbeiting Hjortevilt har ikke tenner oppe i framme i kjeven. Derfor bærer beitesporene preg av ujevnt og et oppfliset snitt. Haren har et presist bitt, med skarpe tenner i både over- og underkjeve. Å skille beitesporene etter hare opp mot hjortevilt er ganske enkelt, og kan lett observeres i nærheten av mange skoleområder.

Ekskrementer (bæsj) av grevling Ekskrementer av ekorn Ekskrementer av ulike dyr kan være vanskelig å skille, dersom man ikke har spor i tillegg. Ekskrementer av kjøttetere bør man være forsiktig å ta borti. Bruk gjerne engangshansker dersom elevene skal ta i ekskrementene. Artsbestemmelse ut fra ekskrementer gjøres ut fra flere faktorer; størrelse, fasong, substansen på ekskrementene samt innhold. Eksempel: En harebæsj og en sau bæsj kan i fasong likne på hverandre. Men, fargen er ulik, innholdet i bæsjen likeså og substansen. Harebæsjen er tørrere enn sau bæsjen. Likevel vil hver enkelt «perle» likne på hverandre i størrelse.