Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene

2 Støtte med støtte! Har vi støtte til makkers majorfarge, så støtter vi makker umiddelbart! Støtte er: – alltid definert i styrke. Ingen unntak! – støtte på laveste trinn = laveste mulige poengintervall Støtt så høyt som DU vet at dere skal Unntak: Når makker åpner i 1♣/♦, så foreslår du egen majorfarge først

3 Unntak 1 fra støtte med støtte
1 ♣ pass ?? Vest Nord Øst Syd ♠ kn ♥ K 7 ♦ 10 7 ♣ K 7 5 2 Øst:

4

5 Unntak 2 fra støtte med støtte
1 ♣ pass ?? Vest Nord Øst Syd Vi vurderer alltid om 3NT er et godt alternativ til 5 i minor. ♠ E kn 10 ♥ K D 7 ♦ D 10 9 ♣ K 7 5 2 Øst:

6 Ny farge = Krav! Ny farge (i alle situasjoner)
Ubegrenset oppover i styrke Krav for minst en melderunde Målet er å finne en felles trumffarge Svarhånda må ha minst 11 hp for å introdusere ny farge på 2-trinnet

7 NT-meldinger = definert i styrke
Alle NT-melding er helt definert styrke (Lær NT-rekka) Husk at også svarhånda viser definerte intervall Derfor er alle NT-meldinger passbare! (med unntak av kunstige meldinger, f. eks. Blackwood)

8 Gjenmelding av egen farge er definert i styrke
Når vi gjenmelder egen farge, sier vi samtidig noe om håndens styrke Det finnes ingen unntak til regelen over Det samme gjelder om vi tvinger makker til å støtte åpningsfargen vår på 3-trinnet = revers = 17+hp Revers = krav! Hopprevers = utgangskrav.

9 Stopp, invitt, krav? Ny farge = ubegrenset oppover i styrke
Støtter makker – alltid definert i styrke NT-melding = definert styrke Gjenmelder egen farge – alltid definert i styrke

10 MÅLET er: Å finne felles styrke + fordeling: Utgang: 26 htp
Større mulighet for å vinne kontrakten i beste farge/NT vi får med oss alle bonusene Utgang: 26 htp Lilleslem: 33 htp Storeslem: 37 htp

11 Preferanse Av og til stilles vi overfor et valg mellom makkers to meldte farger Svarhånden kan ha dårlige kort og mangle en god melding Verken styrken eller fordelingen passer til å støtte makker, melde grand, eller gjenmelde egen farge

12 Eksempel 1♥ pass 1♠ pass ♠ kn 10 9 5 2 2♣ pass ?? ♥ K 7 ♦ 10 7 5
Vest Nord Øst Syd ♠ kn ♥ K 7 ♣ K 7 5 Øst: Problemet: 2NT lover hp. 2♠ lover 6-kortsfarge. Vi har for få trumf til å støtte noen av makkers farger. Hva skal vi gjøre?

13 Preferanse = VELGE mellom makkers farger
Med svake kort (6-9 hp) uten god melding er vi tvunget til å velge mellom makkers to farger Med lik lengde i fargene prefererer vi til åpningsfargen Selv med ett kort mer i gjenmeldingsfargen, er det riktig å preferere til åpingsfargen Hovedargumentet er at makker ikke så lett blir trumfmatt med minst 5-korts trumf på hånd

14 Velg riktig farge Vest ♠ 4 3 ♥ E D kn 5 2 ♦ 3 2 ♣ E D kn 2 Øst
Nord ♠ E 6 ♦ K D kn 9 6 ♣ 6 3 Vest ♠ 4 3 ♥ E D kn 5 2 ♦ 3 2 ♣ E D kn 2 Øst ♠ kn ♥ K 7 ♣ K 7 5 Syd ♠ K D 8 7 ♥ 6 3 ♦ E 8 4 Vest Nord Øst Syd 1♥ pass 1♠ pass 2♣ pass 2♥ pass rundt

15 Svar på preferanse Åpningshånda må være oppmerksom på at makker ikke trenger å ha ekte støtte ved preferanse Dette må åpningshånda ta hensyn til i tredje melderunde Dette lærer vi mer om i Spill Bridge 3

16 Unntak: Det er lov å ta en sjans!
1 ♥ pass 1♠ pas 2 ♣ pass ?? Vest Nord Øst Syd ♠ K 5 4 3 ♥ 7 ♦ K ♣ 6 4 3 Øst:

17 4. farge = krav 4. farge er et helt spesielt unntak fra regelen om at man har 4-kort i fargen man melder Når man melder 4. farge, sier man ingenting om verken fargelengde eller fargestyrke, men ber makker beskrive hånden sin nærmere 1♥ pass 1♠ pass 2 ♣ pass 2♦ * Vest Nord Øst Syd ♠ E D 9 5 2 ♥ K 7 ♦ 10 7 ♣ K D 5 2

18

19 Makker åpner i 1♥ - ? Svarmelding Fargelengde Poeng Krav? 1♠ 1NT 2♣/♦
2♥ 3♥ 4♥

20 Makker åpner i 1♥ - ? Svarmelding Fargelengde Poeng Krav? 1♠ 1NT 2♣/♦
2♥ 3♥ 4♥


Laste ned ppt "Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google