Forbruker og finanstrender 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer 2010 TNS Gallup Oslo, 2010 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Advertisements

Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer 2010 TNS Gallup Oslo, 2010 Det norske livs- og pensjonsforsikringsmarkedet og dets bevegelser.
Norsk finansbarometer 2006 TNS Gallup & Finansnæringens Hovedorganisasjon Pressekonferanse 30. januar.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Rammelån.
Norsk Finansbarometer 2008 Norsk Finansbarometer 2008 TNS Gallup Oslo, 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
11 Om Norsk Finansbarometeret 2011 • Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens.
Hvor viktig er det for deg at et selskap innen bank og forsikring tar samfunnsansvar? 1 Total base: 2013 n=3153; 2012 n=3033.
Norsk finansbarometer 2007 TNS Gallup & Finansnæringens Hovedorganisasjon Presentasjon FNH
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Alle n 2012=1003; 2011=1004 Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Om Norsk Finansbarometeret 2011 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
1 Om Norsk Finansbarometeret 2011 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Norsk Finansbarometer 2010
Forbruker- og finanstrender 2017
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2016
Om Norsk Finansbarometer 2014
Forbruker- og finanstrender 2017 bytte av bank
Rapport: Å ville utvikle skolen
Norsk Finansbarometer 2015
Forbruker- og finanstrender 2017
Norsk Finansbarometer 2016
Familiesegmentet Tele2
Omdømmemåling av skadeforsikringsbransjen
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
Forbruker- & Finanstrender 2018
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Forbruker- & Finanstrender 2018
Forbruker- & Finanstrender 2018
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Rapport Veidekke.
Utskrift av presentasjonen:

Forbruker og finanstrender 2017

Forbruker og finanstrender 2017– Status og fremtid Del 1: Det norske bankmarkedet Del 2: Det norske forsikringsmarkedet Status i dag: Hvordan bruker nordmenn banker, banktjenester, kanaler Tilfredshet med tjenestene, kundeforhold, rådgivning ol. Bankbytte og mobilitet i markedet Generell holdning til banker og næringen Trender i markedet & Fremtids-perspektiv: Nye betalingsløsninger: utbredelse, bruksområder, tilfredshet, forventninger til banknæringen & fellesskapet Interesse for overlay & tillit til aktører mtp. PSD2 Bruk av personlige data overfor banken Robotisering av rådgivningen Digitalisering av kundeforholdene Status i dag: Hvordan bruker nordmenn forsikringsselskap, tjenester, kanaler Tilfredshet med tjenestene, kundeforhold ol. Selskapsbytte og mobilitet i markedet Bytteårsaker og -triggere Generell holdning til forsikring og næringen Trender i markedet & Fremtids-perspektiv: Bruk av personlige data overfor selskapet Kundetyper i markedet og deres adferd & holdninger

Forbruker og finanstrender 2017 – Forsikring Forbruker og finanstrender 2017 er en syndikert undersøkelse gjennomført av Kantar TNS i samarbeid med Finans Norge Servicekontor innenfor markedene bank og skadeforsikring. Forbruker og finanstrender 2017 er den ledende undersøkelsen om finansnæringens status og fremtidig utvikling. Forbruker og finanstrender (forsikring) 2017 omfatter 2036 intervju gjennomført i ukene 3 til og med 4 2017, blant befolkningen 18 år+ på Kantar TNS sitt ISO-sertifisert internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen. Frem til og med 2016 ble webundersøkelsen supplert med et lite postalutvalg. Tilsvarende undersøkelse har blitt gjennomført hvert år siden 2006. Alle grafer viser %, med mindre det er oppgitt annerledes

Det norske skadeforsikringsmarkedet - Status 2017

Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs. at du fullførte selve kjøpet på nett)?

Hvilke av disse har du kjøpt på denne måten?

Hvilke av følgende forsikringer har du i selskap du er kunde i?

I hvilken grad er du villig til å dele informasjon om adferden din med forsikringsselskapet for å få mer skreddersydde forsikringer (produkt og pris)?

Hvilken av påstandene beskriver hvordan du tenker om forsikring?

Hvordan foretrekker du å kjøpe skadeforsikring?

Har du byttet hovedselskap innen skadeforsikring i løpet av det siste året?

Tok selskapet du byttet til kontakt med deg før du bestemte deg for å bytte?

Gjorde selskapet et aktivt forsøk på å forhindre at du byttet?

Hva er årsaken(e) til at du byttet forsikringsselskap?

Opplevde du noe av følgende i forbindelse med bytteprosessen?

Kan det være aktuelt for deg å bytte forsikringsselskap i løpet av de kommende 3 år?

Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg?

Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l) til et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 år?

Hvor fornøyd er du med skadeforsikringsselskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l)? Topp 2

I hvilken grad oppfatter du at du har konkurransedyktige betingelser på dine skadeforsikringer i ditt hovedselskap?

Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander?

Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett? Topp 2

I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap? Topp 2

Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? Topp 2

Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett?

I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap?

Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap?

Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse?

Hvordan vil du vurdere det samlede omdømmet eller anseelsen til ditt hovedselskap?

Er du villig til å betale en høyere pris eller akseptere lavere avkastning på dine spareprodukter for at et selskap innen bank og forsikring skal ta samfunnsansvar?

Hvor viktig avgjørelse er valg av forsikringsselskap for deg, det vil si hvilket selskap du velger å være kunde i? Base: N=3102

Har ny folketrygd og pensjonsreformene bidratt til at du selv sparer penger eller planlegger å spare til alderdommen?

Det norske skadeforsikringsmarkedet - Trender 2017

Fremtidsperspektivet: Opinionsledere driver utviklingen i finansmarkedet Det er ikke mangel på utfordringer for finansbransjen: Fragmentering av kundeforhold, store endringer som følge av endringer i lovverket (PSD 2 og tillatelse for overlay- og tredjepartsaktører), nye betalingsløsninger, digitalisering av kundeforhold, robotisering av rådgivning, strukturelle demografiske endringer (flytting til sentrale kommuner). Ved å se på opinionsledernes adferd og holdninger vil vi kunne identifisere retningen finansmarkedet beveger seg i. Opinionsledere Har kunnskap om forsikring … …snakker om finans… …får gehør hos andre… …i et stort sosialt nettverk. Ved å kombinere disse 3 dimensjoner kan vi identifisere personer med innflytelse innenfor kategorien forsikring Opinionsledere kjennetegnes ved spesielle holdninger og adferd som massemarkedet vil adoptere i fremtiden.

Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs. at du fullførte selve kjøpet på nett)?

Hvilke av disse har du kjøpt på denne måten?

Hvilke av følgende forsikringer har du i selskap du er kunde i?

Hva er årsaken(e) til at du byttet forsikringsselskap?

Opplevde du noe av følgende i forbindelse med bytteprosessen?

Kan det være aktuelt for deg å bytte forsikringsselskap i løpet av de kommende 3 år?

Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg?

I hvilken grad er du villig til å dele informasjon om adferden din med forsikringsselskapet for å få mer skreddersydde forsikringer (produkt og pris)?

Hvilken av påstandene beskriver hvordan du tenker om forsikring?

Hvordan foretrekker du å kjøpe skadeforsikring?

Gjennomsnittlig antall forsikringsselskap

Har du byttet hovedselskap innen skadeforsikring i løpet av det siste året?

Tok selskapet du byttet til kontakt med deg før du bestemte deg for å bytte?

Gjorde selskapet et aktivt forsøk på å forhindre at du byttet?

Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l) til et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 år?

Hvor fornøyd er du med skadeforsikringsselskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l)? Topp 2

Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett? Topp 2

I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap? Topp 2

Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? Topp 2

Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett?

I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap?

Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap?

Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse?