Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Forbruker- og finanstrender 2017 bytte av bank
2
Forbruker- og finanstrender 2017 – Bank
Forbruker- og finanstrender er en syndikert undersøkelse gjennomført av Kantar TNS i samarbeid med Finans Norge Servicekontor innenfor markedene bank og skadeforsikring. Forbruker- og finanstrender er den ledende undersøkelsen om finansnæringens status og fremtidig utvikling. Forbruker- og finanstrender (bank) 2017 omfatter 2129 intervju gjennomført i ukene 1 til og med , blant befolkningen 18 år+ på Kantar TNS sitt ISO-sertifisert internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen. Frem til og med 2016 ble webundersøkelsen supplert med et lite postalutvalg. Tilsvarende undersøkelse har blitt gjennomført hvert år siden 2004. Alle grafer viser %, med mindre det er oppgitt annerledes
3
Hvor fornøyd er du med din hovedbank totalt sett?
4
I hvilken grad oppfatter du at du har konkurransedyktige betingelser i din hovedbank?
5
Har du byttet boliglånsbank i løpet av det siste året?
Base: ALLE SOM HAR BOLIGLÅN
6
Hva er årsaken(e) til at du byttet boliglånsbank?
Base: 109. ALLE SOM HAR BYTTET BOLIGLÅNSBANK I LØPET AV DET SISTE ÅRET
7
Har du reforhandlet boliglånet ditt i løpet av det siste året?
Base: ALLE SOM HAR BOLIGLÅN og IKKE BYTTET BOLIGLÅNSBANK I LØPET AV DET SISTE ÅRET
8
Hva er årsaken til at du ikke byttet boliglånsbank eller reforhandlet boliglånet ditt i løpet av det siste året? Base: 771. ALLE SOM HAR BOLIGLÅN og IKKE BYTTET BOLIGLÅNSBANK ELLER REFORHANDLET LÅNET I LØPET AV DET SISTE ÅRET
9
Kan det være aktuelt for deg å bytte bank i løpet av de kommende 3 år?
10
Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte bank?
11
Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte bank?
12
Det norske bankmarkedet - Trender 2017
13
Fremtidsperspektivet: Opinionsledere driver utviklingen i finansmarkedet
Ved å se på opinionsledernes adferd og holdninger vil vi kunne identifisere retningen finansmarkedet beveger seg i. Opinionsledere Har kunnskap om bank … …snakker om finans… …får gehør hos andre… …i et stort sosialt nettverk. Ved å kombinere disse 3 dimensjoner kan vi identifisere personer med innflytelse innenfor kategorien bank Opinionsledere kjennetegnes ved spesielle holdninger og adferd som massemarkedet vil adoptere i fremtiden.
14
Opinionsledere er “spesielle” og videreutvikler markedet
Opinionsledere bruker i gjennomsnitt flere banker, er mer ivrige til å bytte boliglånsbank enn andre – og er åpne for å bytte bank igjen. Valg av bank er ytterst eller meget viktig (%) Bruker mer enn 1 bank (%) Aktuelt å bytte bank kommende 3 år (%) Har byttet boliglånsbank i 2016 (%) Opinionsleder Befolkningen totalt
15
Gjennomsnittlig antall banker i bruk
16
Tenk deg at du skal velge en ny bankforbindelse
Tenk deg at du skal velge en ny bankforbindelse. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.