Van Hiele-modellen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Geometrioppgave for 4.klasse
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Strategier og kompetanse
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Fra Euklid til CABRI En geometrisk reise.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tidlig innsats i matematikk
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Geometri Intro og former
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Aktivitetsdiagrammer
MATEMATIKK 1. trinn.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Geometri 2.
«Utviklende læring i matematikk»
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
GEOMETRI Måling og utregning.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Van Hiele-modellen

Van Hiele-modellen Visualisering Analyse Uformell deduksjon Nivå 1 Visualisering Nivå 2 Analyse Nivå 3 Uformell deduksjon Nivå 4 Formell deduksjon Nivå 5 Stringers

Visualisering Eleven kjenner ikke til egenskaper ved figurer, men kjenner de igjen basert på utseende og kjennskap til prototyper. Avgjørelser blir gjort basert på oppfatninger, ikke resonnement.

Analyse Elevene kjenner til egenskaper ved grupper av figurer og De oppfatter imidlertid ikke sammenhengen mellom egenskapene. Vanligvis vil ikke elever på nivå 2 godta overlapping mellom klasser av objekter. Eksempel: Eleven vet at alle rektangler har rette vinkler og to sett med parallelle sider, men forstår ikke at det at rektangelet kun har rette vinkler fører til at de har parallelle sider.

Uformell deduksjon På dette nivået vil elevene kunne jobbe med og formulere egene definisjoner. De vil kunne bruke uformell argumentasjon for å føre bevis for tidligere oppdagede egenskaper. De forstår at figurer kan tilhøre flere grupper, som at rektangler er en spesialversjon av parallellogrammer og «alle kvadrat er rektangler, men ikke alle rektangler er kvadrater». Elever som kan forstå at fordi alle sidene i en likesidet trekant er like, så må alle vinklene være like store er som regel på nivå 3.

Formel deduksjon og stringers Dette er nivåer som vi sjeldent møter i grunnskolen, og som regel må man opp på universitet og høgskole nivå før man er på disse nivåene. I nivå 4 vil man kunne sammenhengen mellom definisjoner, setninger og postulater. Og man forstår hvorfor man må kunne bevise de. Man forstår derimot ikke fult ut at definisjoner kan være vilkårlige. I nivå 5 kan man diskuterer hva som skjer om man bytter ut en «regel» med en annen.

Viktige poenger Nivåene kommer i rekkefølge, og man kan ikke hoppe over nivåer. Hvert nivå har sitt eget språk og nettverk av relasjoner. I en klasse vil det være elever på ulike nivå, som derfor ikke har det samme språket. Læreren må være bevist på å holde seg på samme nivå som eleven. Undervisning på et nivå over eleven vil tvinge frem pugging fremfor forståelse.

Fra et nivå til et annet Informasjon Veiledet orientering Tydeliggjøring Fri orientering Integrering

Verdt å tenke på… …når man planlegger en geometriaktivitet: Vil aktiviteten egne seg for elever på ulike nivå? Vil aktiviteten gi elevene erfaringer som bringer de videre til nye nivåer?

Forslag til aktiviteter fra Tangenten Geometrikortspill: Tre typer kort; figurkort, beskrivelseskort og jokere: http://www.caspar.no/tangenten/2008/smestad.html Sirkeljakt: Lete etter sirkler i nærmiljøet. Diskutere hva som er og ikke er en sirkel i forkant, og hvorfor gjenstanden er egnet som sirkel (kopper/kumelokk) Kjenne på figurer med bind for øynene og gjette hvilken figur det er. Gir mulighet til å erfare figurer på en annen måte enn å se. Hvem skal ut: Få utdelt en gruppe figurer som har en felles egenskap og en gruppe som ikke har den. Så skal elevene finne ut hva egenskapen er. Eventuelt lage oppgaver til hverandre.