Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
8 Det politiske systemet i Norge
Advertisements

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Skolen – en kommunal virksomhet
Bystyresamling 18. september 2008 Jan Høegh Kommunestyrets tilsyns- og kontrollfunksjon i en kommunal parlamentarisk styringsform: Inntrykk av status,
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
ROS-analyse.
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Firmanavn Forretningsplan.
Samarbeid og medbestemmelse
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Moderniseringsprogram i SSB
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Bypolitikk– utfordringer og muligheter Fra en lokalpolitikers ståsted
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hva består bystyresystemet av ?
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Presentasjon på KS-nettverk
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Naturmangfold i internasjonalt farvann
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Tverrfaglige tema.
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre Hovedpunkter: Kommunestyrets tilsyns- og kontrollfunksjon i en kommunal parlamentarisk styringsform Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre 21. januar 2005 Jan Høegh

Problemstilling og mål Todelt problemstilling Hva slags tilsyn og kontroll skal bystyret utøve og hva er formålet? Tilsyn: Systematisk, periodisk etterprøving Kontroll: Situasjonsmotivert etterprøving Etterprøving: Fellesbetegnelse på tilsyn og kontroll Hva er forutsetningene for å løse oppgaven effektivt? Mål: Sette bystyret bedre i stand til å ivareta sine oppgaver ”[…] Bystyret skal gjennom vedtak om overordnede mål, prinsipper og strategier for kommunens virksomhet skape rammene for kommunens utvikling. Bystyret har det øverste tilsynet med hele den kommunale forvaltningen, og skal ha et overordnet tilsyn med at de beslutninger bystyret vedtar blir iverksatt […].” (Reglement for Bergen bystyre §3, ECONs uthevning)

Analyse Etterprøving ledd i en kjede: Politisk og økonomisk mål Gjennomføre aktiviteter Rapportere resultater Etterprøve/ vurdere Foreslå tiltak Etterprøving ledd i en kjede: Oppfattet status: Til dels lite utviklede aktivitets- mål, mangler helhet Til dels lite konkrete og målbare Svakt kommunisert og lite tilgjengelige Knyttes ikke til aktivitetsmål? Overveiende økonomi Knyttes ikke til aktivitetsmål! Gjøres i liten grad Mer på økonomi enn på aktivitet Mer kontroll enn tilsyn! Lite systematisk Økonomidrevet I liten grad resultat av etterprøving God etterprøving forutsetter at de tidligere leddene i kjeden fungerer godt Utgangspunktet må være klare, etterprøvbare og godt forankrede mål for de viktigste politikkområdene!

Analyse Forbedringspotensial i de fleste ledd i kjeden: Bystyret har ikke tatt inn over seg konsekvensene av parlamentarisme for styring og etterprøving Betydelig grad av detaljstyring! Etterprøving har lav fokus og lav status – mer interesserte i å vedta enn i å få gjennomført? Aktivitetsmål ikke systematisk fastsatt og måloppnåelse etterprøves tilfeldig Enighet om at noe bør gjøres – men mistro til byrådet kan stenge for gode løsninger

Fem suksesskriterier for etterprøving Oppfattes som viktig Tilføres tilstrekkelige ressurser Tydelige, etterprøvbare mål og overordnede politiske føringer Innen både økonomi og aktivitet Hovedvekt på tilsyn fremfor kontroll Kontroll er et sikkerhetsnett Godt grunnlag for tilsynet Primært rapporter fra byrådet og kontrollutvalget Hensiktsmessig ansvars- og oppgavedeling Speile styringssystemet

Redefinere mål, strategi og operasjon nivå Strategisk Metodisk/ operativt Sikre at politikken blir gjennomført og gi grunnlag for endring Etterprøving gis tilstrekkelig prioritet og ressurser til å skape nødvendig trygghet for at målet nås eller kan korrigeres baseres primært på tilsyn, kontroll er et sikkerhetsnett Etterprøving er en felles interesse for hele kommunen: God samlet etterprøving forutsetter smidig samarbeid Ansvar og oppgaver skal utføres der hvor evnen til å håndtere dem er best Oppgaver skal følges av ressurser

En rekke mulige operative tiltak Tiltak innen organisasjon: Klarere reell ansvars- og oppgavedeling Styrke kontrollutvalget Mer fleksibel bruk av revisjonsressurser Akseptere styrer, råd og utvalg som utøvende organer for byrådet Tiltak innen systemer: Mer overordnet styring og tilsyn Bedre tilsynsgrunnlag Tiltak innen ressurser og evner – bla. kultur – tar lenger tid: Kan til dels oppnås gjennom endringer i organisasjon og systemer Forholdet mellom tiltak og ressurser en dynamisk prosess som krever løpende oppmerksomhet Økt tillitt vil danne grunnlag for nødvendige uformelle prosesser som supplement til de formelle

Kontaktinformasjon Jan Høegh 93 66 08 05 jho@econ.no