Framtidens ledelse i kommunene Torstein Nesheim Samfunns- og næringslivsforskning
Arbeidstakerne - utviklingstrekk Internasjonalisering Kompetanse Individualisering Implikasjoner i kampen om arbeidskraften Fleksibel organisering, kombinert med Forutsigbarhet og struktur
Kampen om arbeidskraften: Identitet og omdømme For å gjøre kommunen mer attraktiv for (nåværende og potensielle) arbeidstakere kan man bygge identitet og omdømme ut fra formål og samfunnsmessig funksjon Identitetsbyggende potensiale i overordnede verdier og formål Kan få fram det særegne og unike ved kommunal sektor
Normer for toppledelse Du avklarer ditt handlingsrom som leder med den politiske leder. Du tar på deg ansvaret for at de politiske mål blir etterlevd i hele organisasjonen Du skaper en organisasjon som er lydhør og kan påvirke omgivelsene Du skaper en organisasjon som handler som er en del av en sammenhengende offentlig sektor Du krever at organisasjonen har fokus på resultater og effekter Du har utsyn og arbeider strategisk med utviklingen av din organisasjons oppgaveløsning Du bruker din rett og plikt til å lede organisasjonen Du utviser profesjonell og personlig integritet Du verner om den offentlige sektors legitimitet og de demokratiske verdier
Fra formell autoritet til nettverksledelse Kompleksitet og mangfold Bevissthetsdannelse, kunnskapsproduksjon, visjoner og tro, og arkitektur og estetikk er nye strategiske arenaer Det representative demokratiet og den formelle autoriteten svekkes til fordel for en nettverksbasert styringstenking Nye betingelser for offentlig ledelse; med et handlingsrom som er selvskapt og preget av forhandlet ledelse, hvor påvirkning og ”makt til” er viktigere enn ”makt over”.
Ledelsesdilemmaer i offentlig sektor Forholdet mellom politikk og administrasjon Sentralisering og desentralisering Rendyrking av linjeorganisasjonen vs reduksjon av hierarkiske nivåer Makt vs tillit Hierarkisk ledelse vs selvledelse på operativt nivå Identitetsbygging vs nettverksdeltakelse Håndtering av ulike meningssystemer: Fag, økonomi, styringsprinsipper, brukere Normative idealer vs polyfon og forhandlet ledelse