Demografikostnader Skaun kommune ( )

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Makroøkonomiske sjokk – effekter på sysselsetting og arbeidstilbud av Haakon Solheim Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Lillehammer og Innlandet – befolkningsutvikling og vekstkraft Svein Erik Hagen Østlandsforskning Lillehammer kommune
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
NHOs Kommune NM, Arbeidsmarkedsanalyse og Eksportanalyse
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
1: Gjengs leie er på vei opp. Fortsatt økt markedsleie vil presse gjengs leie ytterligere opp.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Endring av inntektssystemet for kommunene: virkninger for små og spredtbygde kommuner Jan Mønnesland januar 2016.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Effektiviseringsprosjekt Dønna kommune
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Demografikostnader Luster kommune ( )
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Befolkning.
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Grenseløs Attraktivitet.
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Befolkningsframskrivinger 2018
Kostnadsutvikling fosterhjem
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Undervisning og barnehage
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Hovedproblemstillinger
Demografisk utvikling frem mot 2037
Sunnfjord kommune - Statistikkgrunnlag , 16. mars 2018
Utskrift av presentasjonen:

Demografikostnader Skaun kommune (2016-2020)

Demografi og kommuneøkonomi Kommunene har ansvar for bl.a. barnehager, grunnskole og pleie- og omsorgstjenester. Dette er tjenester som i hovedsak er rettet mot bestemte aldersgrupper av befolkningen, og hvor utgiftene påvirkes bl.a. av den demografiske utviklingen. Teknisk beregningsutvalg for kommunal økonomi estimerer demografikostnaden i 2017 til 2,5 mrd. kr. Merutgiftene kan hovedsakelig henføres til barn og unge i grunnskolealder og til de eldre aldersgruppene. Utvalget har også oppdatert anslaget for 2016 basert på endelige befolkningstall per 1.1.2016. Anslaget for 2016 er nå 1,7 mrd. kr. Anslagene er basert på uendret standard, dekningsgrad og effektivitet i tjenesteytingen, og er et utrykk for hva det vil koste kommunesektoren å bygge ut tjenestetilbudet for å holde tritt med befolkningsutviklingen. Vi har beregnet hvor store mer-/mindreutgifter Skaun kommune kan få som følge av befolkningsutviklingen. Vi har basert oss på samme satser og metodikk som brukes av TBU i «makroberegningene» til bruk i kommuneopplegget. Mens TBU bare har anslått demografikostnader for 2016 og 2017, har vi også sett på kostnadene i perioden fram mot 2020. TBU presiserer at beregningene må betraktes som grove anslag. Vi vil understreke at usikkerheten også vil øke når vi ser på flere år framover i tid. Vi tar ellers utgangspunkt i hovedalternativet («4M») fra de siste befolkningsframskrivningene til SSB (som ble publisert 21.06.16).

Befolkningsframskrivinger («4M»), Skaun kommune 2016-2020 Befolkningsframskrivinger («4M»), Skaun kommune 2016-2020. Kilde: SSB 2016 2017 2018 2019 2020 0-5 år 752 739 719 725 736 6-15 år 1 078 1 134 1 194 1 234 1 272 16-66 år 4 980 5 076 5 171 5 259 5 353 67-79 år 681 712 758 794 821 80-89 år 212 210 217 219 221 90 år og eldre 52 57 51 53 Totalt 7 755 7 928 8 110 8 284 8 455 Fra 2016 til 2020 anslår SSB («4M») en befolkningsvekst for Skaun på rundt 9 prosent. Det er betydelig variasjon i anslått endring innen de ulike aldersgruppene. I aldersgruppen 0-5 år er det anslått en nedgang på ca. 2 prosent, mens det i aldersgruppene 6-15 år og 67-79 år er anslått en vekst på hhv. ca. 18 prosent og 21 prosent. Befolkningsframskrivinger («4M»), Skaun kommune 2016-2020. Indeksert utvikling 2016=100. Kilde: SSB 2016 2017 2018 2019 2020 0-5 år 100 98 96 6-15 år 105 111 114 118 16-66 år 102 104 106 107 67-79 år 117 121 80-89 år 99 103 90 år og eldre 110 Totalt 109

Mer-/mindreutgifter i 2016 knyttet til den demografiske utviklingen – oppdaterte beregninger Mer- og mindreutgifter i 2016 knyttet til den demografiske utviklingen – oppdaterte beregninger. Skaun kommune. Kilde: SSB/TBU/beregninger TF   Endring i folketall 2015 Mer-/mindreutgift 2016 (mill. kr) Personer % 0-5 år -7 -0,9 -1,2 6-15 år 8 0,7 1,1 16-66 år 64 1,3 1,0 67-79 år 20 3,0 80-89 år -1 -0,5 -0,2 90 år og eldre 3 6,1 1,2 Sum 87 Basert på den faktiske befolkningsutviklingen i 2015 får Skaun kommune beregnet merutgifter på om lag 3,0 mill. kr i 2016. Vekst i aldersgruppene 6-15 år, 16-66 år, 67-79 år og 90 år og eldre trekker i retning av økte demografikostnader for Skaun i 2016.

Anslått endring i folketall 2016 Beregnede mer-/mindreutgifter i 2017 knyttet til den demografiske utviklingen Beregnede mer- og mindreutgifter i 2017 knyttet til den demografiske utviklingen. Skaun kommune. Kilde: SSB/TBU/beregninger ved TF   Anslått endring i folketall 2016 Mer-/mindreutgift 2017 (mill. kr) Personer % 0-5 år -13 -1,7 -0,8 6-15 år 56 5,2 8,2 16-66 år 96 1,9 1,8 67-79 år 31 4,6 1,6 80-89 år -2 -0,9 -0,3 90 år og eldre 5 9,6 2,2 Sum 173 12,6 På bakgrunn av SSBs framskrivninger for 2016, er det beregnet at Skaun kommune kan få merutgifter på om lag 12,6 mill. kr i 2017. Vekst i aldersgruppen 6-15 år trekker spesielt i retning av økte demografikostnader for Skaun i 2017.

Beregnede demografikostnader for perioden 2017-2020 Beregnede mer-/mindreutgifter 2017-2020 knyttet til den demografiske utviklingen. Skaun kommune. Faste mill. 2016-kr. Kilde: SSB/TBU/beregninger ved TF   2017 2018 2019 2020 2017-2020 0-5 år -0,8 -3,3 0,5 1,4 -2,1 6-15 år 8,2 8,7 5,8 5,5 28,3 16-66 år 1,8 1,5 6,6 67-79 år 1,6 2,4 1,9 7,4 80-89 år -0,3 1,2 0,3 90 år og eldre 2,2 -2,6 0,9 -0,4 0,0 Sum 12,6 8,3 11,0 9,8 41,7 I perioden 2017-2020 anslås Skaun kommune å få økte demografikostnader på om lag 42 mill. kr. Flere barn og unge i aldersgruppen 6-15 år trekker isolert sett i retning av økte utgifter til grunnskole. Flere eldre i aldersgruppene over 67 år bidrar isolert sett til økte utgifter til pleie- og omsorgstjenestene.

Beregnede demografikostnader for perioden 2017-2020 Beregnede mer-/mindreutgifter 2017-2020. Skaun kommune. Akkumulert. Faste mill. 2016 kr. Kilde: SSB/TBU/beregninger ved TF

Vedlegg: Framskrivinger dokumentasjon Befolkningsframskrivinger fordelt på aldersgrupper. Skaun kommune. Kilde: SSB   2016 2017 2018 2019 2020 0-1 år 241 220 217 224 231 2-5 år 511 519 502 501 505 6-12 år 792 849 886 908 920 13-15 år 286 285 308 326 352 16-66 år 4 980 5 076 5 171 5 259 5 353 67-79 år 681 712 758 794 821 80-89 år 212 210 219 221 90 år og eldre 52 57 51 53 Totalt 7 755 7 928 8 110 8 284 8 455 Befolkningsframskrivinger fordelt på aldersgrupper. Skaun kommune. Utvikling indeksert slik at nivået i 2016=100. Kilde: SSB   2016 2017 2018 2019 2020 0-1 år 100 91 90 93 96 2-5 år 102 98 99 6-12 år 107 112 115 116 13-15 år 108 114 123 16-66 år 104 106 67-79 år 105 111 117 121 80-89 år 103 90 år og eldre 110 Totalt 109

Vedlegg: Demografikostnader dokumentasjon Beregnede mer-/mindreutgifter 2016-2020 knyttet til den demografiske utviklingen. Skaun kommune. Faste mill. 2016-kr. Kilde: SSB/TBU/beregninger ved TF   2016 2017 2018 2019 2020 2017-20 0-1 år 0,1 -2,1 -0,3 0,7 -1,0 2-5 år -1,3 1,4 -2,9 -0,2 6-12 år 2,6 8,3 5,4 3,2 1,7 18,6 13-15 år -1,5 -0,1 3,3 3,8 9,6 16-66 år 1,0 1,8 1,5 6,6 67-79 år 1,6 2,4 1,9 7,4 80-89 år 1,2 0,3 90 år og eldre 2,2 -2,6 0,9 -0,4 0,0 Sum 3,0 12,6 11,0 9,8 41,7

Demografikostnader Skaun kommune (2016-2020)