Nøklene til handlingsrommet Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? 7. april 2017 Ingunn Botheim
Hva mener vi med effektivisering? Bred tilnærming til begrepet Kostnadseffektivisering - i form av innsparinger i budsjettet Gevinster i form av økt omfang eller kvalitet i tjenestene Direktoratet for forvaltning og IKT
Tre grafer som viser behovet for effektivisering Offentlige utgifter som andel av BNP. 2015 Direktoratet for forvaltning og IKT
Fire hovedgrep for effektivisering Strukturendringer….men de betyr ikke alltid effektivisering Bedre anskaffelser for kostnadskutt…. og stimulering til innovasjon Digitalisering og endring av arbeidsprosesser Nedbemanning og bedre bruk av personalressursene Direktoratet for forvaltning og IKT
Hva fremmer effektivisering? «Money talks» - budsjettkutt og krav om innsparing Behov for og bevissthet om hvordan frigjøre ressurser fra drift til investering og utvikling Støtte og påtrykk fra departementet Tydelig toppledelse gir retning Teknologiens muligheter Direktoratet for forvaltning og IKT
Hva hemmer effektivisering? Kultur – «vi gjør det ikke slik i staten» Den politiske logikken Manglende vilje til prioriteringer «Alt er politisk» Detaljert styring Detaljstyring fra overordnet departement Samlede mål og hensyn reduserer styringskraften Silotenkning og manglende samordning Hindrer effektive fellesløsninger Revirtenkning hindrer fleksibel bruk av personalressurser Direktoratet for forvaltning og IKT
Hva hemmer effektivisering? Usikkerhet i arbeidsgiverrollen Personalregelverket ikke til hinder….men omstillingsprosesser er krevende Ledere utnytter ikke handlingsrommet regelverket gir Manglende endringserfaring blant ledere? Manglende resultater får ikke konsekvenser Begrenset mobilitet blant ledere virker konserverende Manglende evne eller vilje til å realisere gevinster Direktoratet for forvaltning og IKT
Direktoratet for forvaltning og IKT Hvordan få det til? Styrke koblingen mellom sentralt initierte og lokalt initierte effektiviseringstiltak Bedre styring – mer tillit God timing og tiltak som «treffer» departementets behov Sentral tilrettelegging for effektivisering Sektoranalyser som grunnlag for effektivisering Øke det forvaltningspolitiske trykket Sterkere samordning og klarere føringer på digitaliseringsområdet Styrking av arbeidsgiverrollen Økt bruk av fellestjenester Direktoratet for forvaltning og IKT
Direktoratet for forvaltning og IKT Hvordan få det til? Ledere må skape kultur for endring Nye krav til ledere – bedre oppfølging Forståelse for at digitalisering betyr endring av organisasjonen Planmessig og styrt bruk av personalressurser Kostnadsbevisste innkjøp Benchmarking og erfaringsutveksling Kontinuerlig forbedring snarere enn de store reformer? Direktoratet for forvaltning og IKT