Nøklene til handlingsrommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Strategisk ledelse og IKT
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Et bilde av en offentlig leder..
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Organisasjonsutvikling og lederroller
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Rammer for og organisering av eForvaltningen
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Husbanken og kommunene
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Virksomheten din skal effektivisere
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Må staten effektivisere?
Områdegjennomganger – en kommentar
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Difis tverrgående digitaliseringsstrategi
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
utfordringer i en ny region
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Reformarbeidet i offentlig sektor
IT-ledernettverket 18. april 2018
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Nøklene til handlingsrommet Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? 7. april 2017 Ingunn Botheim

Hva mener vi med effektivisering? Bred tilnærming til begrepet Kostnadseffektivisering - i form av innsparinger i budsjettet Gevinster i form av økt omfang eller kvalitet i tjenestene Direktoratet for forvaltning og IKT

Tre grafer som viser behovet for effektivisering Offentlige utgifter som andel av BNP. 2015 Direktoratet for forvaltning og IKT

Fire hovedgrep for effektivisering Strukturendringer….men de betyr ikke alltid effektivisering Bedre anskaffelser for kostnadskutt…. og stimulering til innovasjon Digitalisering og endring av arbeidsprosesser Nedbemanning og bedre bruk av personalressursene Direktoratet for forvaltning og IKT

Hva fremmer effektivisering? «Money talks» - budsjettkutt og krav om innsparing Behov for og bevissthet om hvordan frigjøre ressurser fra drift til investering og utvikling Støtte og påtrykk fra departementet Tydelig toppledelse gir retning Teknologiens muligheter Direktoratet for forvaltning og IKT

Hva hemmer effektivisering? Kultur – «vi gjør det ikke slik i staten» Den politiske logikken Manglende vilje til prioriteringer «Alt er politisk» Detaljert styring Detaljstyring fra overordnet departement Samlede mål og hensyn reduserer styringskraften Silotenkning og manglende samordning Hindrer effektive fellesløsninger Revirtenkning hindrer fleksibel bruk av personalressurser Direktoratet for forvaltning og IKT

Hva hemmer effektivisering? Usikkerhet i arbeidsgiverrollen Personalregelverket ikke til hinder….men omstillingsprosesser er krevende Ledere utnytter ikke handlingsrommet regelverket gir Manglende endringserfaring blant ledere? Manglende resultater får ikke konsekvenser Begrenset mobilitet blant ledere virker konserverende Manglende evne eller vilje til å realisere gevinster Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Hvordan få det til? Styrke koblingen mellom sentralt initierte og lokalt initierte effektiviseringstiltak Bedre styring – mer tillit God timing og tiltak som «treffer» departementets behov Sentral tilrettelegging for effektivisering Sektoranalyser som grunnlag for effektivisering Øke det forvaltningspolitiske trykket Sterkere samordning og klarere føringer på digitaliseringsområdet Styrking av arbeidsgiverrollen Økt bruk av fellestjenester Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Hvordan få det til? Ledere må skape kultur for endring Nye krav til ledere – bedre oppfølging Forståelse for at digitalisering betyr endring av organisasjonen Planmessig og styrt bruk av personalressurser Kostnadsbevisste innkjøp Benchmarking og erfaringsutveksling Kontinuerlig forbedring snarere enn de store reformer? Direktoratet for forvaltning og IKT