Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Advertisements

Avdeling for sosionomutdanning
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kort om implementering
Idéjakt Jakt på aktuelle tiltak til egne forbedringer.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Marianne Lindheim og Katrine Nikolaisen, KS Akershus og Østfold
Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene Kultur for framtida Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene Illustrasjon: BLY

Denne PP-filen inneholder forslag til et utvalg arbeidsformer som kan brukes for å skape gode dialoger. Det starter med en huskeliste som kan være nyttig for å planlegge et møte eller en dialogseanse. Huskelisten I DO ART, hjelper med å strukturere og sikre at vi er gjennomtenkte når vi starter ulike møter og dialoger. De videre slidene viser ulike arbeidsformer som kan brukes i ulike sammenhenger. Hvilke arbeidsformer som egner seg avhenger av flere ting, f.eks. : Hvor stor gruppa er Hvor mye tid som er til rådighet Hvem målgruppa er osv. Hva som er hensikten med dialogen/møtet

I DO ART – er en huskeliste for å planlegge møter og samlinger Det sikrer at vi Blir tydelige på hva møtet skal handle om Har en plan for hvordan det skal gjennomføres Jobber med det vi trenger å jobbe med Er tydelige på hva skal sitte igjen med når møtet/samlingen er ferdig

Opplegg og gjennomføring av møtet eller dialogen I DO ART Intentions (Intensjoner for møtet) Desired outcome (ønsket utbytte av møtet) Agenda (dagsorden) Roles and rules (roller og regler for hvordan vi vil gjennomføre møtet) Time (tiden vi har til rådighet)

Walk and talk Metode for å få flere perspektiver på en sak Reflektert på tvers Bli kjent med flere Bevegelse i en gruppe

Flere perspektiver Walk Med noen du vanligvis ikke prater mye med. Talk Hvordan …? Hvordan ….? Her lager du aktuelle spm.

Speed-date Kan brukes for å få hele gruppen til å reflektere over et spørsmål Sikrer at alle får kommet til ordet og koblet seg på Skaper bevegelse Kan gi nye perspektiver som kan tas med videre i et arbeid

En kollega i gangen Gir mulighet til å tydeliggjøre budskap Tenk deg at du onsdag morgen møter en kollega i gangen. Hun spør hvordan ….. (her kan du legge inn et relevant spørsmål) Individuelt: Notér 2-4 setninger som passer som svar på hennes spørsmål. I par: Still spørsmålet og del svarene

Gallerirunde Få oppmerksomhet på egne styrker Se andres styrker Dele erfaringer som andre kan ha nytte av Bli kjent – styrker erfaringsutveksling og læring på tvers

Erfaringsdeling - gallerirunde Beskriv et utviklingsarbeid, en arbeidsform eller et tiltak – noe dere er spesielt fornøyd med at dere har fått til i deres kommune Dere får 15 minutter til å forberede dere Skriv ned på flip-over En fra gruppa står igjen ved presentasjonen, de andre går fra en kommune til neste. Ved hver presentasjon har dere 10 minutter Inkludert dialog Det vil bli sagt i fra når 10 min er gått…

IGP Individ – Gruppe - Plenum Arbeidsform for å sikre I: Flere perspektiver/ideer og innspill ved at hver og en tenker individuelt G: Dele innspill G: Alle i gruppa kommer til ordet og blir hørt P: Hele forsamlingen får høre innspill fra de andre gruppene og kan dra nytte av andres innspill og få et enda større tilfang av ideer/perspektiver

Regler for arbeid i grupper IGP-metoden Individuell refleksjon Presentere oppsummering fra funksjonsdelte grupper Gruppe Gå en runde hvor hver og en får gi innspill til gruppa. Etter runden utveksler gruppa synspunkter og skriver ned konklusjoner Plenum. Hver gruppe bringer et moment til plenum. Gruppeleder er den som sist hadde fødselsdag.

Dialogkafe Hente innspill, ideer og flere perspektiver til en konkret utfordring gruppa har. Skaper bevegelse Øvelse i disiplinert dialog Du trenger papirduk/store ark og tusjer Samle sammen,konkretisere og gi innspill til videre arbeid Trinn 1: Definere en konkret utfordring Trinn 2: Ideutvikling Maksimal spredning, alle går til nye grupper Trinn 3: Prioritering Tilbake til de opprinnelige gruppene

Flere perspektiver på for å øke gjennomføringskraften! Konkretiser det som er viktig å få innspill på i dag? Hva gjør at dette er viktig akkurat nå? Hvis dere spør medarbeidere hvorfor dette er viktig - hva vil de svare? Hva er den største gevinsten ved å få tatt tak i dette nå?

TRINN 1 i Dialogkafeen Oppdraget i trinn 1 er: Definere en utfordring dere vil ha innspill på. Formuler gjerne åpne underspørsmål! Velg en vert som skal sitte igjen ved bordet og presentere problemstillingen Arbeidsformen i trinn 1 er: Dere bruker arket til å tegne og skrive på Arket er felles hukommelse og et idéutviklingsområde Det er effektivt å bruke symboler til å illustrere tanker og ideer Start opp med at en og en får tenke og skrive/tegne sine egne innspill.

TRINN 2 i Dialogkafeen Oppdraget i trinn 2 er: Få fram flest mulig ideer til hvordan møte utfordringen. Sentrale spørsmål kan være: Hva er mulig? Hvilke kreative ideer har vi? Hva kan vi forandre? Hvilke nye tilnærminger kan vi komme på? Hvordan kan vi få til endring her? Arbeidsformen i trinn 2 er: Verten presenterer utfordringen. Start opp med at en og en får tenke og skrive/tegne sine egne innspill. Gå runder i gruppa og la hver enkelt få gi sitt innspill Arket er felles hukommelse og et idéutviklingsområde Bruk Arket til å få nye ideer, bygg på det som allerede står der

Tilbake til opprinnelig gruppe

Oppsummer og prioriter Verten forteller hva som har kommet fram Gruppa drøfter ideene Bygg på hverandres betraktninger Hold egne synspunkter på vent Undersøk synspunkter som er veldig ulike dine egne Avklar om det er noe dere vil ha ytterligere avklart eller utdypet i plenum. Velg en til tre innspill dere vil ta med dere videre

Idejakt Komme videre på en utfordringer/tema ved hjelp av andres perspektiver og innspill Samle innspill, prioritere og konkretisere videre arbeid

Idejakt – jakt på innspill og ideer Idegruppe for gruppe 1 Utfordringen er….. Jegere Gruppe 2 Gruppe 1 Jegere Gruppe 3 Jegere

Idèjakt – ut på jakt Jegerne beskriver problemstillingen og hva de ønsker innspill på Gruppen lytter og stiller oppklarende spørsmål Deretter drøftes problemstillingen, og idegruppa gir innspill til jegerne • Jegerne noterer punkter

Idèjakt – hjem og oppsummer Jegerne kommer med innspillene fra idegruppene Hva fikk vi av innspill og ideer til å se nye muligheter? Drøft innspillene med tanke på hvordan de kan brukes i eget arbeid. Hva er innspillenes styrker og hva må til for å dra nytte av dem i eget arbeid?

Oppsummere muligheter, ideer og egne styrker Se på det gode eksemplet deres Hvordan kan dere bruke styrkene dere ser her inn på området dere har utfordringer?

Hva så? Hvordan bruke ideene? Oppdraget er: Hvordan realisere mulighetene? Hva må gjøres? Hvordan? Hvem involveres? Hvem har ansvar? Frist Hvordan følge opp og evaluere Sjekk opp mot mål/utviklingsområder/visjon. Se den opp mot andre tiltak

Hva gjør vi nå? Arbeid kommunevis Oppdraget er Beskrive hva dere skal gjøre for å komme nærmere ønsket situasjon. Hvilke mål/delmål trenger dere å sette dere? Hvordan vil dere organisere dere for å få det til? Hvilke arenaer trenger dere å bruke? Hvem vil dere involvere? Arbeidsformen Tenk igjennom hver for dere hva dere har fått med dere som kan være nyttig i eget arbeid Gå en runde, hvor hver enkelt gir innspill Drøft i gruppa hva dere nå bør gjøre for å komme enda nærmere ønsket situasjon

Plassere seg i rommet – hestesko, linje / eller på arket Visualiserer meninger, opplevelser eller vurderinger For å synliggjøre forskjeller-likheter og hvordan en gruppe som helhet forholder seg til et «spørsmål» Gjennom å reflektere med de som står i posisjonene ved siden av får deltakerne tydeliggjort for seg selv hva som er grunnene til at de har plassert seg der de står. Tydeliggjøre synspunkter, både for seg selv og som gruppe Godt grunnlag for videre beslutninger

Innspill til plenum i en hestesko Still opp i høyre side av hesteskoen dersom du har fått mye ut kan ta med å bruke i eget arbeid når du kommer hjem Still opp i venstre side av hesteskoen dersom du har fått lite du kan ta med å bruke i eget arbeid når du kommer hjem Snakk med hverandre og drøft hva dere har fått med dere Fordel dere langs hele hesteskoen

Vurderingsskala Få synliggjort egne vurderinger av en tilstand/prosess eller lignende Gjøres best ved indiviuell refleksjon først etterfulgt av deling av begrunnelser for egen plassering. Utgangspunkt for å vurdere videre utviklingsarbeid Kan gi økt forståelse av en gitt situasjone og hvorfor det er som det er

Vurderingsskala Her kan du sette inn et relevant spørsmål for å vurdere en tilstand/tiltak/prosess. F.eks. «Hvordan er omfanget av relevant informasjon om egen situasjon for å drive kvalitetsutvikling?» Lite relevant informasjon Svært mye relevant informasjon 1 2 3 4 5 6

Kjent – nytt - nyttig Til refleksjon etter innlegg / foredrag o.lign. Gir rom for å knytte ny kunnskap til det deltakeren allerede vet. Dette viser forskning er viktig for å tilegne seg ny kunnskap. Reflektere over hva som skiller seg fra det en selv vet kan gi aha-opplevelser og utvide perspektivet Nyttig gir rom for å koble det som er sagt opp mot det arbeidet gruppa/kommunen er i gang med i denne sammenhengen.

Individuell refleksjon over innlegg/andres erfaringer Hva var kjent? Hva var nytt? Hva var nyttig?

Skjema for veien videre Konkretisere og skriftliggjøre det videre arbeidet mot målet. Hvilke tiltak/ aktiviteter? Hvordan gjør vi det? Hvem har ansvaret? Hvem må involveres? Når skal det være ferdig? Hvordan skal det evalueres?