Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Advertisements

Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
9 prinsipper og 1 regneark:
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Universitetet i Tromsø – Det samfunnsvitenskapelige uit.no Budsjett 2008 FS-møte
«Forbedringsprosess(en)»
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Økonomi- og planavdelingen, april 2008 Intern finansieringsmodell.
Langtidsbudsjett Disposisjon I Bakgrunn Gjennomgang av langtidsbudsjett – Måltall: studieproduksjon, doktorgrader og publikasjonspoeng – Effekt.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
2009 Regnskap og resultater
RESULTATBASERT FINANSIERING 17. FEBRUAR 2005 Seunn Smith-Tønnessen, HiA.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Status 3+2 prosess farmasi
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Tertialrapport RD Budsjett 2014 Art Overført (IB) Bevilgning
Planleggingsrammer 2018 og Økonomistatus pr juli 2017
Framtidig Rammefordelingsmodell (RFM)
Det integrerte universitetssykehuset
Utfyllende bestemmelser
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Viderefordelingsmodell IV
Endringsprosesser ved UiT
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Adm Etablering av nye fellestjenester
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
av statlig finansiering 2009.
Nye retningslinjer internfakturering
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Økonomirapport til fakultetsstyremøte
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Ny modell for budsjett-fordeling internt på HiOA
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Tematiske inngangsveier
Førstelektorprogram ved UiT
Internt handlingsrom (IHR)
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av UHR Orientering i dekanmøtet
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018 Økonomiforum 10.mars 2017

Mandat for arbeidsgruppen Arbeidsgruppen skal: Utforme forslag til justering av UITs budsjettfordelingsmodell i tråd med ovennevnte mål og prinsipper i KDs modell til institusjonene. Foreta simuleringer som sammenligner gammel modell med ny modell slik at konsekvenser av endringene er tilsiktet og tydelig fremkommer. Gjennomføre arbeidet i dialog med organisasjonen og universitetsstyret gjennom høringer, tema på sentrale møter og i universitetsstyret.

Universitetsdirektøren oppnevnte arbeidsgruppe etter forslag fra enhetene Økonomidirektør Eli Pedersen – leder Kine Nilsen – Helsefak Dan-Håkon Henriksen – TMU Kurt Hemmingsen – NT-fak Morten Espejord – HSL-fak Eirik Sund – IVT-fak Sekretærer: Steinar Johansen og Elin K. Andersen

Alle enheter har hatt mulighet til å komme med innspill Presentasjoner i fakultetsdirektørmøte, utvidet ledermøte, dekanatmøte og ledermøte Helsefak Høringsrunde Revidert forslag i etterkant av høring Rapport levert til universitetsdirektøren 15. februar Universitetsdirektørens forlag til ny modell lagt frem for universitetsstyret 9.mars

Modellen består av 3 komponenter som hver har flere indikatorer eller fond knyttet til seg

Resultatkomponenten deles inn i åpen og lukket ramme Resultatfinansiering Resultatkomponent Undervisnings-bevilgning Forsknings-bevilgning Studiepoeng Dr.grad Utveksling EU NFR / RFF Publisering Åpen ramme Lukket ramme Studiepoeng Kandidater Dr.grad Utveksling Øvrig BOA EU NFR / RFF Publisering Indikatorene på resultatkomponenten i KDs modell videreføres på UiT Åpen ramme -> økt uttelling ved økt produksjon Lukket ramme -> økt uttelling ved økt relativ andel av produksjonen ift øvrige universitet/høgskoler

Nasjonal sats på indikatorene er endret og UiT sitt avtak også Ramme Nasjonal sats 2016 Nasjonal sats 2017 Avtak UiT 2017 Avtak UiT 2018 Avlagte studiepoeng Åpen 37 000 – 149 000 32 000 – 126 000 25% Kandidat* 24 000 – 95 000 Utveksling Erasmus + 15 000 Utveksling øvrige 8000 10 000 0% Avlagt doktorgrad 360 050 367 000 5% EU-midler Lukket 1,239 1,374 50% NFR/RF-midler 0,158 0,120 Vitenskapelige publikasjoner 34 951 25 550 BOA 0,102 Kandidatmidler – enkel og dobbel uttelling Dobbel sats for kandidater på integrert 5-årig master og andre utdanninger på 5-6 år. Uttelling tilfaller enhet som eier studieprogrammet. Eks dobbel uttelling: profesjonsstudiet psykologi, medisin, odontologi, integrert master farmasi 25% avtak på alle indiaktorer – viderefører intensjonene fra KD *Dobbel uttelling for studier på 5-6 år.

Den strategiske komponenten foreslås opprettet med to fond Strategisk forskningsbevilgning Fond for strategisk utvikling Strategisk komponent Fond for rekrutteringsstillinger Utdanning Forskning Øvrig strategisk Rekrutteringsstillinger 3,6% Strategiske tildelinger Formidling 5% Formidling og utstyr flyttes til generell basis – strategisk avtak reduseres fra 5% til 3,6% Vitenskapelig utstyr I budsjettfordelingen vil midlene fremkomme som to fond. Fordeling av midler til fakultetene vil ikke fremkomme og vil legges frem i egen styresak.

Fond for rekrutteringsstillinger inneholder alle stillinger i poolen Fondet reguleres hvert år ved tildeling av nye, permanente stillinger (evt. avganger) og prisjusteres. Tildeling av midlertidige stillinger fra KD vil inngå i spesielle tildelinger basis. I budsjettfordelingen vil dette fremkomme som en samlet pott og fordeling ned på fakultetene vil ikke fremkomme. Tildeling UiT avviker fra tildeling KD. KD tildeler for 3 år – UiT for 4 år. UiT har et avtak på 250.000 kr per stilling for sentrale indirekte kostnader. Satser UiT 2017 Forslag UiT 2018 Lønn stipendiat Ltr. 50-51-58 Ltr. 51 Lønn postdok Ltr. 59-62-79 Ltr. 61 Drift - eksperimentell 74.000 kr 80.000 kr Drift – ikke eksp. 37.000 kr 40.000 kr

Avsetning til bygg og infrastruktur Avsetninger og reserver introduseres som en enhet som finansieres over basis Avsetninger bygg 40 mill. Avsetninger infrastruktur 20 mill. Reserver uforutsette kostnader 10 mill. Mål: unngå store svingninger i rammene til fakultetene fra år til år Saldering i den interne budsjettfordelingen skal ikke skje gjennom rammeendringer i generell basis, men mot reserver for uforutsette kostnader. Større tiltak hvor finansiering ikke medfølger eller andre større endringer vil fortsatt måtte tas som rammekutt. Generell basis Basiskomponent Spesiell basis Avsetning til bygg og infrastruktur Reserven Dagens modell har ikke tatt tilstrekkelig høyde for vedlikehold. Siste år har vi måttet prioritere tiltak knyttet til vedlikeholdsetterslep, som har ført til store rammeendringer fra et år til neste. Føringer fra KD – selvforvaltende institusjoner skal ha langtidsplaner for verdibevarende vedlikehold med tilhørende årlige budsjettavsetninger, som også bidrar til å hente inn deler av vedlikeholdsetterslepet. Avsetningene kommer i tillegg til den årlige avsetningen på 18 mill. som går til å dekke nybygg i egen regi. Reserver – buffer for å forhindre årlige svingninger. Støtdemper på mindre svingninger. Avsetninger videreføres fra 2017 og tas årlig. Reserven ikke finansiert i 2017 og settes av som et engangsbeløp i 2018. Trolig rammekutt.

Helsefak sin andel av rammeendringer på UiT utgjør 23% Enheter uten resultatmidler gis halv effekt av rammeendringer (TMU, UB, Adm, BEA).

Prinsipper for finansiering i av nivå 1 videreføres Sentraladministrasjonen er finansiert av generell basis og sentralt dekningsbidrag. BEA’s ramme er dimensjonert etter UiT’s nivå på drift av bygningsmassen. Universitetets fellesutgifter dekker faste forpliktelser og fellestiltak og realbudsjetteres. DB utgjør ca. 6% av den totale rammen til Sentraladm. Behov for gjennomgang av porteføljen av fellesutgifter. Ikke formålstjenlig at rammene til fellesutgiftene endres – verken i negativ eller positiv retning.

Simulering av ny modell viser økt ramme til Helsefak Produksjon 2015 utgangspunkt for simulering Sammenlignet med vedtatt budsjettfordeling gir simuleringene en økning på 750.000 kr for Helsefak – i revidert fordeling er imidlertid kutt knyttet til IT/print og økt avbyråkratisering implementert Helsefak øker resultatuttelling med 9,5 mill. mens basis reduseres med 8,8 mill.

Ny budsjettfordelingsmodell implementeres fra budsjettfordelingen 2018 Innfasing UiT: vedtatt 2017 lagt over på ny modell danner grunnlaget for budsjettfordeling 2018 Beregninger av behov for reserver i kommende år Finansiering reserver Internhusleiemodellen vil revideres i løpet av 2017