Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Advertisements

Den ideelle kommunesammenslåing
Velkommen Folkemøte – skole
Langsiktig arealstrategi
Inger Lysa Erland Berberg
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på siden og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil» 4.Bla.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Veileder for gevinstrapportering
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Strategi for barnehage og skolekapasitet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Reglement for bruk av flerbrukshaller/gymnastikksaler til nærmiljøaktiviteter Komite TKF 4.mai 2017.
ROS-analyse.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Strategi for barnehage og skolekapasitet
«Å bygge nye Asker kommune»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Rådgiversamling 2. november 2016
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utlysning av studentoppgave
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Sør-Odal Grenderåd «Vi er Odalen»
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Status i programmet nye Kristiansand
Oppvekstutredningen - statusoppdatering
Avdeling for skoleanlegg
Fornebubanen Erfaringer.
Samlokalisering etter fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Tverrfaglige tema.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
Gjennomføring
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult Velkommen til grendemøte Tema: Strategi for barnehage- og skolestruktur i Sørum kommune Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult

Kommunestyret har gitt rådmannen i oppdrag å utarbeide en strategi for barnehage- og skolestruktur i Sørum kommune, vedtak 16.03.2016, sak 28/16: «Utredningens analyse, vurderinger og anbefalinger skal være løsnings- og handlingsorientert og dokumenteres i en rapport.»

Sørum kommune har engasjert Norconsult til å utarbeide en rapport med vedlegg som skisserer ulike alternativer til dagens skolestruktur. Rapporten og vedlegg er utarbeidet på bakgrunn av kommunestyrets vedtak 26.10.2016, sak 120/16, «Fastsetting av mandat - strategi for barnehage- og skolestruktur» Utredningsrapporten til Norconsult «Framtidig barnehage- og skolestruktur, konsepter og konsekvenser», med vedlegg, samt høringsuttalelsene, vil være sentrale dokument i grunnlaget for rådmannens innstilling til strategi for framtidens barnehage- og skolestruktur i Sørum kommune

Utredningen skal svare på følgende: Barnehage: Strategien skal være hoveddokumentasjon i et politisk beslutningsgrunnlag, og den skal gi grunnlag for å ta beslutninger som sikrer en kvalitativ og kostnadseffektiv barnehagestruktur. Strategien skal vise til tiltak som bidrar til en fremtidsrettet, helhetlig og robust barnehagestruktur som dekker behovet for barnehageplasser som samsvarer med forventet folketallsvekst og fremtidig bosettingsmønster. Arbeidet skal ha et langsiktig perspektiv (2017-2032) Strategien skal ha en bred involvering av interessenter så tidlig som mulig. Strategien skal redegjøre for økonomiske konsekvenser på kort og lang sikt og foreslå mulige innsparingstiltak og reduserte investeringsbehov. Alle endringsforslag og konklusjoner skal konsekvensvurderes og begrunnes. Konsekvenser for miljøet skal vurderes og begrunnes. Konsekvenser for nærmiljøet skal vurderes og begrunnes

Utredningen skal svare på følgende: Skole: Strategien skal være hoveddokumentasjon i et politisk beslutningsgrunnlag for skolestrukturen i Sørum kommune. Strategien skal foreslå hvordan skolevirksomhetene kan organiseres mest mulig kostnadseffektivt, samtidig som den faglige kvaliteten på skoletilbudet heves. Arbeidet skal ha et langsiktig perspektiv (2017-2032). Strategien skal inneholde en behovsplan for spesialrom (nå-situasjon og ønsket utvikling) Strategien skal inneholde en plan for sambruk av lokaler (Lag/foreninger og nærmiljø) Strategien skal ha en bred involvering av interessenter så tidlig som mulig. Strategien skal vise mulige sammenhenger mellom skolestørrelse, kvalitet i skolen og økonomisk effektivitet.

Utredningen skal svare på følgende: Skole (forts): Strategien skal redegjøre for økonomiske konsekvenser på kort og lang sikt og foreslå mulige innsparingstiltak og reduserte investeringsbehov. Alle endringsforslag og konklusjoner skal konsekvensvurderes og begrunnes. Konsekvenser for miljøet skal vurderes og begrunnes Konsekvenser for nærmiljøet skal vurderes og begrunnes

Sørum kommune inviterer aktuelle høringsparter og andre til å komme med høringsuttalelser til foreliggende utredning av strategi for barnehage- og skolestruktur. For å få en bredest mulig diskusjon og gode innspill for å finne de beste løsningene for framtidens barnehage- og skolestruktur sendes Norconsults faglige analyser, alternative løsninger og forslag på høring i perioden 6. februar til 6. mars 2017. I forbindelse med høringen legges saken og nødvendig informasjon tilgjengelig på kommunens hjemmesider. Høringsuttalelser sendes elektronisk via egen link på kommunens nettside www.sorum.kommune.no

Fremtidig barnehage- og skolestruktur Konsepter og konsekvenser

Barnehagebehovene

Tiltaksvurdering

Konsepter og elevtallsutvikling Grunnskole Konsepter og elevtallsutvikling

Moment og fokusområder Fokusområde 1 : Planfaktorer - Skolestruktur som samsvarer til Kommuneplanen og langsiktige utviklingslinjer (bosettingsmønster, knutepunktutvikling, sentrum, mv) Fokusområde 2 : Kapasitets- og tjenestefaktorer - Utnytte eksisterende og funksjonell kapasitet, justering av skolekretsgrenser, kapasitetsutbygging, Fokusområde 3 : Pedagogiske og organisatoriske faktorer - Skolestørrelser, skoletyper, rekruttering, kompetanseutvikling, mv. Fokusområde 4 : Økonomiske faktorer - Bærekraftig økonomi, effektive tjenester, færre og større skoler gir lavere kostnad pr. elev. Fokusområde 5 : Bygg- og vedlikeholdsfaktorer - Hvilke bygg er det ønskelig å ta med seg inn i framtiden, livsløpskostnader og vedlikehold Fokusområde 6 : Folkehelse-, nærmiljø-, og grendefaktorer - Skolen sin viktige plass i grenda, identitetsbygger, tilflytting, miljøskaper, færre skoler gir økt og lengre elevskyss, trafikksikkerhet, mv.

Arealnorm

Forutsetninger Strukturkonsepter En skole- og tilbudsstruktur som samsvarer med de langsiktige behovene – og som sikrer gode fysiske rammer for elever og ansatte. I størst mulig grad sikre en planstyrt, langsiktig og økonomisk bærekraftig kapasitetsutbygging i tråd med kommunens økonomiske handlingsrom Utnytte skoler med ledig skolekapasitet og som er gode fysiske læringsarena med gode bygningsmessige kvaliteter. Konseptene er foreslått med tanke på at fremtidig skole- og tilbudsstruktur må organiseres på en slik måte at kostnad pr. elev reduseres gjennom færre skoler, bedre utnytting av skoleanleggene, mer optimale inntaksområder og større elevmiljø. Følge opp prinsippene i kommuneplanen om areal- og transportutviklingen, knutepunkt- og sentrumsutvikling, mv Konseptene tar utgangspunkt i å fase ut midlertidige løsninger som paviljonger og brakker. Justering av skolekretser og inntaksområder for å fordele elevene mer optimalt – samtidig kan det være aktuelt å vurdere flytende inntaksområde for Sørumsand skolekrets – dersom det blir aktuelt å bygge ny barneskole nr.2 i kretsen.

Strukturkonsepter Mulighet 0a) Videreføring av dagens situasjon med ny frittstående barneskole i Sørumsand – ny 1-10 skole på Vesterskaun Mulighet 0b) Videreføring av dagens situasjon med utbygging av Sørumsand barneskole Mulighet 0c) Bingsfoss ungdomsskole omgjøres til barneskole. Ny ungdomsskole i Sørumsand Mulighet 1a) Ny kombinert skole på Sørumsand inkl. Haugtun Mulighet 1b) Ny kombinert skole på Sørumsand inkl. Haugtun og Sørum Mulighet 1c) Ny kombinert skole på Sørumsand inkl. Haugtun, Sørum og Fjuk Mulighet 2a) Ny 1-7 skole i Sørumsand inkl. Haugtun. Kapasitetsutbygging / tilbygg av Frogner skole 1-10 inkl. Vesterskaun. Mulighet 2b) Ny 1-7 skole i Sørumsand inkl. Haugtun og Sørum. Kapasitetsutbygging / tilbygg av Frogner skole 1-10 inkl. Vesterskaun. Mulighet 2c) Ny 1-7 skole i Sørumsand inkl. Haugtun, Sørum og Fjuk. Kapasitetsutbygging / tilbygg av Frogner skole 1-10 inkl. Vesterskaun. Mulighet 3a) Sammenslåing av Fjuk og Haugtun på Fjuk oppvekstsenter Mulighet 3b) Sammenslåing av Haugtun og Fjuk på Haugtun skole

Konsept 0a

0a elevkonsekvenser

1c Elevkonsekvenser

2c elevkonsekvenser

Økonomisk vurdering – alle konsepter

Norconsults anbefaling Konsept 2b som fremtidsrettet strukturløsning Skoledrift på tre skolesteder (Rånåsfoss det fjerde?) Store skoler, men alternativ utbygging for Frogner kan vurderes Stort innsparingspotensial

Takk for meg!