Hvordan sikre felleskapet inntekter fra ressursutnyttelsen av havets verdier? Ragnar Tveterås NFKK, Oslo, 19. april 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Miljømessig fotavtrykk fra havbruksnæringen
Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
10Velstand og velferd.
Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”?
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Stolt eierskap Grunnlag for verdiskaping Fellesforbundets landsmøte Aker ASA konsernsjef Øyvind Eriksen Oslo, 11. oktober 2015 Stolt eierskap.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Havbruksnæringen i Nordland Verdens beste fisk fra verdens vakreste kyst! VRI konferanse Oslo 17. april 2008 Tomas Norvoll Kunnskapsparken Bodø.
Reketråling: Potensiale og utfordringer Adm.dir. Audun Maråk.
Problemstillinger som ønskes belyst Mulige konsekvenser når aktivitetsplikten og bearbeidingsplikten foreslås fjernet. Hva vil endringer i leveringsplikten.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Møte med Jonas Gahr Støre 29. august Den havgående flåten Står for over 70% av verdien og 80% av volumet i villfiskfangsten Nærings- og fiskeripolitikken.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
§12 i vannforskriften
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Planlegging i sjø – taretråling
Rekommunalisering eller en entreprise?
Rammefinansiering av barnehager
Automatisering: Tapte jobber og nye muligheter?
Havbruksfondet Havbruksfondet skal generere inntekter til kommunene som vederlag for bruk av sjø-almenningen i kommunene. I de to neste foilene har vi.
Velkommen til årsmøte 2017 Oslo 19. – 20. april.
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Vann- og avløpsbransjens rolle i det grønne skiftet
Store forskjeller i arbeidsledighet
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
Allmenningens tragedie
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Omlegging til produksjonsområder
Balansert omstilling for utvikling
Rammefinansiering av barnehager
Finn-Arne Egeness Bransjeanalytiker Sjømat Nordea Bank Norge ASA
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Fiskeriforvaltning Av Erling J. Johansen For Kommunestyret i Skjervøy
KrFs næringspolitikk.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Tilbud og etterspørsel
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Pengepolitikk og realinvesteringer
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan sikre felleskapet inntekter fra ressursutnyttelsen av havets verdier? Ragnar Tveterås NFKK, Oslo, 19. april 2017

Grunnlaget for inntekter til fellesskapet En offentlig forvaltning av næringen som maksimerer bærekraftig verdiskaping Denne verdiskapingen kan i neste omgang gi grunnlag for skatteinntekter på kapital- og lønnsinntekter til stat og kommuner

FHF regelverksprosjekt – Avdekket store forbedringsmuligheter for norsk havbruksforvaltning

Effekter av forvaltning Tilbudskurve ”dårlig” forvaltning Tilbudskurve ”god” forvaltning Kostnad og pris per kg Etterspørselskurve Produksjon

Titalls milliarder Forskjellen mellom en ”god” og ”dårlig” havbruksforvaltning blir i fremtiden lett titalls milliarder kroner i tapt verdiskaping i den norske havbruksbaserte verdikjeden fra fôr til eksport Derfor er innovasjoner i havbruksforvaltningen samfunnsøkonomisk viktig

Global stagnasjon Atlantisk laks Myndighetenes forvaltning, manglende innovasjon, markedet eller naturgitte begrensninger? Kilder: Kontali, Norges Sjømatråd/Eurostat (priser) 6 GOAL 07 Fish Production Estimates & Trends - Ragnar Tveteras

Stagnasjon i lakseproduserende land Hvilken rolle spiller forvaltningen? Kilde: Kontali

Produksjonskostnad per kg i norsk lakseoppdrett i 1985 Oppdrettsfirma sortert etter kostnad Høykostnad produsenter Kostnad per kg (NOK) Lavkostnad produsenter Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet 8

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 Kostnad pr kg (NOK) Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 Kostnad pr kg (i NOK) Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 Kostnad pr kg (NOK) Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) 2005 Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) 2010 2005 Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) 2010 2014 2005 Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) 2010 2014 Etter 2005 har kostnadene ved å produsere de første 500 tusen tonn skiftet oppover 2005 Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks Etter 2012 har produksjonen stagnert Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) 2010 2014 Etter 2005 har kostnadene ved å produsere de første 500 tusen tonn skiftet oppover 2005 Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Norsk produksjon og produksjonskostnader for laks 1985 1990 1995 2000 Kostnad pr kg (NOK) 2010 2014 2005 I hvilken grad bidrar myndighetenes forvaltning? Produksjon i 1000 tonn Datakilde: Fiskeridirektoratet

Myndighetenes krevende oppgave Utvikle en forvaltning som maksimerer Norges samfunnsøkonomiske overskudd Innebærer ikke å minimere de negative eksterne virkningene, men finne et ”riktig” nivå på de eksterne virkningene (f.eks. effekter på villaks) Sette grenser for påvirkning på miljø og andre forhold som samfunnet definerer som uakseptable Bidra til et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag for en god forvaltning Gi næringen både incentiver og muligheter til å innovere slik at verdiskapingen over tid kan øke på en bærekraftig måte

Eksterne effekter knyttet til lakseoppdrett - positive og negative Organiske utslipp Andre sektorer Lakseoppdrett Klynge- effekter Kjemikalier Leverandører og bearbeiding Klynge- effekter Sykdom Rømt fisk Lakselus Vill laks = oppdrettsanlegg

Det er mange kokker og oppskrifter i norsk havbruksforvaltning...

9 lover, 6 departementer, 6 statlige etater, fylkeskommuner og kommuner...

Ni sentrale sektorlover *Kilde: Lovdata.no hentet 14. oktober 2016 Alle forskriftene omfatter ikke havbruksnæringen!

En vellykket havbruksforvaltning Nye reguleringer (lover og forskrifter) Ny organisering av havbruksforvaltningen som kan være mer effektiv i flere dimensjoner

Kunnskapsbasert forvaltning Forvaltning kan ikke være basert på synsing ”Gullstandarden” er forvaltning basert på forskningsbasert fagfellevurdert dokumentasjon Myndighetenes problem: Fravær av robust forskningsbasert kunnskap Forvaltningens kapasitet til å implementere ”state-of-the-art” kunnskap

Kunnskap og organisering av forvaltningen Dagens forvaltningsregime sikrer ikke høy kompetanse Størrelse på og kontinuitet i saksbehandling til fagmiljøer Spesialisering på kunnskapsområder vs ”allroundere” Attraktivitet for høykompetent arbeidskraft Dette kan gi betydelige samfunnsøkonomiske effektivitetstap

Kommunene Produksjonen foregår i kommuner Men hvilken makt og oppgaver skal kommunene ha? Kan vi leve med dagens kystsoneplan regime? Utfordringen til kommunene: Kompetanse Kapasitet (tid) Lokalpolitisk vilkårlighet

Havbruks-forvaltningen Vi må finne en modell som ivaretar hensyn til Samfunnsøkonomisk effektiv bruk av kystsonen Forvaltningskompetanse Forvaltningskapasitet (-hastighet) Høring av berørte parter Fordeling av økonomisk avkastning mellom næring og øvrige samfunn

Grunnlaget for en ekstraordinær skatt må være en ekstraordinær økonomisk avkastning

Økonomisk avkastning fra naturressurser - begreper Økonomisk rente – en økonomisk avkastning utover normal avkastning (inkluderer bl.a. ressursrente og grunnrente) Ressursrente – en ekstraordinær avkastning fra en naturressurs, f.eks. en villfisk stamme Grunnrente – en ekstraordinær avkastning fra en lokalitet pga av dens egenskaper, f.eks. en lokalitet med gode forhold for oppdrett

Den potensielle ressursrenten i fiskeriene endrer seg over tid NOK Inntekt= Pris*fangst Ressursrente Ressursrente Ressursrente Normal kapitalavkastning Lønnskostnader Innovasjoner i en«effektiv» flåte Andre driftskostnader Tid Grimsrud, Lindholt og Greaker (2015) estimerer ressursrenten for 2011 til 9,3 mrd. NOK. Den realiserte ressursrenten i 2011 var 2,3 mrd. NOK.

Hva er grunnrente i oppdrett? Oppdrettslokaliteter har ulike biofysiske egenskaper som gir opphav til ulik produktivitet og produksjonskostnader Resipientkapasitet Temperaturer Oksygen Salinitet Eksponering for sykdom og parasitter (lakselus) Etc

Grunnrente: Lokaliteter med ulik naturgitt produktivitet NOK per kg Produksjons- kostnad Etterspørsel G F E D Pris Grunn- rente Grunn-rente C B A Produksjon i tonn

Økning i markedets etterspørsel øker grunnrenten NOK per kg Ny etterspørsel G Ny pris Grunn- rente Grunn-rente Grunn-rente Grunn-rente Grunn-rente F E D C B A Produksjon i tonn

Problem – grunnrenten er ikke konstant! Organiske utslipp Andre sektorer Eksterne effekter fra/til lakseoppdrett - positive og negative Lakseoppdrett Klynge- effekter Kjemikalier Leverandører og bearbeiding Klynge- effekter Sykdom Rømt fisk Lakselus Vill laks = oppdrettsanlegg

Skift i underliggende sykdommer, parasitter endrer grunnrenten NOK per kg Etterspørsel FØR sykdom/parasitt G Grunn- rente Grunn-rente Grunn-rente Grunn-rente Grunn-rente F E D C B A Produksjon i tonn Region 1 Region 2

Skift i underliggende sykdommer, parasitter endrer grunnrenten NOK per kg Etterspørsel ETTER sykdom/parasitt i region 1 G B Grunn- rente Grunn-rente Grunn-rente Grunn-rente F E A D C Produksjon i tonn Region 1 Region 2

Ressursrente og grunnrente Det er en underliggende ressursrente i fiskeriene Noe av den observeres på bunnlinjen i fiskerisektorens regnskap

Ressursrente og grunnrente Det er en underliggende ressursrente i fiskeriene Noe av den observeres på bunnlinjen i fiskerisektorens regnskap Vi observerer en økonomisk rente i lakseoppdrett Usikkert hvor mye som er grunnrente, og hvor mye som skyldes myndighetenes regulering i landene som produserer laks Grunnrenten på en lokalitet kan endre seg dramatisk med langvarig sykdoms-/ parasitt-problem i en region

Særskatt på ressursrente i fiskeri: Politiske og økonomiske rasjonaler For: Fiskeressursene er lite mobile – flykter ikke til et annet land pga særskatt For: Hvorfor skal stadig færre - noen få tusen fiskere og fiskebåtredere (og banker) - få så mye av avkastningen av fellesskapets ressurser? Mot (dersom man mener ressursrenten tilhører bare kysten): Fiskerisektoren fungerer som en slags fordeler av ressursrenten langs kysten – pengene går ikke inn i det store Oslo-sluket

Særskatt på grunnrente i havbruk: Politiske og økonomiske rasjonaler For: Vi observerer store overskudd totalt fra næringen – og en ukjent andel av dette er nok grunnrente Mot: Grunnrenten på lokaliteter er ikke en konstant størrelse – kan variere dramatisk og forsvinne Mot: Verdiskaping kan i større grad enn i fiskeri flyttes til andre land med gunstigere skatteregime Mot: En bærekraftig vekst i næringen vil kreve enorme investeringer og føre til en generelt høyere kostnadsbase over hele linjen

Offentlig forvaltning og skatt på ressursrente / grunnrente Den offentlige forvaltningen av næringene har en enorm effekt på grunnlaget for beskatning Samfunnet må ha disse to tankene i hodet samtidig Skal politikerne innføre særskatt uten at de samtidig endrer reguleringsregimet?

Det norske samfunnet har gitt havbruksnæringen et STORT OPPDRAG Gi landet ØKT VERDISKAPING, FLERE ARBEIDSPLASSER og MER SKATTEINNTEKTER ved å VOKSE PÅ EN BÆREKRAFTIG MÅTE

Det norske samfunnet har gitt havbruksnæringen et STORT OPPDRAG Gi landet ØKT VERDISKAPING, FLERE ARBEIDSPLASSER og MER SKATTEINNTEKTER ved å VOKSE PÅ EN BÆREKRAFTIG MÅTE Men næringen må betale MESTEPARTEN AV REGNINGEN for en bærekraftig vekst Må investere flere titalls milliarder i FoU og nye teknologier Kostnadsbasen kan bli vesentlig høyere

En forhandlingssituasjon? En vinn-vinn situasjon? Kommunene gir: En mer moderne forvaltning som kan innebære noe mindre makt? Kommunene får: En økonomisk kompensasjon i form av en ekstraordinær skatt (avgift)?