Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Fagforeningens arbeid for mangfold
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
IPS Molde Individual Placement and Support
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeid er førstevalget
Velkommen!.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Tromsprodukt Formidlingsresultater og strategier.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
INKLUDERINGSKOMPETANSE FAGKONFERANSE OM INKLUDERINGSKOMPETANSE 27 OG 28 AUGUST Oppsummering. Presentasjon til Vilje viser veien eksternt team.
NRK Sørlandet, 16. november 2016
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Kompetansebehov i NAV og utdanningene
Jobbspesialisten som balansekunstner mellom makt og hjelp
Kompetansestrategi Agder 2030
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov» Activias Rikskonferens 2016

«SE til Norge» Gro Harlem Brundtland: «det er typisk norsk å være god!» Eller?

Hvem er vi? Marthe Kathrud Elisabeth Harder

Et historisk tilbakeblikk på velferdspolitikken «Arbeidslinja» Aktivisering, kvalifisering og arbeidsmarkedstiltak Gradvis tilnærming til arbeidslivet Aetat kjøpte tjenester fra tiltaksarrangører «Tidlig ute med pilotprosjekt 1996..»

Arbeid med bistand (AB)

Da NAV ble NAV NAV Trygdeetaten Sosialkontoret Aetat

Status arbeidsinkludering 2010 Statistikk fra de seneste årene viser at ca. 700 000 mennesker i arbeidsaktiv alder står utenfor arbeidslivet (Wangen, 2010) Det høye antallet har holdt seg stabilt uavhengig av konjunkturer og velferdsreformer «annerledesland» ved at vi skyver ut og holder mennesker utenfor arbeidslivet ved å sertifisere dem som syke eller uføre (Hernes, 2010) Brofossutvalgets medl. skriver at brukere blir for lenge i tiltakssystemet og at fire av ti kommer tilbake i løpet av de første fem årene.

Vi så mulighetene NAV hadde ikke nådd målsettinger om å få flere ut i arbeid Arbeidssøkerne hadde lange tiltakskarrierer. Lange ventelister til tiltak Ta tilbake formidlingsarbeidet og få arbeidsmarkedskompetanse tilbake til NAV Erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap fra andre land viser at Supported Employment er en god metode for arbeidsinkludering Behov for forskning i Norge på om SE kan brukes i NAV Styrke brukermedvirkning

Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-Kontor Utvikle et læringssystem Prøve ut Supported Employment Nye samarbeidsformer mellom forskning, utdanning, brukere, samarbeidspartnere og NAV

Nasjonalt forsøk Initiert av Arbeids- og velferdsdirektoratet Mål om å styrke kvalitet på tjenestene i NAV Mål om å få flere brukere inkludert i arbeid- og samfunnsliv

Målgruppe Brukere med sammensatte behov og nedsatt arbeidsevne Brukere med behov for tett individuell oppfølging Brukere som er motivert for arbeid (NOU:2012:6)

«FILMEN OM FRIDA»

Hva er vi opptatt av?

Verdigrunnlaget «Empowerment» Individrettet tilnærming Verdighet Informerte valg Brukermedvirkning Konfidensialitet Fleksibilitet Tilgjengelighet

5 trinnsprosessen 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale 2. Yrkeskartlegging og karriereveiledning 3. Finne en passende jobb 4. Samarbeid med arbeidsgiver for å utvikle og vedlikeholde jobber 5. Opplæring og trening på og/eller utenom arbeidsplassen

Jeg har lyst til å jobbe!

Inkluderingskompetanse:

Relevante ferdigheter Jobbveileders ferdigheter Samarbeid Nysgjerrig Fleksibel Ha troen Tilgjengelig Tilstede Tiltak Virkemidler «Go all inn» Mot Roller Mål Balanse Nettverk Relasjoner

Bevisstgjøring av roller Omdefinering - fra bruker til arbeidssøker, fra veiledning til samarbeid Rolle- og forventningsavklaring NAV er NAV, eller? Er jeg frisk nok? Rett ut i jobb? Relasjon, tillit og god dialog

« Natural Support»

Gjensidig samarbeid mellom NAV og næringslivet

«NAV reformens mål er flere i arbeid og færre på trygd «NAV reformens mål er flere i arbeid og færre på trygd. Det målet kan bare realiseres i arbeidslivet! Vi må derfor samarbeide mer med arbeidsgiverne».

Hva tenker arbeidsgiverne? De fleste bedrifter ønsker først og fremst å drive effektivt og med overskudd. Vi kan ikke lene oss på arbeidsgiverens sosial samvittighet. I kontakten med arbeidsgivere må vi derfor vise at rekrutteringsprosessen vi tilbyr er god også fra et profitt- og bedriftsmessig ståsted.

Muligheter og suksess (markedsarbeid) NAV som rekrutteringspartner NAV-kompetanse ut til arbeidsgivere Nettverk av bedrifter Et bedre omdømme Tiltak og virkemidler Mindre generelt mer konkretisert

Arbeidssøkerne om prosjektet Arbeidsgiverne om prosjektet Endret syn på NAV Individuell oppfølging over tid Respekt – tillit Tilgjengelighet; tid – mobil – bil Reell brukermedvirkning Kortere vei mellom «NAV og meg» Konkret hjelp «her og nå» Mål om ordinært arbeid/utdanning Økt motivasjon Endret syn på NAV Individuell oppfølging over tid Personlig relasjon Tilgjengelighet; tid – mobil - bil Samme jobbveileder Fleksibilitet og effektivitet Kontakt og hjelp «her og nå» Myndige jobbveiledere Jobbmatch – Motivasjon

Erfaringer fra jobbveilederne Supported Employment i NAV = flere i arbeid Brukermedvirkning og samarbeid- fleksible løsninger Individuell oppføling –Tilgjengelighet; tid – mobil – bil Myndige jobbveiledere Personavhengig – personlig egnethet- relasjon ----------------------------------------------------------------------- Ny rolle – krevende å jobbe «oppsøkende», krever ny kompetanse Jobber i «det offentlige rom» - «alene» Sårbart ved sykdom/annet fravær Kan være vanskelig med legitimitet i egen virksomhet

Trender og signaler for veien videre

Inkluderingskompetanse i NAV Rykke nærmere arbeidslivet Bli mer arbeidsrettet Økt fleksibilitet til å kjøpe eller selv gjøre avklarings- og oppfølgingstjenester Prioritere unge under 30 år mer klart og tydelig – ny ungdomssatsing Styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjonene og helsetjenestene

Kunnskapsbasert praksis Jobbe mer kunnskapsbasert i NAV Flere forsøk i NAV mot ulike målgrupper Mange benytter Supported Employment (SE) som metode –ulikt hvor strengt de har praktisert metoden Forskning viser at SE/IPS metode gir best resultater for arbeidsinkludering for personer med bistandsbehov Hvordan kan vi bruke disse erfaringene til å få bedre tjenester til brukerne? Hvordan kan vi bruke disse erfaringene til å få bedre tjenester til brukerne?

Det er et større potensiale Øke overgangen til arbeid for de med nedsatt arbeidsevne – 400.000 utenfor og 200.000 delvis utenfor – 42.000 unge under 30 år med nedsatt arbeidsevne Flere må meldes på arbeidsmarkedet (Inkluderes)

Inkluderingskompetanse Felles strategi for Arbeid og helse signert i 2016 Mellom Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet Fylkesvise samlinger om inkluderingskompetanse i NAV I 16 av 19 fylker Inkluderingskompetanse i Veiledningsplattformen Modulen utarbeidet og klar til i dag Mer oppfølgingstjenester i egenregi i 2017 Etter tett dialog mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Arbeids- og sosialdepartementet

Takk for oss