Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov» Activias Rikskonferens 2016
«SE til Norge» Gro Harlem Brundtland: «det er typisk norsk å være god!» Eller?
Hvem er vi? Marthe Kathrud Elisabeth Harder
Et historisk tilbakeblikk på velferdspolitikken «Arbeidslinja» Aktivisering, kvalifisering og arbeidsmarkedstiltak Gradvis tilnærming til arbeidslivet Aetat kjøpte tjenester fra tiltaksarrangører «Tidlig ute med pilotprosjekt 1996..»
Arbeid med bistand (AB)
Da NAV ble NAV NAV Trygdeetaten Sosialkontoret Aetat
Status arbeidsinkludering 2010 Statistikk fra de seneste årene viser at ca. 700 000 mennesker i arbeidsaktiv alder står utenfor arbeidslivet (Wangen, 2010) Det høye antallet har holdt seg stabilt uavhengig av konjunkturer og velferdsreformer «annerledesland» ved at vi skyver ut og holder mennesker utenfor arbeidslivet ved å sertifisere dem som syke eller uføre (Hernes, 2010) Brofossutvalgets medl. skriver at brukere blir for lenge i tiltakssystemet og at fire av ti kommer tilbake i løpet av de første fem årene.
Vi så mulighetene NAV hadde ikke nådd målsettinger om å få flere ut i arbeid Arbeidssøkerne hadde lange tiltakskarrierer. Lange ventelister til tiltak Ta tilbake formidlingsarbeidet og få arbeidsmarkedskompetanse tilbake til NAV Erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap fra andre land viser at Supported Employment er en god metode for arbeidsinkludering Behov for forskning i Norge på om SE kan brukes i NAV Styrke brukermedvirkning
Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-Kontor Utvikle et læringssystem Prøve ut Supported Employment Nye samarbeidsformer mellom forskning, utdanning, brukere, samarbeidspartnere og NAV
Nasjonalt forsøk Initiert av Arbeids- og velferdsdirektoratet Mål om å styrke kvalitet på tjenestene i NAV Mål om å få flere brukere inkludert i arbeid- og samfunnsliv
Målgruppe Brukere med sammensatte behov og nedsatt arbeidsevne Brukere med behov for tett individuell oppfølging Brukere som er motivert for arbeid (NOU:2012:6)
«FILMEN OM FRIDA»
Hva er vi opptatt av?
Verdigrunnlaget «Empowerment» Individrettet tilnærming Verdighet Informerte valg Brukermedvirkning Konfidensialitet Fleksibilitet Tilgjengelighet
5 trinnsprosessen 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale 2. Yrkeskartlegging og karriereveiledning 3. Finne en passende jobb 4. Samarbeid med arbeidsgiver for å utvikle og vedlikeholde jobber 5. Opplæring og trening på og/eller utenom arbeidsplassen
Jeg har lyst til å jobbe!
Inkluderingskompetanse:
Relevante ferdigheter Jobbveileders ferdigheter Samarbeid Nysgjerrig Fleksibel Ha troen Tilgjengelig Tilstede Tiltak Virkemidler «Go all inn» Mot Roller Mål Balanse Nettverk Relasjoner
Bevisstgjøring av roller Omdefinering - fra bruker til arbeidssøker, fra veiledning til samarbeid Rolle- og forventningsavklaring NAV er NAV, eller? Er jeg frisk nok? Rett ut i jobb? Relasjon, tillit og god dialog
« Natural Support»
Gjensidig samarbeid mellom NAV og næringslivet
«NAV reformens mål er flere i arbeid og færre på trygd «NAV reformens mål er flere i arbeid og færre på trygd. Det målet kan bare realiseres i arbeidslivet! Vi må derfor samarbeide mer med arbeidsgiverne».
Hva tenker arbeidsgiverne? De fleste bedrifter ønsker først og fremst å drive effektivt og med overskudd. Vi kan ikke lene oss på arbeidsgiverens sosial samvittighet. I kontakten med arbeidsgivere må vi derfor vise at rekrutteringsprosessen vi tilbyr er god også fra et profitt- og bedriftsmessig ståsted.
Muligheter og suksess (markedsarbeid) NAV som rekrutteringspartner NAV-kompetanse ut til arbeidsgivere Nettverk av bedrifter Et bedre omdømme Tiltak og virkemidler Mindre generelt mer konkretisert
Arbeidssøkerne om prosjektet Arbeidsgiverne om prosjektet Endret syn på NAV Individuell oppfølging over tid Respekt – tillit Tilgjengelighet; tid – mobil – bil Reell brukermedvirkning Kortere vei mellom «NAV og meg» Konkret hjelp «her og nå» Mål om ordinært arbeid/utdanning Økt motivasjon Endret syn på NAV Individuell oppfølging over tid Personlig relasjon Tilgjengelighet; tid – mobil - bil Samme jobbveileder Fleksibilitet og effektivitet Kontakt og hjelp «her og nå» Myndige jobbveiledere Jobbmatch – Motivasjon
Erfaringer fra jobbveilederne Supported Employment i NAV = flere i arbeid Brukermedvirkning og samarbeid- fleksible løsninger Individuell oppføling –Tilgjengelighet; tid – mobil – bil Myndige jobbveiledere Personavhengig – personlig egnethet- relasjon ----------------------------------------------------------------------- Ny rolle – krevende å jobbe «oppsøkende», krever ny kompetanse Jobber i «det offentlige rom» - «alene» Sårbart ved sykdom/annet fravær Kan være vanskelig med legitimitet i egen virksomhet
Trender og signaler for veien videre
Inkluderingskompetanse i NAV Rykke nærmere arbeidslivet Bli mer arbeidsrettet Økt fleksibilitet til å kjøpe eller selv gjøre avklarings- og oppfølgingstjenester Prioritere unge under 30 år mer klart og tydelig – ny ungdomssatsing Styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjonene og helsetjenestene
Kunnskapsbasert praksis Jobbe mer kunnskapsbasert i NAV Flere forsøk i NAV mot ulike målgrupper Mange benytter Supported Employment (SE) som metode –ulikt hvor strengt de har praktisert metoden Forskning viser at SE/IPS metode gir best resultater for arbeidsinkludering for personer med bistandsbehov Hvordan kan vi bruke disse erfaringene til å få bedre tjenester til brukerne? Hvordan kan vi bruke disse erfaringene til å få bedre tjenester til brukerne?
Det er et større potensiale Øke overgangen til arbeid for de med nedsatt arbeidsevne – 400.000 utenfor og 200.000 delvis utenfor – 42.000 unge under 30 år med nedsatt arbeidsevne Flere må meldes på arbeidsmarkedet (Inkluderes)
Inkluderingskompetanse Felles strategi for Arbeid og helse signert i 2016 Mellom Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet Fylkesvise samlinger om inkluderingskompetanse i NAV I 16 av 19 fylker Inkluderingskompetanse i Veiledningsplattformen Modulen utarbeidet og klar til i dag Mer oppfølgingstjenester i egenregi i 2017 Etter tett dialog mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Arbeids- og sosialdepartementet
Takk for oss