Studieteknikk Bison.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
10 regler for å skrive for web
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
TITEL Undertitel – undertitel –. Overskrift Underoverskrift: Tekst tekst tekst Underoverskrift: Tekst tekst tekst Underoverskrift: Tekst tekst tekst.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Argumenterende tekster
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Prosjekt og forskningsrapport
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Leseutvikling og læringsstrategier
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Lyrikk og poetisk språk
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Undertittel (type produkt)
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Studieteknikk Bison

Målet med lesingen Huske mer? Bli mer reflektert? Bli en bedre leser? Få 5 på eksamen? Poenget med målet er at du skal vite hva du ser etter i teksten!

I dag skal vi lære å lese med BISON B – Bilder I – Innledning S – Sammendrag O – Overskrifter N – Notabene (ord du er usikker på, gode poeng/formuleringer)

B - Bilder Se nøye på bilder og illustrasjoner i pensum, får du en følelse av hva tekstene kanskje handler om? Les bildetekster! Hva kan dette handle om mon tro? 

I - Innledning Hva sier forfatteren at teksten handler om? Hvilke spørsmål tar forfatteren opp i innledningen? Skriv ned emnet/tema!

S – Sammendrag Gir forfatteren svar på spørsmål som ble stilt i innledningen? Ser du en sammenheng mellom innledningen og sammendraget? Føler du at du kan litt mer om temaet?

O – Overskrifter Les overskrifter! (Dette inkluderer underoverskrifter!!) Er det noe som virker interessant? Les det nå 

N - Notabene Hvilke ord, setninger, formuleringer sliter du med? Bruk ordbøker, lærebøker, Google, foreldre, lærere for å finne svaret! Er det noen gode poenger som du virkelig liker? Skriv de gjerne ned!

God lesing 