FREMTIDENS VINDERHOLD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Advertisements

Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Skandinavisk næringsliv og CSR
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Skien kommune.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Internasjonale aktører redefinerer markedet Torstein Olsen direktør PT 13. november januar 2015 endrer PT navn til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Organisatorisk innovasjon
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Er det krig mellom meglere og myndigheter? Kjell Erik Øie Statssekretær Barne – og likestillingsdepartementet.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Markedsføringsplan Navn.
Global outsourcing av IT
KJØTTCOMPAGNIET.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Einar Lie Hva er god forskningsledelse i en presset hverdag?
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Digitalisering & finans
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Samhandling og prosessledelse
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Innholdsmodell Salgstrakt Bevisstgjøring Vurdering Anskaffelse
Nasjonal erfaringskonferanse
Matiq - outsourching.
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Ekstraordinær generalforsamling
Frivillighetens rolle i velferdstjenestenes innovasjonsarbeid
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Inspirasjon og ledelse
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

FREMTIDENS VINDERHOLD Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan vinder danske virksomheder? DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic

AGENDA ”The Orkla way” Kompetanseutvikling Rammebetingelser

ORKLA VI ER I EN SPENNENDE ENDRINGSPROSESS Etablert: 1654 2011: 61 mrd. NOK 30.000 ansatte Kjernevirksomhet Merkevarer Øvrige virksomheter Sapa Share Portfolio Hydro Power Borregaard Jotun REC

Våre lokale danske selskaper

1. ”The Orkla way” Vi er en ”multinasjonal” aktør ”in disguise”; vi er egentlig en MULTI-LOKAL aktør. Dette er fundamentet i vår konkurransekraft mot de virkelig multinasjonale og globale konkurrentene. Det har viktige implikasjoner for vår strategi og vår organisering. Vi har et sterkt fokus på viktige og relevante danske forbruker-karakteristika med hensyn til preferanser og atferd. Vi skal forstå dem best og være raskest og til å utnytte dem i markedet. Danmark er ett av våre mange hjemmemarkeder. Våre danske selskaper er 100% ansvarlig for sine strategier, verdikjeder og ressurser.

1. ”The Orkla way” Vår ”religion” preges av Sterkt fokus på lokal konsumentinnsikt Sterk tro på nr 1 og 2-posisjoner fundert på sterke merkevarer Ikke la oss overvelde av kun makroperspektiver Fundamental overbevisning om at hvis vi tilbyr bedre verdi til forbruker, økes betalingsvilligheten. Innovasjon er kritisk! Vi henter ut våre skalafordeler i andre deler av verdiskjeden enn våre internasjonale konkurrenter. Vi har et sterkt fokus på kjernen av vår forretning (de store kategorier, sortiment, merker osv.). Vi henter ut synergieffekter i Orkla innen Innkjøp av felles råvarer og emballasje Kompetanse- og lederutvikling Noen støttefunksjoner (IT m.m.)

Et godt eksempel på en sterk DANSK posisjon hos forbruker

”New routes to consumer” 2. Fødevarebransjen er ”high tech”. Kompetanseutvikling er fortsatt kritisk Bransjen må stå tydeligere frem som en attraktiv kompetansearena. Der er et fortsatt stort potensiale i økt samarbeid mellom partene i verdikjeden (leverandører, produsenter, handel, akademia, myndigheter osv.) Der er så mange spennende innfallsvinkler: Helse Convenience Demografi ”New routes to consumer” CSR Miljø Opplevelser Brands

Orklas egne akademi skal være de beste…

3. Rammebetingelser Orkla er sterkt bekymret over initiativ i flere av våre hjemmemarkeder med utgangspunkt i helse-/overvektsutfordringene i befolkningen. Orkla støtter fokuset på utfordringene og fortsatt dialog/samarbeid om de effektive tiltak. Vi er imidlertid skeptiske til flere initiativ med hensyn til Produktkategorier som inkluderes Konsekvenser for produksjon/sysselsetting Grensehandel Og ikke minst: LØSER VI EGENTLIG PROBLEMENE FOR VÅRE FORBRUKERE?

Takk for oppmerksomheten!