Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Lokal arbeidstidsavtale
Fra grunnskole til videregående.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Formålet med denne økta
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Kontroll av registrerte data i SATS
Her skal elevene logge inn.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Hva sier tallene oss?.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Hva er viktig for elevers læring?
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Samling for privatskolene 19. mai 2008 Bruk av elevdata (Vigo)
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
GSI- og statistikksamling Fylkesmannens oppdrag…. og hensikten med dette møtet: Bidra til god bruk og kvalitet i statistikk- og kvalitetsvurderingssystemene.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon SKOLESTRUKTUR VOF / NSR / GSI GSI-samling 22. september 2015 Ingrid Damlien Haraldsen Roald Fremstad.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon KVALITETSSIKRING GSI-samling 22. september 2015 Ingrid Damlien Haraldsen Roald Fremstad.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skolestruktur – VOF / NSR / GSI GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Kvalitetssikring GSI-samling 21. september 2017
Generelt GSI-samling 21. september 2017 Ingrid Damlien Haraldsen
Skolestruktur – VOF / NSR / GSI
Kvalitetssikring GSI-samling 21. september 2016
GSI-samling 22. september 2015
Generelt GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen
Lederkonferansen i Finnmark Lærere, rekruttering
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Plan for bruk av skoleplattformen
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kringsjå skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad

I fjor Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Mange endringer forrige år o Mange kutt o Nye felter for kompetansekrav for tilsetting og for undervisning

I år Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Mindre endringer i år, men fortsatt noen ting å være oppmerksom på: o Kompetansekravene o Leirskole o Presiseringer på realkompetansevurdering o Asylsituasjonen

Grunnskoleskjemaet Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

B19 – Andre årstimer utført av undervisningspersonale Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Vært noen tilbakemeldinger om kontrollen som sjekker kontaktlærere opp mot timer ført i B19 Har undersøkt minimumsfratrekk i årsrammen for undervisning med KS. 28,5 timer er minimumsfratrekk for hele grunnskolen (1-10. årstrinn) Beholder derfor kontrollen, men minner i den om at andre timer også fører til fratrekk slik at det ikke er ensidig fokus på kontaktlærer (eks. elevrådskontakt, fjernundervisning, tilsyn av hjemmeundervisning osv.) Se oversikten i B19.

C35 – C37: Kompetansekrav for tilsetting Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Nytt for Montessoriskoler og Steinerskoler: Steiner og Montessori trenger ikke ta hensyn til krav om spesialkompetanse ved spørsmål om tilsetting, men registrerer etter samme krav som andre skoler.

C38 – C42: Kompetansekrav for undervisning Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Presisering: Kun lærere som underviser i faget det aktuelle skoleåret, skal registreres. Enkelte førte også lærere som ikke underviste i faget, fordi de ønsket å gi dem videreutdanning. De skal ikke registreres på faget i GSI, men de skal kunne søke på videreutdanning.

Kompetansekrav for undervisning forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Hvert fag registreres for seg En feil som flere gjorde i fjor var å registrere alle lærerne på alle fag. Dette innebar at mange også fordelte læreres studiepoeng på samisk og norsk tegnspråk, selv om skolen ikke hadde elever som fikk denne typen undervisning.

Kompetansekrav for undervisning forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Presisering for Montessoriskoler og Steinerskoler: o Steiner- og Montessoriskoler må registrere hvor mange studiepoeng lærerne som underviser i det enkelte fag har, uavhengig av om det er et krav om det på skolen.

Kompetansekrav for undervisning forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Tallene på lærerkompetanse kan ikke brukes til å si hvor stor andel av lærerne som underviser i et fag som oppfyller kompetansekravene for undervisning. Men de sier noe om behovet for etterutdanning/videreutdanning.

Huskeliste til registrering av lærerkompetanse Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Først se om læreren oppfyller kompetansekravet for tilsetting på det høyeste trinnet vedkommende underviser. Eventuelt om de oppfyller på barnetrinnet (men underviser på begge trinn). En lærer som underviser på 1.-7 og trinn, som oppfyller kompetansekravene for tilsetting på trinn, men ikke for trinn, skal registreres i linje C36. Deretter er det kun de lærerne som er registrert i linje C35 og C36 som skal registreres i line C De som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting verken på barne- eller ungdomstrinnet skal ikke registreres i linje C38-42, uavhengig av om de underviser i disse fagene og selv om læreren f.eks. underviser i matte og har 60 studiepoeng i faget.

Huskeliste til registrering av lærerkompetanse forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon En lærer som er registrert i linje C35 på trinn, som underviser i norsk på både og trinn og som underviser i matematikk bare på trinn, skal registreres på trinn i linje C38 og på trinn i linje C41. En lærer som er registrert i linje C36, som underviser i engelsk både på trinn og 8.-10, skal registreres på trinn på linje C42.

H5 – Ressurser til fysisk aktivitet på årstrinn Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Beholder H5 - Hvor mange årstimer gis til fysisk aktivitet

I7 og I8: Leirskole - fordelt på vår/høst og trinn Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Tilskuddsavdelingen i Udir ønsker å benytte opplysningene til en ny modell for tilskuddsordningen for leirskoleopplæring. Dette skal kunne forenkle søknadsprosessen for kommunene, og gjøre forvaltningen av tilskuddsordningen mindre ressurskrevende. Evalueres etter et år og videreføring av feltene må innebære at de blir brukt på en god måte i tilskuddsordningen.

Kulturskoleskjemaet Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Ingen endringer fra i fjor

Voksenopplæringsskjema Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

A13 - Asylsøkere Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Nytt felt A13 for asylsøkere som deltar i voksenopplæring på grunnskolens område Skal kun føres deltagere som er under 18 år ved starten av skoleåret Rett til grunnskoleopplæring for voksne bare hvis man ikke har fylt 18 år før skoleåret begynner

Asylsøkersituasjonen Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Stor interesse rundt asylsøker i grunnskolealder og gruppen over grunnskolealder, men under 18 år. Alle kommuner og fylkeskommuner med asylsøkere har måttet svare på undersøkelser.

Asylsøkersituasjonen forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Trenger informasjon om: Antall asylsøkere i grunnskolealder som går i grunnskolen Antall asylsøkere over grunnskolealder, men under 18 ved skolestart som går i grunnskoleopplæring for voksne

Asylsøkersituasjonen forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon For å slippe å sende ut undersøkelser til kommunene omtrent samtidig med at de svarer på de samme spørsmålene i GSI, har vi foreslått at vi i stedet tapper foreløpige data fra GSI etter skoleeiers frist for å gi et foreløpig situasjonsbilde. Fylkeskommunene får egen undersøkelse om elever i vgo og de som tar 0. år (Thor Heyerdahl-modell)

Asylsøkersituasjonen forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Vi må vite om det er mange i alderen som verken er i videregående opplæring, Thor Heyerdahl-modell eller grunnskoleopplæring for voksne, for å vurdere om det er behov for tiltak

A23 - Realkompetansevurdering Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Man skal fylle inn deltakere uavhengig av når de er realkompetansevurdert Skal presiseres i veiledning, skjema?