Page 1 eforum i Standard Norge Møte i MODIS 18. september 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av konsept og løsning
Advertisements

Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Fredrikstad kommune ønsker eFaktura i formatet EHF
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Valg i Parat 2009 På valgmøtene skal det velges representanter til Parats representantskap, og til Regionpolitiske utvalg, RPU. - en arbeidstakerorganisasjon.
Ambulanse i Midt-Norge 14.mai 2008 Ambulansekonferanse Midt-Norge Informasjon om en arbeidsgruppe nedsatt av Helse- og omsorgsdepartementet Even Klinkenberg.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Innhold Program Agresso brukerforum 7-8 nov Oppsummering av arbeidet 2011/2012 i ABA Workshoper Annet.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Veileder for gevinstrapportering
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Hjemmelekse til neste samling: og
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Klubbutvikling oppfølging
Ymse om regelverksutvikling
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Firmanavn Forretningsplan.
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Brukermanual Min Idrett
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Presentasjon av Høringsdokumentene
Disposisjon Bakgrunn Oppfølging/status Nytt prosjekt
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utredningsgruppe samferdsel
Seniorråd og ny Kommunelov
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Page 1 eforum i Standard Norge Møte i MODIS 18. september 2008

Side 2 Agenda Kl Velkommen/introduksjon til møtet Oversikt over pågående standardiseringsarbeider i CEN relatert til elektronisk fakturering Kl Presentasjon av innholdet i den nye norsk standard NS 4175 Elektronisk fakturering. Rune Tystad, Revisorforeningen og formann i standardiseringskomiteen Kl Pause Kl Presentasjon av anbefalingene i AGFA rapporten (Rapport fra arbeidsutvalg oppnevnt av FAD i 2007) Medlem av arbeidsutvalget,seniorrådgiver i Helse Sør-Øst, Knut Øyvind Granli Kl Debatt og synspunkter på AGFA rapporten Trenger vi en felles standard for e-faktura i staten / hele offentlig sektor? Standard Norge og eforum er høringsinstanser og trenger dine synspunkter. Kl Lunch/mingling Presentasjon av anbefalingene i AGFA rapporten

Side 3 Definisjon elektronisk faktura Kilde: NS 4175 Elektronisk fakturering Definisjon av elektronisk faktura og begrepet elektronisk faktura Elektronisk faktura er en faktura i en omforent strukturert form som transporteres elektronisk fra fakturautsteder til fakturamottaker og som kan viderebehandles maskinelt hos fakturamottaker. Det er ikke tilstrekkelig at fakturaen er ”elektronisk» eller maskintilgjengelig. I tillegg må data være strukturert på en slik måte at dokumentet kan «flyte» mellom ulike systemer.

Side 4 e-Faktura prosjekter i CEN CEN/ISSS Workshop on 'Business Interoperability Interfaces on public procurement in Europe' - WS/BII CEN/ISSS Workshop on 'Business Interoperability Interfaces on public procurement in Europe' - WS/BII Background The objectives of the Workshop are to provide a basic framework for technical interoperability in pan-European electronic transactions, expressed as a set of technical specifications that cross-refer to relevant activities, and in particular are compatible with UN/CEFACT in order to ensure global interoperability. The Workshop will be focused on implementation facilitations and co- ordinating pilots implementing the technical specifications output. The requirements and final specifications will be input into UN/CEFACT. The starting point for the Workshop is the NES and CODICE customizations of OASIS Universal Business Language 2.0.

Side 5 e-Faktura i CEN CEN/ISSS Workshop on 'eInvoicing Phase 2' - WS/eInv2 Viktig med norsk deltakelse i arbeidsgruppene Arbeidsgrupper / Five projects are under way, with Working Groups for each: An adoption programme for increased electronic invoicing in European business processes; Compliance of electronic invoice implementations with Council Directive 2001/115/EC and the national legislation as regards electronic invoices; Cost-effective authenticity and integrity of electronic invoices and related business documents regardless of formats and technologies; Implementation of compliant electronic invoice systems in using emerging technologies and business processes; A framework for the emerging network infrastructure of 'invoice operators' throughout Europe. Eget nettsted: Andre dokumenter: European Electronic Invoicing (EEI) Oppfølger av eInvoicing 1eInvoicing 1

Side 6 Forslag til hovedstrategi Arbeidsgruppa foreslår følgende hovedstrategi for innfasing av obligatorisk e-faktura i staten, med utgangspunkt i at ”staten” defineres som alle virksomheter som er del av staten som juridisk person samt helseforetakene: Innen 1. juli 2010 skal staten være i stand til å motta elektronisk faktura på fastsatt standardformat. Innen 1. juli 2012 skal alle løsninger for skanning av papirfaktura være faset ut i staten. Innen 1. juli 2012 skal alle bedrifter sende elektronisk faktura til staten på fastsatt standardformat. Elektronisk faktura som blir håndtert i staten skal baseres på en felles, obligatorisk standard.

Side 7 Forslag til tiltak For å gjennomføre strategien, tilrår arbeidsgruppen at det blir gjennomført følgende tiltak: Fastsetting av obligatorisk offentlig standard for e-faktura - basert på den åpne standarden (NESUBL). Ifølge arbeidsgruppen haster dette punktet mest. Endring i økonomireglementet for staten med tilhørende spesifikasjoner, som vil medføre pålegg om å kunne motta e-faktura i alle statlige virksomheter omfattet av reglementet innen gitt frist. Styreinstruks til de Regionale Helseforetakene (RHF) som pålegger å kunne motta e-faktura på alle sykehus i landet. En egen særlov om elektronisk faktura som vil pålegge bedrifter å sende e-faktura på fastsatt format til statlige oppdragsgivere.

Side 8 Høringsbrevet, spørsmål til debatten Valg av en felles statlig standard for e-faktura – hvilke hensyn bør veie tyngst, og er det foreslåtte valget i tråd med høringsinstansenes ønsker mht egen utvikling og utviklingen internasjonalt? Skal den valgte standarden kun gjelde for staten eller skal den gjelde for hele offentlig sektor (inkludert kommunene)? Hva er en hensiktsmessig forankring av en slik obligatorisk standard i så fall? Er det tilstrekkelig å pålegge staten å legge til rette for mottak av elektronisk faktura for å oppnå beregnede gevinster eller må et mer forpliktende krav legges på bedrifter også? Er en særlov det mest egnede virkemiddel for å fastsette krav til næringslivet eller bør andre virkemidler vurderes (jfr. vedlegg 3 til arbeidsgruppens rapport)?

Side 9 Høringsbrevet, spørsmål Er de tidsfrister som gruppen opererer med i sitt forslag fornuftige / realistiske i forhold til å gjennomføre strategien? Om ikke, hvilken tidshorisont bør gjelde for de ulike tiltakene? Hvorfor? Er valg av støttevirkemidler (kravspesifikasjoner, rammeavtaler, fakturaportal mv.) fornuftig og dekkende? Finnes det alternative virkemidler som vil kunne bidra til en bedre gjennomføring av den foreslåtte strategi? Hvilke alternative strategier kan ev. finnes for oppnå målsettinger beskrevet i arbeidsgruppens mandat og i rapportens kap. 2? Hvilke utfordringer ev. gjennomføring av den foreslåtte strategien vil skape for: statlige virksomheter, inklusive helseforetakene næringslivet?

Side 10 Høringsbrevet, spørsmål Arbeidsgruppens mandat omfattet ikke kommunesektoren. Av hensyn til helhetlig offentlig opptreden overfor næringslivet kunne det imidlertid være hensiktsmessig å gjøre tilsvarende krav som for staten gjeldende for kommunene. Vi ber om synspunkter om og ev. hvordan dette kunne gjennomføres.