Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCathrine Sørensen Endret for 4 år siden
1
Framtidig rapportering på bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet
2
Disposisjon Bakgrunn Oppfølging/status Nytt prosjekt
Europeiske erfaringer
3
Bakgrunn Strategien ”På vei til egen bolig” Tildelingsbrevet 2005
Tverretatlig arbeidsgruppe som leverte to rapporter Rapportering på resultatmål Framtidig rapportering på bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet Tildelingsbrevet 2005 Kostnadsvurdering av en omlegging av KOSTRA-rapporteringen
4
Bakgrunn En tverrdepartemental og tverretatlig arbeidsgruppe ledet av KRD Målsettingen ved arbeidet: Utarbeide et opplegg for løpende individrettet rapportering av bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet gjennomført av kommunene – nasjonal tall
5
Bakgrunn Arbeidsgruppen:
Utarbeidet en definisjon av bostedsløse og vanskeligstilte Foreslo instanser i kommunene som bør rapportere/registrere Understreket at et elektronisk system for individrettet kartlegging av bostedsløse og vanskeligstilte vil gi kommunene et godt planleggingsverktøy for å jobbe forebyggende og tiltaksrett med boligbehovet for disse Påpekte at utfordringen vil være å sikre god kvalitet på registreringene som gjøres Må stimulere til bruk av elektroniske systemer Kunne gjennomføre implementeringen i to faser
6
Bakgrunn Arbeidsgruppens anbefalinger for videre oppfølging:
Ta utgangspunkt i variabelsettet i rapporten som grunnlag for å utarbeide en fullstendig kravspesifikasjon Følge opp hvordan mottak av data skal foregå Løsningene som velges bør være kompatible med de systemer som velges for NAV I det videre arbeidet invitere til dialog med: De store byene i forhold til framtidig registrering og hvordan den kan foregå De ikke kommunale-instansene som er i kontakt med bostedsløse og vanskeligstilte om hvordan rapporteringen, eventuelt melding, av boligbehov kan foregå til kommunene
7
Bakgrunn Arbeidsgruppens forslag:
Forslag til opplegg for framtidig kartlegging av bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet, gjennomført av kommune. På sikt årlig rapportering fra kommunene til SSB via KOSTRA
8
Oppfølging av arbeidsgruppens anbefalinger
Husbankens Tildelingsbrev 2007 Husbanken har ansvar for å følge opp anbefalingene i rapporten fra arbeidsgruppen i samarbeid med andre aktører I tillegg utrede det juridiske grunnlaget for kartleggingen, herunder om det er behov for forskrift
9
Status pr 08.10.07 Opprettet en prosjektgruppen i Husbanken
Utarbeidet et mandat Annet utgangspunkt enn arbeidsgruppen KRD har godkjent mandatet
10
Prosjektets mandat Hovedmål:
Utarbeide et kartleggings- og rapporteringssystem for løpende individrettet kartlegging/rapportering av bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet. Kartleggingen/rapportering skal integreres i KOSTRA-rapportering
11
Kartlegging/rapportering skal:
Utvikle og opprette ny statistikk som gir nasjonale tall over antall bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet Hjelpe kommunene til å holde oversikt over antall bostedsløse og vanskeligstilte på boligmarkedet Gi grunnlag for videreutvikling av Husbankens boligsosial virkemidler
12
Faser Fase 1 – forberedelser og avklaringer
Fase 2 – definere innhold i ny statistikk Fase 3 – utvikling av ny statistikk Fase 4 – implementering og drift
13
Faser og delmål
14
Aktører SSB KRD SHDir Kommuner KS NAV? Referansegruppe
15
Rolleavklaring SHDIR HB KRD NAV? KS SSB Kommuner
16
Rolleavklaring SSB forankring? arbeidsprosess? fremdrift? kostnad?
finansiering? andre utfordringer? Mål = ny statistikk i KOSTRA
17
Europeiske erfaringer
FEANTSA (European Federation of National Organizations working with the Homeless) Jobber med erfaringsutveksling, forskning og lobbing i Europa Videreutvikling av ETHOS (European Typology on Homelessness and housing exclusion) Brukt i arbeidet med å videreutvikle definisjonen
18
Europeiske erfaringer
EU Study – EU kommisjonen (DG Emloyment & Social Affairs) Measuring Homelessness in Europe Rapportens formål er å skaffe verktøy for å bygge opp og videreutvikle kunnskap om bostedsløse. Formålet er særskilt å identifisere hvordan informasjon samles inn av tjenestestedene om deres brukere, kan innhentes og brukes for politikk formål.
19
Europeiske erfaringer
Measuring Homelessness in Europe Rapporten bidrar i debatten om: Definisjon av bostedsløse Koordinering av data innsamling om bostedsløse Strategier for data innsamling Arbeidet med indikatorer om bostedsløse og de som er ekskludert fra boligmarkedet (vanskeligstilte på boligmarkedet)
20
Europeiske erfaringer
MPHASIS – prosjekt søknad EU (Mutual Progress on Homelessness through Advancing and Strengthening Information Systems) Prosjektet vil være tverrnasjonalt og ledes av Universitetet i Dundee Hovedformålet: Forbedre kapasiteten for datainnsamling og rapportering på bostedsløshet i 20 europeiske land med utgangspunkt i anbefalingene fra ”EU Study”
21
Europeiske erfaringer
Erfaringsoverføring fra Skottland JCSHR Joint Centre for Scottish Housing Research is a joint initiative between Geography at the University of St. Andrews and Town and Regional Planning at the University of Dundee. Senteret ble etablert for å styrke forskningen innenfor boligmarkedet i Skottland.
22
Europeiske erfaringer
Erfaringsoverføring fra Skottland Bill Edgard er direktør for JCSHR Koordinator av FEANTSAs forsker observatiore Etablert og utviklet flere nasjonale ”housing database” for ”housing association activity and supported accommodation” Ansvarlig for administrasjonen av tre databasesystemer CORE - for Housing Corporation in England SCORE – for Scottish Homes and Scottish Federation of Housing Associations SCOTSPEN – for Scottish Homes
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.