Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Advertisements

SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Rolighetsmoen barnehage
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Praksislærermøte GLSM-praksis
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Velkommen til klasse- foreldrene
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Barnehagen som språkarena
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
Skrivepedagogikk POS som metode
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Språkstimulering i et sosiokulturelt perspektiv Etterutdanning, Sandefjord kommune Marit Skarbø Solem.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Kartlegging Observasjon og kartlegging av språk kan være et verktøy som kan bidra til en god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole. Med bedre.
i overgangen fra barnehage til skole
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Leksikologi Fra Golden (1984): Hva vil det si å kunne et ord? I Hvenekilde, A. m.fl. «Kan jeg få ordene dine, lærer?» Oslo: Cappelen/LNU.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole

Barnehagen som språkarena Andelen minoritetsspråklige barn i barnehagen er 15% Sammenheng mellom språklig bevissthet og å kunne lese på morsmål og andrespråk Tidlig innsats og fokus på språk- og begrepsforståelse er avgjørende for barns livslange læring Betydningen av språkarbeid

Å lære språk Betydningen av å arbeide med språklydsferdigheter og bokstaver før skolestart Minoritetsspråklige barn lærer to eller flere språk parallelt Barn har stor kapasitet for å lære språk Kvaliteten på språkene de møter har betydning Språklyder på morsmål kan støtte læringen på andrespråket

Språkutvikling Forståelse av lydene i språket Forståelse av språkets innhold Betydningen av ord Språkets oppbygning

Hvordan utvikles barnas språk i førskolealderen? Utvikler også grammatiske ferdigheter i førskolealderen Syntaktiske ferdigheter Morfologi Pragmatiske ferdigheter

Hva bør vektlegges i språkarbeidet? Modell som ofte brukes for å forklare språk Form, innhold og bruk Disse tre komponentene er viktige i kommunikasjonen Overlapper hverandre Barns aktive deltakelse Lekens rolle Innhold: Betydningen eller meningsinnholdet i ord og setninger Bruk: Bruk og tolking av språk i en sosial kontekst Form: Uttale og grammatiske prinsipper - semantikk - fonologi - morfologi - syntaks - pragmatikk Bloom og Lahey (1978)

Språkaktiviteter Leke med språket Lydleker Ord og begreper Benevne Opplevelser og turer Når barnet lærer, bygger det på sine tidligere erfaringer. Sammenhengen mellom det som erfares og det som læres, vil skape mening for barnet i læringsprosessen. Det er derfor viktig at læringsarenaene barnet blir en del av bygger på hverandre. (Kibsgaard, 2008) Når barnet lærer, bygger det på sine tidligere erfaringer. Sammenhengen mellom det som erfares og det som læres, vil skape mening for barnet i læringsprosessen. Det er derfor viktig at læringsarenaene barnet blir en del av bygger på hverandre. (Kibsgaard, 2008)

Litteratur Fortellerkompetanse Dialog Utforskende skriving Sentrale områder å huske på: Varierte språkbrukssituasjoner Varierte grammatiske konstruksjoner Rikt ordforråd Lydhøre og våkne samtalepartnere Sentrale områder å huske på: Varierte språkbrukssituasjoner Varierte grammatiske konstruksjoner Rikt ordforråd Lydhøre og våkne samtalepartnere

Å oppdage skriften Ved å observere barnet i sin eksperimenterende skriveprosess, får pedagogen et detaljert innblikk i barnets språklige kompetanse. Dersom pedagogen kjenner trinnene i skriveutviklingen, vil hun vite hva som er neste steg og kunne støtte barnet mot neste utviklingstrinn (Hagtvet, Rygg & Skulstad, 2014). Film: Oppdagende skrivingOppdagende skriving

Skriveutviklingen skjer gjennom ulike stadier som kan beskrives slik: Tidlig skriving: skribling, bokstavskribling og logografisk skriving Semifonografisk skriving Fonografisk skriving Overgangsskriving Ortografisk skriving

Skrivetrekanten og tidlig skriving

Å skape et godt språkmiljø for alle barn er kanskje barnehagens og skolens viktigste oppgave.

Bruner, J. (1983). Child`s talk. Learning to use language. Oxford University Press. Oxford. Espenakk m.fl. (2007) Språkveilederen. Bredtvedt kompetansesenter. Frost J. og Lønnegaard A. (1996) Språkleker-bindeledd for barnehage og fotfeste for den skriftspråklige utviklingen hentet fra Glaser m.fl. (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen Forsking og praksis. Fagbokforlaget. Bergen. Hagtvet B.E., Rygg F.R. & Skulstad N.R. (2014), Bedre Skole nr. 2. Kibsgaard S. (2008) GLSM Grunnleggende læring i et stimulerende miljø I barnehagen Oslo. Universitetsforlaget. Korsgaard K., Hannibal S. og Vitger M. (2001) Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen Cappelen Damm Akademisk. Oslo. Lervåg m.fl. (2009). The cognitive and linguistic foundations of early reading development: A Norwegian laten variable longitudinal study. Development Psychology, 45, Meld. St. 19. ( ) Tid for lek og læring Bedre innhold i barnehagen. Meld. St. 41. ( ) Kvalitet i barnehagen Rammeplan for barnehager. (2011). Oslo. Kunnskapsdepartementet. Sandvik M. & Spurkland M. (2012) Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. Oslo. Semundseth M.M og Hopperstad H.M. (2013) Barn lager tekster Oslo. Cappelen Damm Akademisk Smidt J., Solheim R. & Aasen A J. (2011) På sporet av god skriveopplæring Trondheim. Tapir Akademisk Forlag. Vygotsky L.(1978). Mind in socirty. Harvard University Press. Cambridge, Mass. Referanser