ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Advertisements

Utdanningsvalg 10.klasse
Utdanningsvalg 10.klasse
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Feilvalg ? Realistisk valg????. Hva ligger til grunn for valg ?? Foreldres påvirkning Rådgivers/ lærers påvirkning Samme linje som venner, kjæreste ol.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
HELSE OG OPPVEKSTFAG UTDANNINGSVALG 10.KLASSE November 2016.
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Gjennomgående ferdigheter
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Krav til sikring av personopplysninger
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Vurdering for læring.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Foreldremøtet 9. trinn 6. sept
Utdanningsvalg 10.klasse
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Relasjonskompetanse DEL 2
Velkommen til August 2017.
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Tverrfaglig uke for LUT
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Ny læreplan… Høst 2017.
Yrkesfaglig fordypning
Valgfag innsats for andre
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Elever og foresatte 10.trinn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
VALG AV PROGRAMFAG TIL VG2 V-19
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
FAGVALG EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Læring i dag for i morgen.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Utskrift av presentasjonen:

ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST 2016

Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse enten ved å ta allmennfaglig påbygging etter VG2, eller etter å ha tatt fagbrev. På Lier videregående skole gis det opplæring i 2 klasser Vg1 Elektrofag 2 klasser Vg2 Elenergi Du som velger elektrofag må kunne arbeide nøyaktig, sikkert og systematisk, og du bør være serviceorientert. Logisk tenkemåte og kreativitet er også viktig, både for å kunne løse konkrete oppgaver og for å utvikle nye produkter. Ofte er det et krav at du har godt fargesyn.

Utdanningsløpet ›Utdanningsprogrammet fører til et mangfold av yrker for installasjon og vedlikehold av elektriske og elektroniske systemer. Det stilles strenge krav til kvalitet, pålitelighet, sikkerhet og dokumentasjon. ›Går du inn på nettsiden vil.bli.no finner du mer info. om utdanningsprogrammet elektro og hvilke valgmuligheter du har til yrkes- og utdanningsveier.vil.bli.no ›Dagens samfunn er avhengig av en rekke elektriske systemer som må fungere. Systemer som leverer elektrisk energi, og systemer for styring og kommunikasjon brukes både i hjem og på arbeid. Uten elektriske og automatiserte systemer ville det vært vanskelig å oppnå ønsket kvalitet og pålitelighet på viktige områder, som olje- og industriproduksjon, luft- og jernbanetransport og helsestell. Disse kravene vil det være vanskelig å oppfylle uten kvalifiserte fagfolk til å installere og vedlikeholde systemene. ›Den teknologiske utviklingen i elektrofagene krever systemforståelse og evne til omstilling. Opplæringen i elektrofag skal utvikle den enkeltes evne til å se sammenheng fra idé til produkt og fremme helhetstenkning, analyse og system- og sikkerhetsforståelse. Opplæringen skal også fremme entreprenørskap og nyskapning, og bevisstgjøre om hvordan økologiske sammenhenger knyttet til elektriske systemer kan bidra til å sikre miljøet. ›Opplæringen i Vg1 elektrofag skal legge vekt på oppleving, refleksjon, innsikt og bevisste valg knyttet til de elektriske systemene. Sikkerhetsforståelse og grunnleggende forståelse for regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen. Opplæringen skal fremme selvstendighet og samarbeid med andre i og utenfor eget fagområde. Videre skal serviceinnstilling og evne til å kommunisere med brukere, supportpersonell og kolleger ivaretas. ›Nøyaktighet, kreativitet og løsningsorientering i utførelsen av arbeidet skal også være sentrale faktorer. Opparbeidelse av grunnleggende planleggingskompetanse, systemforståelse og utvikling av læringsstrategier i virkelighetsnære, tverrfaglige læringsoppdrag skal danne grunnlag for videre fordypning og spesialisering på Vg2, og fungere som byggesteiner for en livslang læringsprosess.

Fagene du skal jobbe med på praksisdagen Data og elektronikksystemer ›Programfaget data- og elektronikksystemer omfatter enkle systemer for adgangskontroll, alarm, kommunikasjon, databehandling, lyd og bilde. Integrert i programfaget er kommunikasjon, helse, miljø og sikkerhet, entreprenørskap og bruk av standarder og digitale verktøy. Elenergisystemer ›Programfaget elenergisystemer omfatter enkle systemer for lys, varme, produksjon og distribusjon av elektrisk energi. Integrert i programfaget er kommunikasjon, regelverk, helse, miljø og sikkerhet og bruk av digitale verktøy Automatiseringssystemer ›Programfaget automatiseringssystemer omfatter enkle systemer for motorstyringer, reléstyringer, programmerbare logiske styringer og regulering. Integrert i programfaget er kommunikasjon, regelverk, helse, miljø og sikkerhet, mekanisk arbeid og bruk av digitale verktøy.

Oppgaver du får jobbe med på praksisdagen i Data og elektronikksystemer Data- og elektronikksystemer: Koble opp et anlegg for adgangskontroll etter ferdig tegning og dokumentere anlegget ved bruk av spesielt tegneprogram. Kompetansemål fra læreplan for vg1 Elektro: Montere, sette i drift og dokumentere systemer for adgangskontroll. Læringsmål: Gjennom arbeid med denne oppgaven skal du få kjennskap til hvordan du kobler opp et anlegg for adgangskontroll og få kjennskap til hvordan og hvorfor du dokumenterer et slikt anlegg.

Oppgaver du får jobbe med på praksisdagen i Elenergisystemer Elenergisystemer: Koble opp et anlegg for lysstyring etter ferdig tegning og dokumentere anlegget ved bruk av spesielt tegneprogram. Kompetansemål fra læreplan for vg1 Elektro: Montere, sette i drift og dokumentere systemer for lysstyring. Læringsmål: Gjennom arbeid med denne oppgaven skal du få kjennskap til hvordan du kobler opp et anlegg for lysstyring og få kjennskap til hvordan og hvorfor du dokumenterer et slikt anlegg.

Oppgaver du får jobbe med på praksisdagen i Automatiseringssystemer Automatiseringssystemer: Koble opp et anlegg for motorstyring etter ferdig tegning, testkjøring og dokumentere anlegget ved bruk av spesielt tegneprogram. Kompetansemål fra læreplan for vg1 Elektro: Montere, sette i drift og dokumentere systemer for motorstyring. Læringsmål: Gjennom arbeid med denne oppgaven skal du få kjennskap til hvordan du kobler opp et anlegg, kjennskap til hvordan og hvorfor du må dokumentere et slikt anlegg.