Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Advertisements

Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Hvem er vi? Presentasjon av selskapet til Aurskog- Høland kommune Daglig leder Laila Durrani.
Ulik praksis i bruk av mageleie. Melding om bruk av tvang i skadeavvergende nødsituasjoner (bokstav A) – ca. 900 pr. år, stabilt Vedtak som innebærer.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Barneverntjenesten i Åmot
MILJØTERAPI SOM DIALOGISK SAMHANDLING
Barnesyn og barns medvirkning
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
I møte med pasienten Bilde fra Google..
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
INFORMASJON OM BARNEVERN
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Berit Lien seniorrådgiver
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
(Parent Management Training - Oregon)
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Svein Øverland Psykologspesialist/leder
Hvordan jobbe videre etter at en risikoanalyse er foretatt?
Velkommen til SFO Velkommenr.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Matematikk på ungdomstrinnet
Kapittel 11 Læringsteori.
Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer
Kriser og ulykker.
Velkommen til foreldremøte
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]

En lys ide om å bygge en praktisk bro mellom risikovurdering og risikohåndtering En lys ide om å finne nyansene mellom ”risk containing” (håndtere utenfra) og ”risk management” (håndtere innenfra) Stimulere til utvikling (og endring)

EN SYKT BRA PLAN: (revidert ) 1.Forsøke ideen hos oss selv 2.Forsøke ideen hos andre 3.Lage oss en arbeidsmodell 4.”Forske” på ideen Vi har kartlagt oss selv og øvd oss, både i døgnavdelingen og i fagteamet: - Oversettelse av Armidilo til norsk - Armidiloscoringer - Individuell behandling i døgnavdelingen - Trening på håndtering av miljøledd i personalgruppa Ekstern kursvirksomhet Artikkelskriving i samarbeid med Kompetansesenteret Presentasjoner på (internasjonale) konferanser Masteroppgave under arbeid, med undersøkelse av hva som eventuelt kan ha kommet ut av modellen.

ARMIDILO KLIENT/ INDIVID SYSTEM/ MILJØ IntervensjonNy ARMIDILO …(veldig) kort fortalt TotalKAOS

Norsk oversettelse ved Sentral fagenhet for tvungen omsorg mai 2015

Et helhetlig risikovurderingsinstrument til bruk for kartlegging og «håndtering» av personer med lærevansker og miljøet som omgir dem. Spesielt utviklet for å identifisere atferd som øker risiko for seksuelt krenkende atferd, men evalueringer har vist at instrumentet også kan benyttes ved vurdering av generell vold (vold, trusler om vold og ildspåsettelse). Består av «stabile» og «akutte» ledd – hvor de stabile leddene bør skåres årlig og de akutte leddene bør skåres flere ganger i året eller så ofte som risikobildet indikerer. Undersøker både risikofaktorer og beskyttende faktorer (faktorer som reduserer fare for ny vold).

INDIVIDUELLE FAKTORER STABILE: Aksept av oppfølging Samarbeid om oppfølging Seksuelt avvik Seksuell opptatthet Håndtering av egne overgrep/vold Emosjonell mestring Relasjoner Impulsivitet Rusmisbruk Psykisk helse Kasusspesifikke faktorer AKUTTE: Aksept/samarbeid om oppfølging/behandling Seksuelle relasjoner og seksuelt driv Offerrelatert atferd Evne til å håndtere egne emosjoner Bruk av håndteringsstrategier Kasusspesifikke faktorer MILJØFAKTORER – OMGIVELSER STABILE: Holdninger til klienten Kommunikasjon mellom personalet Klientspesifikk kunnskap Kontinuitet i oppfølgingen Kasusspesifikke faktorer AKUTTE: Sosiale relasjoner Oppfølging og tiltak Omstendigheter som påvirker klientens fungering Tilgang på ofre Kasusspesifikke overveielser

KLIENTFAKTORERMILJØFAKTORER RISIKOBILDE

KAOS [Kognitiv Atferdsterapi for Omsorgsdømte og andre med Spesielle behov] Bygger på prinsipper fra evidensbaserte programmer Økologisk orientert Opptatt av relasjoner og medvirkning L Ø P LÆRE = snakke om, reflektere ØVE = trene i trygge omgivelser PRAKTISERE = generalisere, flytte til det virkelige liv For eksempel: - Følelser - Venner og bekjente - Problemløsning Eller: Tema direkte knyttet til individuelle risikofaktorer Klientfaktorer

DIALOGISK KOMMUNIKASJON Bygger på ideen om at - holdninger - kunnskaper - informasjon og kommunikasjon - konsistens …er beslutninger som bør ha bredest mulig grunnlag Miljøleddene i Armidilo Dialogprinsipper: 1.Lytte med fokusert oppmerksomhet 2.Spørre med genuin interesse 3.Utsette egne vurderinger 4.Utforske antakelser Miljøfaktorer

ARMIDILO KLIENT/ INDIVID SYSTEM/ MILJØ IntervensjonNy ARMIDILO …altså KAOS Dialog TotalKAOS

KONTAKTINFORMASJON: