Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Språk, tanke og kommunikasjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Goffman, Garfinkel og Giddens
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lærerutdanning som fjernundervisning
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lek og Læring i barnehagen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Ulike perspektiver på læring
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Dramafaglig prosjektarbeid
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Ulike perspektiv på læring
Studentforberedte innlegg uke 5
Ulike perspektiv på læring
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Pedagogisk dokumentasjon
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke

Plan for uke 4 Tema for studentfremleggTema for forelesningOverordnet tema: Menneske og kulturInnføring i sosiokulturelle teorier, paradigmeskifte. Kort om Vygotsky Mesterlære/kultur og redskaper Mange ulike retninger. Det vi kan observere er aktivitet eller språklige handlinger Mesterlære ift kultur Kontekst, mediering og artefakter Fokus for å forstå læring og kognisjon er aktiviteter Aktivitetsteori Makroperspektiv - aktiviteter Hverdagsbegreper/viten- skapelige begreper og læringsfellesskap Fokus for å forstå læring og kognisjon er språk Språkteorier Mikroperspektiv - språk Camilla Wiig2

Mål for uken: Studentene skal selvstendig og i fellesskap: Analysere klasseledelse og læringsaktivitet i lys av teoretiske perspektiv på læring Reflektere over lærer- og elevrollen med bakgrunn i teoretiske begrep Begrunne praktiske valg i undervisningen med teoretiske innfallsvinkler Camilla Wiig3

Tirsdag 25. januar – 0915 Presentasjon av plan og oppgaver for uken. Sosiokulturell læringsteori – hva husker vi? Forelesing om sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla 0915 – 0930Pause 0930 – 1015 Studentforberedt innlegg. Gruppe 1: “Menneske og kultur” Camilla 1015 – 1030Pause 1030 – 1115 Gruppeoppgave: Film om Ivar Solvolls læringssyn fra Vurdering for læring. Forsøk å forklare læringssituasjonen i lys av en sosiokulturell tilnærming Camilla 1115 – 1125Pause 1125 – 1230?Oppsummering og avklaring ift sosiokulturell teori Line og Camilla Camilla Wiig4

Idemyldring Hva kjennetegner sosiokulturelle perspektiv på læring? Camilla Wiig5

Ulike fokus for å forske på læring Camilla Wiig6 LaboratorieforsøkKognitive prosesser

Camilla Wiig7

Sosiokulturelt syn på læring Det sosiokulturelle synet på læring bryter med teoretiske tilnærminger som på den ene siden ser individet primært som passiv mottaker av informasjon fra miljøet, og på den andre siden tilnærmelser som fokuserer på individet og behandler miljøer som noe sekundært, en slags bakgrunn som rammer inn individet (ibid 2000:8) Camilla Wiig8

Hva er enhet for forskning? “Sociocultural research involves integration across topics that have traditionally been segregated in different disciplines, such as psychology, anthropology, sociology, sociolinguistics and history. It also integrates topics traditionally treated as distinct phenomena – such as cognitive, social, emotional, motivational and personal identity process. Although research may focus on one of these, it is recognized that they are not independent phenomena» (Rogoff 1998:680) Camilla Wiig9

3 teoretiske analyseenheter Kulturhistorisk aktivitetsteori Distribuert kognisjon Situerte aktivitetsmodeller Vygotsky, Cole, Engeström Salomon, Greeno, Hutchins, Perkins Lave og Wenger, Mantovani, Suchman Analyserer menneskelig læring og kognisjon ved å ta utgangspunkt i det komplekse ved menneskelige aktiviteter i deres virkelige situasjoner, der konteksten er en integrert del av menneskelige aktiviteter i sosiale omgivelser Camilla Wiig10

Sosiokulturelt perspektiv på læring Fokuserer på menneskers aktiviteter (både dialoger og praktiske handlinger) i relasjon til ulike sosiale situasjoner. (Wertch 1991) En fundamental antagelse i sosiokulturell tilnærming til læring er at det som kan beskrives og forklares er menneskelig aktivitet eller deltagelse (Lave og Wenger 1991) Camilla Wiig11

Vygotsky (1896 – 1934) Camilla Wiig12

Tirsdag 25. januar – 0915 Presentasjon av plan og oppgaver for uken. Sosiokulturell læringsteori – hva husker vi? Forelesing om sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla 0915 – 0930Pause 0930 – 1015 Studentforberedt innlegg. Gruppe 1: “Menneske og kultur” Camilla 1015 – 1030Pause 1030 – 1115 Gruppeoppgave: Film om Ivar Solvolls læringssyn fra Vurdering for læring. Forsøk å forklare læringssituasjonen i lys av en sosiokulturell tilnærming Camilla 1115 – 1125Pause 1125 – 1230?Oppsummering og avklaring ift sosiokulturell teori Line og Camilla Camilla Wiig13

Mester - lærlingperspektiver Det kreves en form for læring gjennom observasjon av de eldre medlemmene i gruppen for at kunnskapen skal bli overført til yngre generasjoner. (Säljö 2001:34) Kunnskapen overføres. Formidlingsorientert læringssyn. Kunnskapen er gitt og forvaltes av lærer. Læring innebærer å bygge faglig identitet Camilla Wiig14

kultur «Kultur er den samlingen av ideer, holdninger, kunnskaper og andre ressurser vi erverver gjennom interaksjon med omverdenen. I kulturen inngår også alle de fysiske redskapene – artefaktene – som vår hverdag er fylt av – ulike verktøy, instrumenter for måling, veiing og liknende, ulike former for IKT, framkomstmidler og annet. Kulturen er altså både materiell og immateriell, og egentlig er det et intimt samspill mellom disse dimensjonene» (Säljö 2001:30) Camilla Wiig15

Odd Ivar Solvolds syn på læring Forsøk å forklare læringssituasjonen i lys av en sosiokulturell tilnærming Camilla Wiig16

Oppsummering: Det situerte vs det kontekstuelle Camilla Wiig17 Situert læring - handlingsorientert Kontekst – læringsomgivelses fokus Säljö: 4 former for kontekster: Fysisk, kognitiv, historisk og kommunikativt Handling, aktivitet