Oslo kommune Utdanningsetaten Rammeplanens for AKS har 5 målområder Kunst, kultur og kreativitet Lekser og fordypning Mat og helse Fysisk aktivitet og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Glade barn på Lusetjern skole!
Advertisements

Dagsrytme og rutiner ved Skjold SFO
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
UkeAktivitetTema/ InnholdMål Aug/sept UkeUke 34-35Bli kjent (bruk av data) Innhold: Ulike pedagogiske spill som inneholder tall, mengder, begreper m.m.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Månedsevaluering november 2011
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Hva er aktivitet og deltakelse?
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Et trygt sted å være. Et godt sted å lære.
STASJONSUNDERVISNING
Praksislærermøte GLSM-praksis
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
AKS Foreldreinformasjon
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Velkommen til klasse- foreldrene
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Månedsevaluering november rød avd
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
OPERAPROSJEKTET.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Borre ungdomsskole
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
"God bagasje på livets reise."
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Skiftetøy merket med navn
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Oslo kommune Utdanningsetaten AKS ALLE – KAN – SKINNE TØYEN.
UKE 4 PLAN FOR 1.KLASSE januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Plan-Norsk Felles- samling 100- dagersfest ! 2 leggings - Norsk Gym 3 dag!Matte.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velkommen til foreldremøte
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Kom i gang med programmering!
Rammeplanen for AKS har 4 målområder
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Rammeplanens for AKS har 5 målområder Kunst, kultur og kreativitet Lekser og fordypning Mat og helse Fysisk aktivitet og lek Natur teknikk og miljø Vi har selv lagt til målområdet vi kaller «Trivsel og sosiale ferdigheter» Under fanen «satsningsområder» på våre hjemmesider kan dere lese om hva «Kunnskapsløftet» (læreplanen) sier om de ulike målområdene.hjemmesider Gjennom uken berører vi alle målområdene flere ganger gjennom våre aktiviteter.

Oslo kommune Utdanningsetaten AktivitetsnavnForklaring av aktivitetenBerørte målområder i RammeplanenNår/ hvem Drama Det er mange fag og forskningssartikler som slår fast at drama er en sterk bidragsyter til god språkutvikling og andre skolerelaterte ferdigheter. Våre dramatimer ledes av en profesjonell dramapedagog, og her lærer barna kunsten å formidle budskap fra en scene mot et publikum ved hjelp av sin egen stemme, kroppsspråk og mimikk. Drama leveres av Oslo musikk- og kulturskole (OMK).fag og forskningssartikler Oslo musikk- og kulturskole - Kunst, kultur og kreativitet - Fysisk aktivitet og lek - Mat og helse - Lekser og fordypning - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for alle trinn Musikk Alle barn fra 3. klasse og oppover lærer å spille et klassisk instrument i musikktimen på skolen, som et ledd i “El Sistema” prosjektet skolen har med Oslo filharmoniske orkester. På AKS får man ekstra tid med instruktør fra OMK for å bli enda flinkere på sitt valgte instrument i AKS tiden. Forskning viser at musikk og sang bidrar til å stimulere barnas språkutvikling.OMKForskning - Kunst, kultur og kreativitet - Lekser og fordypning - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 3. og 4. trinn Dansetrening Dans er en universell kunstform som utøves over hele verden og i alle kulturer. Samtidig viser forskning at dans og bevegelse til rytme også hjelper på språkutviklingen (engelsk artikkel). Våre dansetreninger ledes av profesjonelle instruktører fra Norges Danseforbund og Oslo musikk- og kulturskole. Gjennom året kommer vi til å vise hva vi har lært under forskjellige tilstelninger.språkutviklingenNorges Danseforbund - Kunst, kultur og kreativitet - Fysisk aktivitet og lek - Mat og helse - Lekser og fordypning - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for alle trinn FokustidI fokustiden på AKS jobber vi med det barna gjennomgår på skolen «akkurat nå». I ukentlige møter med lærerne får vi repetisjonsøvelser til ukens undervisning. Hovedfokus er lesing og regning, men vi vil også repetere annet stoff der lærerne finner dette matnyttig. - Kunst, kultur og kreativitet - Fysisk aktivitet og lek - Lekser og fordypning - Mat og Helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for alle trinn LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN

Oslo kommune Utdanningsetaten LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN AktivitetsnavnForklaring Berørte målområder i Rammeplanen Når/ hvem Sjakk Sjakkfeberen herjer i Norge, noe den forøvrig har gjort i resten av verden siden sportens spede begynnelse på tallet. Gjennom PC- programmer, og sjakkinteresserte ansatte på Tøyen skole gir vi barna en grunnleggende innføring i sjakk. Forskning viser at sjakk styrker evnen til kreativ og analytisk trening, samtidig som spillet motiverer til å konsentrere seg om samme aktivitet over tid.Forskning - Fysisk aktivitet og lek - Mat og helse - Kunst, kultur og kreativitet - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 3. og 4. trinn Fotballtrening Fotball er som alle vet verdens største idrett og en stor del av det sosiale spillet på en skole, grunnet sitt brede nedslagsfelt. Når bydelsklubben vår heter Vålerenga er det naturlig at vi henvender oss dit for å hente trenere, så vi får inn enda mer kvalitet i opplæringen.Vålerenga - Fysisk aktivitet og lek - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 2. – 4. trinn Spillgrupper Denne aktiviteten består utelukkende av lystbetonte matte- og norsk aktiviteter. Vi blir kurset i ulike spill av skolens spesialpedagoger slik at vi kan tilpasse spillene etter alder og nivå, Samtidig som dette er gøy for alle har vi særlig fokus på å velge spill hvor vi må bruke språket mye og spesielt analysebegreper. - Lekser og fordypning - Fysisk aktivitet og lek - Kunst, kultur og kreativitet - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for alle trinn Gitarkurs Vår musikkpedagog hadde gitar som hovedinstrument da han gikk på musikkhøgskolen. Han jobber også for OMK. Vi har kjøpt oss barnegitarer (3/4-dels gitarer) og gleder oss til å se hva de greier å produsere av deilige toner og små komposisjoner. Kanskje vi med tiden får vår egen «gitarkamerat» som kan spille for oss i lystige lag og tilstelninger på skolen.OMK - Kunst, kultur og kreativitet - Lekser og fordypning - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 3. og 4. trinn BilledkunstBilledkunst handler om å bruke øynene og de andre sansene våre. Hva er det vi ser? Gjennom bilder og skulpturer kan barna fortelle hverandre hva de ser og opplever. Oslo musikk- og kulturskole (OMK) sine proffe kunstnere lærer barna teknikker innenfor tegning, maling, grafikk, støping, modellering m.m. Les mer om billedkunst her.her - Kunst, kultur og kreativitet - Lekser og fordypning - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 1. og 2. trinn

Oslo kommune Utdanningsetaten LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN AktivitetsnavnForklaringBerørte målområder i RammeplanenNår/ hvem Bingo Bingo er fellesbetegnelsen på spill som gir masse læring, og omhandler mangfoldige emner. Alt fra den klassiske versjonen med tall fra 1 – 75 til regnestykker, engelske og norske begreper, dyr, planter, grønnsaker osv. Bingo kan spilles som brettspill i smågrupper, eller på «smartboarden» i store grupper. Med andre ord en veldig lærerik og ikke minst populær aktivitet.klassiske versjonen1 – 75 - Natur, teknikk og miljø - Lekser og fordypning - Mat og Helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn CapoeiraCapoeira er en afrobrasiliansk kampsport eller dans som ble utviklet på 1500-tallet av brasilianske slaver. Sporten karakteriseres av mye bevegelse, enten på bakken eller i luften. Capoeira utøves til folkelig musikk og sang som opprinnelig ble sunget og spilt i sosiale settinger. Treningene ledes av instruktører fra CDO Capoeira.CDO Capoeira - Fysisk aktivitet og lek - Lekser og fordypning - Mat og helse - Kunst, kultur og kreativitet - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn Filmklubb Film er en morsom og lærerik aktivitet. VI prøver å kople filmene opp til ulike temaer på skolen, samtidig som vi uten å vite det øver inn nye begreper på ulike språk og leser (billedtekst). - Lekser og fordypning - Natur, teknikk og miljø - Kunst, kultur og kreativitet - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn Lek- og konkurranserI denne aktiviteten mikser vi sammen veldig mye av det vi til daglig driver med som for eksempel sangkonkurranser, dansekonkurranser, mimekonkurranser, quiz og kunnskapskonkurranser, eller andre typer selskapsleker. Selvfølgelig fletter vi også skolerelaterte temaer i disse konkurransene. - Fysiskaktivitet og lek - Kunst, kultur og kreativitet - Lekser og fordypning - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn Keramikk Keramikkaktiviteten leveres av Oslo musikk- og kulturskole (OMK). Her lærer barna å lage ulike ting av leire som vi brenner i keramikkovnen og senere dekorerer med maling og lakk. Barna får også opplæring i bruk av dreieskive og andre verktøy keramikerne benytter. - Lekser og fordypning - Fysisk aktivitet og lek - Natur, teknikk og miljø - Kunst, kultur og kreativitet - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på 4. trinn

Oslo kommune Utdanningsetaten LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN AktivitetsnavnForklaringBerørte målområder i RammeplanenNår/ hvem Bokstavklatring I Klatreveggen vår er selve klatretrinnene formet som bokstaver. Samtidig som barna utfolder seg fysisk kan de klatre navnet sitt og enkelte ord gitt av en voksen. På den måten trener de både på samarbeid, problemløsing, motorikk og norsk. - Fysisk aktivitet og lek - Lekser og fordypning - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn Jentegruppe På jentegruppa snakker vi rett og slett om jenteting, drikker te og har sosiale aktiviteter for å bringe jentene tettere sammen, forebygge uønskede grupperinger og atferdsmønster. - Fysisk aktivitet og lek - Lekser og fordypning - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på 3. og 4. trinn Basketball Gjennom Norges basketballforbund og Høybråten basketballklubb arrangerer vi basketballtreninger med profilerte Bilal Rodgers. Bilal har lang erfaring som både spiller og trener på høyt nivå. I tillegg til mange år som trener for barn- og unge.Norges basketballforbundHøybråten basketballklubb - Fysisk aktivitet og lek - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for alle trinn Musikkfortelling Musikkfortellling er en krysning mellom drama og musikk hvor barna er med å skape historier som utspiller seg rundt på skolen. Noen ganger skriver vi også egne sanger som vi spiller inn i studio og fremfører for dere foreldre. Forskning viser at drama, musikk og sang bidrar til å stimulere barnas språkutvikling.Forskning - Kunst, kultur og kreativitet - Lekser og fordypning - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 1. – 3. trinn

Oslo kommune Utdanningsetaten LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN AktivitetsnavnForklaringBerørte målområder i RammeplanenNår/ hvem Forskerspiren Er den ukentlige aktiviteten hvor vi får lov til å være ekstra nysgjerrige og tar oss ekstra tid til og utforske det vi lurer på. Vi vil gjennom dokumentarfilmer og enkle forsøk fra «Forskerfabrikken» og NRK SUPER» lære mer om naturen, verdensrommet, kroppens anatomi, fysikk, kjemi osv. Forskerpermen fra forskerfabrikkenForskerfabrikkenNRK SUPER - Natur, teknikk og miljø - Lekser og fordypning - Fysisk aktivitet og lek - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig for 3. og 4. trinn Gym/ AllidrettDe ansatte på AKS har bred kompetanse innen forskjellige fysiske aktiviteter. Når aktivitetsskolens ansatte er i lekesalen eller gymsalen med barna vil vi nettopp ha fokus på allsidige ferdigheter. Det betyr at vi hver gang skal ha ulike aktiviteter med og uten ball, slik at alle i løpet av økten er med på noe de trives ekstra godt med. Av og til øver vi også på idretter de har fokus på i skolens gymtimer. - Fysisk aktivitet og lek - Lekser og fordypning - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn Konstruksjonslek Når vi konstruerer med hjelp av voksen instruksjon bygger vi med ulike materialer som lego, pappmasje, klosser, leire osv. Av og til får barna muntlig instruksjon, eller utdelt et bilde/ tegning de skal bygge etter. Noen ganger får de også bygge fritt med et gitt materiale. - Lekser og fordypning - Fysisk aktivitet og lek - Natur, teknikk og miljø - Kunst, kultur og kreativitet - Trivsel og sosiale ferdigheter Ukentlig på alle trinn Daglig påfyllHver dag får barna noe næringsrikt som subsidierer matpakkene hjemmefra slik at de gjøres i stand til å innta mer læring. Under måltidet øver vi på hygiene gjennom blant annet håndvask, sitte i ro og vente på tur. Vi lærer også å rydde opp etter oss og kildesortere matrester fra annet avfall. - Mat og helse - Lekser og fordypning - Natur, teknikk og miljø - Trivsel og sosiale ferdigheter Daglig på alle trinn FrilekAlle som ikke deltar på voksenstyrte aktiviteter har det vi på Aktivitetsskolen kaller «frilek». Det betyr at barna leker uten voksenstyring inne eller utendørs. Frileken er viktig del av barnas sosiale trening, fantasi og evnen til å fordype seg på egenhånd. Ofte ser vi at barna leker ting de har lært i de voksenstyrte aktivitetene. - Fysisk aktivitet og lek - Natur, teknikk og miljø - Lekser og fordypning - Kunst, kultur og kreativitet - Mat og helse - Trivsel og sosiale ferdigheter Daglig på alle trinn