Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rammeplanen for AKS har 4 målområder

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rammeplanen for AKS har 4 målområder"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rammeplanen for AKS har 4 målområder
Kunst, kultur og kreativitet Mat og helse Fysisk aktivitet og lek Natur, teknikk og miljø Gjennom uken berører vi de fleste målområdene flere ganger gjennom våre aktiviteter.

2 LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN
Aktivitetsnavn Forklaring av aktiviteten Berørte målområder i Rammeplanen Når/ hvem Drama Det er mange fag og forskningssartikler som slår fast at drama er en sterk bidragsyter til god språkutvikling og andre skolerelaterte ferdigheter. Våre dramatimer ledes av en profesjonell dramapedagog, og her lærer barna kunsten å formidle budskap fra en scene mot et publikum ved hjelp av sin egen stemme, kroppsspråk og mimikk. Drama leveres av Oslo musikk- og kulturskole (OMK). Kunst, kultur og kreativitet Fysisk aktivitet og lek Mat og helse Ukentlig for 1. og 2. trinn Musikk Alle barn fra 3. klasse og oppover lærer å spille et klassisk instrument i musikktimen på skolen, som et ledd i “El Sistema” prosjektet skolen har med Oslo filharmoniske orkester. På AKS får man ekstra tid med instruktør fra OMK for å bli enda flinkere på sitt valgte instrument i AKS tiden. Forskning viser at musikk og sang bidrar til å stimulere barnas språkutvikling. Ukentlig for 3. og 4. trinn Dansetrening Dans er en universell kunstform som utøves over hele verden og i alle kulturer. Samtidig viser forskning at dans og bevegelse til rytme også hjelper på språkutviklingen (engelsk artikkel). Våre dansetreninger ledes av profesjonelle instruktører fra Norges Danseforbund og Oslo musikk- og kulturskole. Gjennom året kommer vi til å vise hva vi har lært under forskjellige tilstelninger. Ukentlig for alle trinn Læringsstøttende aktiviteter På AKS jobber vi med det barna gjennomgår på skolen «akkurat nå». I ukentlige møter med lærerne får vi repetisjonsøvelser til ukens undervisning. Hovedfokus er lesing og regning. Mat og Helse

3 LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN
Aktivitetsnavn Forklaring Berørte målområder i Rammeplanen Når/ hvem Bingo Bingo er fellesbetegnelsen på spill som gir masse læring, og omhandler mangfoldige emner. Alt fra den klassiske versjonen med tall fra 1 – 75 til regnestykker, engelske og norske begreper, dyr, planter, grønnsaker osv. Bingo kan spilles som brettspill i smågrupper, eller på «smartboarden» i store grupper. Med andre ord en veldig lærerik og ikke minst populær aktivitet. Natur, teknikk og miljø Mat og Helse Ukentlig på alle trinn Fotballtrening Fotball er som alle vet verdens største idrett og en stor del av det sosiale spillet på en skole, grunnet sitt brede nedslagsfelt. Fysisk aktivitet og lek Mat og helse Ukentlig for 3. – 4. trinn Spillgrupper Denne aktiviteten består utelukkende av lystbetonte matte- og norsk aktiviteter. Vi blir kurset i ulike spill av skolens spesialpedagoger slik at vi kan tilpasse spillene etter alder og nivå, Samtidig som dette er gøy for alle har vi særlig fokus på å velge spill hvor vi må bruke språket mye og spesielt analysebegreper. Kunst, kultur og kreativitet Ukentlig for alle trinn Capoeira Capoeira er en afrobrasiliansk kampsport eller dans som ble utviklet på 1500-tallet av brasilianske slaver. Sporten karakteriseres av mye bevegelse, enten på bakken eller i luften. Capoeira utøves til folkelig musikk og sang som opprinnelig ble sunget og spilt i sosiale settinger. Treningene ledes av instruktører fra CDO Capoeira. Forming Forming handler om å bruke øynene og de andre sansene våre. Hva er det vi ser? Gjennom bilder og skulpturer kan barna fortelle hverandre hva de ser og opplever.

4 LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN
Aktivitetsnavn Forklaring Berørte målområder i Rammeplanen Når/ hvem Basketball Gjennom Norges basketballforbund og Høybråten basketballklubb arrangerer vi basketballtreninger med profilerte Bilal Rodgers. Bilal har lang erfaring som både spiller og trener på høyt nivå. I tillegg til mange år som trener for barn- og unge. Fysisk aktivitet og lek Mat og helse Ukentlig for alle trinn Lek- og konkurranser I denne aktiviteten mikser vi sammen veldig mye av det vi til daglig driver med som for eksempel sangkonkurranser, dansekonkurranser, mimekonkurranser, quiz og kunnskapskonkurranser, eller andre typer selskapsleker. Selvfølgelig fletter vi også skolerelaterte temaer i disse konkurransene. Fysiskaktivitet og lek Kunst, kultur og kreativitet Ukentlig på alle trinn Keramikk Keramikkaktiviteten leveres av Oslo musikk- og kulturskole (OMK). Her lærer barna å lage ulike ting av leire som vi brenner i keramikkovnen og senere dekorerer med maling og lakk. Barna får også opplæring i bruk av dreieskive og andre verktøy keramikerne benytter. Natur, teknikk og miljø Ukentlig på 4. trinn Frilek Alle som ikke deltar på voksenstyrte aktiviteter har det vi på Aktivitetsskolen kaller «frilek». Det betyr at barna leker uten voksenstyring inne eller utendørs. Frileken er viktig del av barnas sosiale trening, fantasi og evnen til å fordype seg på egenhånd. Ofte ser vi at barna leker ting de har lært i de voksenstyrte aktivitetene. Daglig på alle trinn

5 LOKAL PLAN FOR AKTIVITETSSKOLEN TØYEN
Aktivitetsnavn Forklaring Berørte målområder i Rammeplanen Når/ hvem Gym/ Allidrett De ansatte på AKS har bred kompetanse innen forskjellige fysiske aktiviteter. Når aktivitetsskolens ansatte er i lekesalen eller gymsalen med barna vil vi nettopp ha fokus på allsidige ferdigheter. Det betyr at vi hver gang skal ha ulike aktiviteter med og uten ball, slik at alle i løpet av økten er med på noe de trives ekstra godt med. Av og til øver vi også på idretter de har fokus på i skolens gymtimer. Fysisk aktivitet og lek Mat og helse Ukentlig på alle trinn Konstruksjonslek Når vi konstruerer med hjelp av voksen instruksjon bygger vi med ulike materialer som lego, pappmasje, klosser, leire osv. Av og til får barna muntlig instruksjon, eller utdelt et bilde/ tegning de skal bygge etter. Noen ganger får de også bygge fritt med et gitt materiale. Natur, teknikk og miljø Kunst, kultur og kreativitet Musikkfortelling Musikkfortellling er en krysning mellom drama og musikk hvor barna er med å skape historier som utspiller seg rundt på skolen. Noen ganger skriver vi også egne sanger som vi spiller inn i studio og fremfører for dere foreldre. Forskning viser at drama, musikk og sang bidrar til å stimulere barnas språkutvikling. Ukentlig for 3. – 4. trinn Taekwondo Taekwondo er opprinnelig en koreansk selvforsvars gren. Sporten karakteriseres av mye bevegelse, enten på bakken eller i luften. Instruktøren har svart belte og lisens til å undervise i dette.


Laste ned ppt "Rammeplanen for AKS har 4 målområder"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google